מלחמת שלום בית

אחרי הלידה השלישית, אסף התחיל לומר לי שאני משעממת, שמנה ודוחה והוא לא מעוניין להישאר נשוי לי. כשהחלטתי לפרק את החבילה התחיל הסיוט האמיתי. איך מתמודדים עם סרבן גט?

בתי דין רבניים (צילום: shutterstock)
בתי דין רבניים (צילום: shutterstock)

אם היו אולימפיאדות חנונים, אין ספק שהייתי זוכה באופן קבוע במדליית זהב. הייתי ונשארתי מיכל ילדה טובה פתח תקווה, את אסף בעלי הכרתי בצבא כשהוא היה לוחם קרבי בצנחנים ואני כיאה לחנונית מש"קית ת"ש. אחרי החתונה נכנסנו למסלול צפוי ונח. התקבלתי לעבודה כמרצה לסטטיסטיקה באוניברסיטת בר אילן, משכנתה, סלון של איקאה, שלושה ילדים. החיים חייכו אלי ואני אליהם חזרה כי אין מאושרת מחנונית כמוני כשהחיים נטולי הפתעות.

מעט אחרי הלידה השלישית משהו השתנה, אסף הפך חסר סבלנות וביקורתי. בכל הזדמנות הוא אמר לי שאני משעממת, שמנה. מדברת חזק מדי ומדברת חלש מדי. אני אישה דוחה והוא לא מעוניין להישאר נשוי לי. את האוכל שבישלתי מצאתי מפוזר בכיור כדי שיהיה ברור שכל מה שקשור בי פשוט מגעיל. בכל לילה הוא היה מעיר אותי מהשינה רק כדי לומר לי שהוא רוצה להתגרש, ובבוקר היה מתחרט. הדימוי העצמי שלי שגם כך לא היה מעולם גבוה, התרסק עוד יותר כשאסף חזר לפנות בוקר הביתה וכששאלתי איפה הוא היה, הוא ענה שאם לא הייתי פרה מטומטמת הוא לא צריך היה לפגוש לפעמים את הידידה שלו שרק איתה הגבריות שלו באה לידי ביטוי. לא ברור לי איך קרה שעל אף הכל אני רק רציתי לחזור לנישואין השקטים שחשבתי שהיו לי.

כל ניסיון ללכת ליעוץ לא עזר, עד שאסף נבהל מעצמו כשהשליך לעברי כיסא. למזלי הכיסא עבר מעלי והתרסק על דלת חדר הילדים שהתעוררו בבכי. למחרת אסף התחיל ללכת לפסיכולוג ואחרי מספר פגישות הוא אובחן כהלום קרב.

אסף נבהל מעצמו כשהשליך לעברי כיסא (צילום shutterstock)

במהלך הטיפול נראה היה שאסף חוזר לעצמו. אבל רק מחוץ לבית. בין ארבע הקירות ההתעללות המילולית רק החריפה. לטענתו אני גורמת לו לסבל ועכשיו הוא מצא אהבת אמת ועובר לגור איתה. התרסקתי לאלף רסיסים. התביישתי להיות האישה הנבגדת, הרגשתי נורא ותפקדתי כמו רובוט, בית-ילדים-עבודה.  אסף היה מגיע פעם בשבוע לפגוש את הילדים. כשביקשתי ממנו להתחיל תהליך גירושין הוא חזר וענה שיחשוב על זה.

התביישתי להיות האשה הנבגדת (צילום shutterstock)

לא יודעת איך קרה שבתוך כל זה, עם דימוי עצמי הכי נמוך בעולם, התאהבתי בדני. ושלא תטעו, דני הוא לא פרינס צ'ארמינג. בכל שנות עבודתי באוניברסיטה, דני המרצה השמנמן למתמטיקה היה שם. שנינו הגענו בכל בוקר לעבודה, הנהנו לשלום במעלית ונעלמנו כל אחד לכיוון אחר. בזכות או בגלל הפסקת החשמל שהשאירה אותנו במעלית חצי שעה, גיליתי שבתוך הדובון-אכפת-לי הזה מתגוררת אישיות מקסימה, של איש טוב לב, חכם ומצחיק. פתאום היה לי חבר אמיתי, היה לי למי לספר על הגיהינום שאני עוברת.

