מנות קטניות ששווה לצאת בשבילן מהבית – ומתכון אחד

אם חשבתם שקטניות זה אוכל ביתי, תחשבו שוב. הקטניות תפסו מקום חשוב בתפריטים של מסעדות שף ולא סתם – כשהן יוצאות מהבית הן סופר מתוחכמות ולגמרי סקסיות

בחורה עם מחשב נייד

אולי בגלל שהתפריט הישראלי יונק מהמטבח היהודי מכל התפוצות ומהמטבח הים תיכוני, קטניות מלוות את התפריט של כולנו כבר מהילדות. חומוס, אורז עם שעועית, חמין, מג'דרה, ופלאפלהם רשימה חלקית בלבד למאכלים שהם חלק מהדנ"א הישראלי. הסיבה לכך היא בנאלית – הקטניות הן חומר גלם זול, משביע ומאוד מאוד בריא. רק שכל אלה גרמו לחלקנו לראות בקטניות אוכל פשוט של בית ולא חומר גלם גם של מנת גורמה.

 בשנים האחרונות עושות הקטניות קאמבק בכל העולם,וכחלק מחזרתן לקדמת הבמה, נוחתות הישר אל מסעדות השף הישראליות, שנאמר הכי גורמה שיש. יש המון סיבות לכך שקטניות הולכות ומתבססות כמרכיב הכי טרנדי בסצנה הקולינרית: הרצון לייצר מאכלים מתוחכמים גם לציבור הלא מבוטל של צמחונים וטבעוניים, לייצר מטבח המתבסס על חומרי גלם מקומיים, ולהציע לסועדים מנות שלצד היותן מתוחכמות וסקסיות והן גם בריאות– כל אלו מחזירות את הקטניות היישר למרכז הצלחת.

 אז כדאי לשכוח מההנחה המיושנת שמנות קטניות הן מנות 'ביתיות', לצאת למסעדות הכי שוות ולחפש שם מנות קטניות מקוריות, מורכבות ומפתיעות:

בטאיזו של בן נריה  תמצאו קציצות חומוס המוגשות על מצע קוסקוס, בייבי זוקיני, שעועית תיאלנדית, מנגו וצ'ילי קשמירי.

ברפאל של רפי כהן –קוסקוס כתף טלה עם גרגירי חומוס, ירקות שורש ותבלינים מ"המגרב".

מיס קפלן הגישה סלט שעועית שחורה בסירות אנדיב עם אפרסק כבוש, צנונית, בייבי מלפפון ויניגרט בוטנים

וחדר אוכל מגיש המבורגר עדשים.

הרשימה ארוכה ושורה התחתונה – הקטניות כאן כדי להישאר.

 topolopompo | photo dan perez | styling  nurit kariv
דלעת טאמילית, דאל עדשים ארומטי וקורמה תירס קלוי בטופולופומפו

מנת קטניות מפתיעה ומומלצת שתפסה אותנו במיוחד היא דלעת טאמילית, דאל עדשים ארומטי וקורמה תירס קלוי של מסעדת טופולופומפו. דלעת מקורמלת ונימוחה מונחת על מצע עדשים ועליהם רוטב קורמה תירס מדהים. שילוב הטעמים ומרקמים המדויק יוצר מנה צמחונית מתוחכמת שהולכת נפלא לצד כוס יין, הרחק מדימוי הקטנייה הביתית והמשעממת (שכזכור השארנו בבית).

 קטניות ששווה לצאת בשבילן מהבית סוגת
כניסת גן התבלינים של מסעדת האקליפטוס בירושלים

מנת קטניות מומלצת נוספת היא מרק בעל השם הבלתי נשכח "נזיד העדשים של יעקב ועשיו" של מסעדת האקליפטוס הירושלמית. השף משה בסון מציע תפריט סלואו-פוד המתמחה בבישול "ישראלי תנ"כי"– אוכל שורשי המחובר למסורת קולינרית ארוכת שנים, ולטעם המקומי. מבנה האבן הירושלמית וגינת התבלינים הגדלה על קירותיה החיצוניים של המסעדה, מוסיפים לטון הקולינרי התנ"כי.

