מפצחות את הסוד: היתרונות הבריאותיים של הקוקוס

הוא טעים, יפה, ומריח נפלא אבל לא רק. הרפואה המסורתית כבר סימנה את הקוקוס כ'מרפא כל המחלות' וכעת גם הרפואה המודרנית נותנת לקוקוס ולמוצריו השונים מקום של כבוד

מפצחות את סוד הקוקוס (צילום: Shutterstock)

קוקוס – רק מהריח המשכר אפשר למות! בשנים האחרונות הפך הפרי האקזוטי הזה ותוצריו המגוונים לנוכח במיוחד במטבח שלנו, דרך מאכלים אסייאתיים וכתחליף חלב כשר במאכלים ובקינוחים. לאחרונה גם הפך הקוקוס לכוכב החדש של עולם חובבי הבריאות. לא מעט בזכות המכון לחקר הקוקוס אשר מוקדש כולו למחקר מקורותיו, ויתרונותיו התזונתיים הבריאותיים והרפואיים של פרי הקוקוס ומוצריו השונים.

לא סתם זכה הפרי האקזוטי למכון מחקר המוקדש רק לו: הקוקוס הוא מרכיב מכריע בתזונת וכלכלת שליש מאזרחי העולם. הוא נושא עימו היסטוריה שבטית ותרבותית ארוכה, עשיר בסיבים, ויטמינים ומנרליים. מן הצד השני הקוקוס מכיל גם אחוזי שומן גבוהים, ולכן בדיאטה עתירת הקלוריות של העולם המערבי חשוב שנדע כיצד לצרוך אותו בחוכמה.

אז הנה 4 דרכים טובות, נכונות ומזינות לצרוך קוקוס:

 

מים של קוקוס צעיר הסוד השמור ביותר בקוקוס (צילום: Shutterstock)

 

1. הסוד הוא במים:

הסוד השמור ביותר בפרי הקוקוס טמון בהבדל שבין קוקוס בוגר שצבע קליפתו חום ושעיר, לקוקוס צעיר שצבע קליפתו ירוק וחלק. בעולם המערבי מכירים יותר את הקוקוס הבוגר, אבל למעשה באגוז הקוקוס צעיר מסתתרים מי קוקוס איכותיים ביותר מבחינה תזונתית.

המים שבקוקוס הירוק הם מהמקורות הטבעיים העשירים ביותר באלקטרוליטים, שהם מינרלים (אשלגן, נתרן וכלוריד) המצויים בגוף ומסייעים בכניסת מזון ובסילוק פסולת מן התאים, בשמירה על מאזן נוזלים תקין ובייצוב רמת החומציות בגוף. מי קוקוס מסוגלים להזין את הגוף במהירות מסחררת ולהחזיר את האיזון האלקטרוליטי לגוף במהירות במקרה של התייבשות כתוצאה מחום, מכת שמש, הקאות ושלשולים, האנגאובר, או להבדיל – אחרי ספורט ואימון כושר. היתרון הבולט במי קוקוס צעיר, לעומת מוצרי קוקוס אחרים, הוא בכך שמי קוקוס הם דלי שומן כמעט לחלוטין, אינם מכילים כולסטרול וכמות הסוכר והקלוריות שבהם מאוד נמוכה. כך שאנו מקבלים את כל הטוב של הקוקוס ללא השומן עתיר הקלוריות.

חלב קוקוס: מושלם לשימוש במקום חמאה או מרגרינה (צילום: Shutterstock)

2. חלב ללא חלב:

חלב קוקוס הוא לא נוזל שנמצא באופן טבעי בתוך אגוז הקוקוס, אלא מוצר המתקבל ממעיכת בשר הקוקוס וסינונו. יתרונו הגדול הוא בטעמו החלבי העשיר, למרות שאין בו אפילו טיפת חלב וזו גם התכונה שהופכת אותו מתאים למאכלים בשריים למקפידים על כשרות. בנוסף, סוג השומן שבו יציב מאוד ולכן כמעט ולא עובר חמצון בבישול. מה זה אומר? שבישול עם חלב קוקוס יוצר פחות חומרים מחמצנים המזיקים לבריאות מאשר בשמנים אחרים. יש בו אומנם כמות קלוריות לא מועטה, אך אם נבחר להשתמש בחלב קוקוס על פני שמנת מתוקה נניח, עדיין נחסוך כמחצית מכמות הקלוריות, שליש מכמות השומן הרווי ואת כל הכולסטרול.