נזיד העדשים של יעקב ועשיו קיבל את שמו מנזיד העדשים התנ"כי המתואר בסיפור יעקוב ועשו: "הלעיטני נא מהאדום, האדום הזה כי עייף אנוכי". נזיד העדשים התנ"כי מתואר כאדום בעוד, כידוע, העדשים משנות את צבען בבישול ובתוספת תבלינים לבסוף מוגשות איפשהו בספקטרום הצהבהב. עשו ככל הנראה אכל את נזיד העדשים בעוד העדשים חיות ולכן שמרו על צבען האדום.

נזיד העדשים של מסעדת האקליפטוס הוא מרק עדשים המבושל עם קצת אורז והרבה עשבי תיבול, כוסברה, סלרי וכמון, שיוצרים מערכת איזונים שלמה של טעמים, רוצים מתכון? הנה:

 

 קטניות ששווה לצאת בשבילן מהבית סוגת
נזיד העדשים של יעקב ועשיו, המתכון של השף משה בסון, האקליפטוס

 המצרכים:

400 גרם עדשים אדומות

2 כפות אורז

2.5 ליטר מים +1 כף מלח או 2.5 ליטר ציר מרק*

1/2 כוס גבעולי סלרי קצוצים דק

1/2 כוס גזר מגורר

1/4 כפית כורכום

מיץ מחצי לימון או יותר

לתיבול:

4 כפות שמן זית מעולה

3 שיני שום קצוצות

1/2 פלפל חריף קצוץ דק (לא הכרחי)

1/2 פלפל מתוק קצוץ דק

1/2 כוס עלי סלרי קצוצים

3/4 כוס כוסברה קצוצה כולל הגבעולים

כפית וחצי כוסברה טחונה

1/4 כפית כמון

אפן ההכנה:

מביאים את העדשים וציר המרק או המים לרתיחה, מקפים הקצף ומוסיפים כורכום גזר וגבעולי הסלרי.

ממשיכים להרתיח על אש גבוהה כ-20 דק או עד שהעדשים מתפוצצות ומתרככות מוסיפים מלח מנמיכים אש.

במחבת מחממים את שמן הזית ומוסיפים השום ואחריו שאר המוצרים לפי סדר הופעתם בהפרש של כשתי דק ביניהם.

כשמוכן, אחרי כשתי דקות מהוספת הכמון (מעלה ריח מדהים),לוקחים מצקת מלאה מהמרק החם ומוזגים לתוך המחבת הלוהטת. זהירות זה קופץ… מוסיפים עוד מצקת מרק, מערבבים ואז מוזגים כל תכולת המחבת לסיר המרק, מוסיפים את מיץ הלימון ומערבבים, משאירים לנוח לשבע דקות ומגישים עם פלח לימון על יד.

טועמים ומבינים למה עשיו היה מוכן למכור את הבכורה.

Basson and Lentil Soup 650 5השף משה בסון עם נזיד העדשים של יעקב ועשיו, מסעדת האקליפטוס

 בונוס – ציר מרק (כ- 2 ליטר):

מאדים קלות טבעות גסות מכרישה אחת, גזר אחד, 3 פטריות שמפיניון, 2 פטריות שיטאקי מושרות, ½ שורש סלרי כולל עלים,1/3 חב' פטרוזיליה, 1 שומר, כפית גרגרי פלפל אנגלי, ½ כפית גרגרי פלפל שחור, 3 גבעולי קורנית. מוסיפים 2 ליטר מים קרים, מביאים לרתיחה ומשאירים 25 דקות לרתיחה עדינה. מורידים מהאש ומניחים בצד לשעה ומסננים.

202615 logo kitnyot-01