בחלב קוקוס יש אומנם שומן רווי ומכאן התדמית הגרועה שנוצרה לקוקוס בעבר, אך מדובר בשומן רווי הנוצר באופן טבעי ולכן עדיף על פני שומנים רוויים תעשייתיים כמו מרגרינה. בנוסף, חומצות השומן הרווי שבחלב קוקוס הן מהסוג "בינוני-קצר", מה שאומר שהן עוברות ממערכת העיכול ישירות לדם. כלומר, דווקא סוג זה של שומן רווי גורם פחות להשמנה וזמין יותר לצריכת אנרגיה וגם משפיע לטובה על חילוף החומרים בגוף. שורה תחתונה: בריא בהרבה ומתאים לשימוש במקום שמנת, חמאה או מרגרינה.

3. השמן הבריא ביותר:

דרך נהדרת נוספת להנות מיתרונות הקו'קוס היא בהחלפת שמן לבישול וטיגון בשמן קוקוס. שמן קוקוס הוא למעשה חלב קוקוס שחומם עד להפרדת השמן. היתרון הגדול של שמן הקוקוס הוא נקודת שריפה גבוהה יחסית (177 מעלות). כלומר בדיוק כמו עם בישול בחלב קוקוס, שמן הקוקוס לא נשרף ולא מתחמצן במהלך הטיגון. חשוב לצרוך שמן קוקוס מכבישה קרה, שמן שהופק בשיטה זו משמר את הערכים התזונתיים הקיימים בו ולא מתקלקל .יתרון נוסף של שמן הקוקוס הוא שהוא מכיל כמות גדולה של נוגדי חמצון כמו פוליפנולים, בריכוזים דומים לשמן הזית. הפוליפנולים מונעים היווצרות של תוצרי חמצון פעילים ובכך הם מסייעים במניעה של סרטן.

בשמן הקוקוס יש חומצת שומן "לאורית" הנמצאת גם בחלב אם ונחשבת כמחזקת את המערכת החיסונית ואנטי דלקתית ועוד מגוון יתרונות בריאותיים: חיזוק מערכת העיכול, עידוד תהליכי הרזיהואספקת אנרגיה לגוף.

 

לשמן הקוקוס נקודת שריפה גבוהה (צילום: Shutterstock)

4. מטפח ומרפא:

בנוסף ליתרונות תזונתיים מוצרי קוקוס נהדרים לשמירה על עור בריא וצעיר. שמן קוקוס הוא קרם אנטי אייג'ינג של הטבע ומצויין למריחה על עור הפנים הצוואר והגוף. גם מוצרים קוסמטיים כמו קרם פנים, שמפו ומרכך המכילים תמציות קוקוס אפקטיביים יותר בשל בנוגדי החמצון שמעניקים לחות ומאטים את תהליך ההזדקנות. שטיפת הפנים במי קוקוס מקלה על אקנה, פצעים ונגעים אחרים בעור. הקוקוס נמצא גם כדוחה ומטפל בכינים ולכן מומלץ למריחה על עור הקרקפת לילדים הסובלים מהבעיה. נשים הסובלות משיער יבש נעזרות בשמן קוקוס למריחה על השיער לפני חפיפה כ'מסיכה' טבעית שמחזירה לשיער לחות וברק. גברים הסובלים מעור רגיש מחליפים את קצף הגילוח בשמן קוקוס המאפשר גילוח חלק ללא גירוי העור בבשמים וכימיכלים מיותרים – ומצויין לבני נוער שרק מתחילים להתגלח ועורם רגיש. בקיצור: שמן קוקוס ומוצרי קוקוס אחרים הם תרופה מצויינת ליובש, קמטים, גירוי עור, וזיהומים.

שמן קוקוס מצויין לטיפוח העור והשיער (צילום: Shutterstock)

אז איך נכון לצרוך את הקוקוס? החליפו כוס מים ביום במי קוקוס, חמאה או שמנת בחלב קוקוס ושמן בישול בשמן קוקוס. גם מפרי הקוקוס עצמו אפשר להנות אך במתינות, לבריאות.

אלישבע כספי
קוראת ווג מתמידה בערך מגיל שמונה (עם שתיים וחצי מילים באנגלית, בלבד) אשר משתגעת על ירחוני אופנה ועיצוב מילדות, עוד מהימים בהם היה אבא חוזר מנסיעותיו בחו"ל עם ערימת מגזינים, ומביא לה את ריח העולם הגדול. למדה ועשתה תארים (LL.B במשפטים ו- MBA במנהל עסקים) אז היא גם עו"ד, אבל מעדיפה לעסוק במה שהיא אוהבת באמת, כתיבה ואופנה ביחד ולחוד.