אחר כך היו הפסקות הקפה הגנובות וטיולי ריענון סביב הקמפוס ופרפרים בבטן בכמויות שאי אפשר היה לעצור. תחילה ניסינו להתנגד אבל זה היה חזק מאתנו והתאהבנו. כל הניסיונות להתנתק נכשלו.

דני היה הראשון שהעז לספר בבית על הרומן. הוא עזב את הבית  ופתח בתהליך פרידה מאשתו.

פתאום היה לי חבר אמיתי, היה לי למי לספר על הגיהינום שאני עוברת.(צילום shutterstock)

לאחר מספר ימים אסף הגיע במפתיע הביתה, ובצעקות שהדהדו בכל עשרים הקומות של בנין המגורים, אמר ששמע שיש לי רומן, ועל כן גט אני לא אראה ממנו עד יום מותו.

חיי הפכו לסרט אימה. אסף היה מחכה לי ליד הכניסה לאוניברסיטה ועוקב אחרי עד הבית. שכר חוקר פרטי שחשף בפניו את הקשר עם דני. והתחיל לשגר עשרות הודעות וואטסאפ מאיימות לשנינו. אחרי חמישה חודשים החלטתי לפנות לבית המשפט לענייני משפחה ולבית המשפט הרבני ופתחתי תיקי גירושין.

בבית המשפט לענייני משפחה הסכמתי לכל דרישה של אסף. הסדרי ראיה מסובכים, הבטחה להימנע ממגורים משותפים עם דני למשך שלוש שנים ומזונות נמוכים. ידעתי שעד שלא אקבל גט לא אוכל ליהנות מהקשר עם דני. חנונית, כבר אמרתי.

יצאתי מבית המשפט מותשת אך עם תחושת הקלה שהתפוגגה כבר למחרת כשנפגשנו בבית המשפט הרבני.

חדר הדיונים בבית המשפט הרבני נראה היה כמו תפאורה מהסרט טוביה החולב. שלושה רבנים ישבו על במה מוגבהת. מולם על ספסל מתפורר ישבתי במרחק מה מאסף. הדיינים שאלו אם נסכים לנסות 'שלום בית', לתדהמתי אסף ענה בחיוב. הדיינים התעלמו מההתנגדות שלי וקבעו לנו דיון נוסף לאחר חודש.

הדיינים שאלו אם נסכים לנסות 'שלום בית', לתדהמתי אסף ענה בחיוב (צילום shutterstock)

את המבט הנקמני שאסף נעץ בי כשפרצתי בבכי אני לא אשכח לעולם.

הדיונים  נמשכו קרוב לשנה, בכל דיון מצאתי את עצמי מול שלושה דיינים שנותנים יד להתעללות הבלתי נגמרת של אסף. מכל דיון יצאתי ממררת בבכי בטוחה שלעולם לא אקבל גט.

באחת הפעמים שיצאתי מהרבנות עם עיניים אדומות מבכי נתקלתי באישה שהמתינה בחוץ. היא הציעה לי טישו ושאלה אם אני צריכה עזרה. עניתי לה ששום דבר לא יכול לעזור לי ומכאן הכל השתנה. היא פערה עינים עצומות לקחה אותי הצידה  והציעה לי שאספר לה מה קורה. ולאחר שגמרתי ליבב ולספר, היא הציגה את עצמה. זו היתה עורכת דין לענייני משפחה שהמתינה ללקוחה. עבורי היא היתה כמו פייה שנשלחה לשנות את סוף הסיפור לאגדה.

למחרת נפגשנו במשרד שלה. שם הבהירה לי שהשינוי במצבו שנפשי של אסף הוא עילה למתן גט. כך גם האלימות הנפשית והבגידה. התחלנו בהליך משפטי שנמצא בימים אלו בעיצומו והגט נראה קרוב מתמיד.

************

מה היה לנו שם:

עו"ד רוני קדמי, מתמחה בדיני משפחה מפרוליידי מסביר:

זהו מקרה של גבר המסרב לתת גט לאשתו לאחר שבמהלך הנישואין התעלל בה רגשית ופיזית ובגד בה. אישה שבעלה מסרב לתת לה גט מוגדרת כאשה עגונה.

מה היא אשה עגונה?

זו אשה שנשואה על פי הלכה אך לא יכולה לסיים את הנישואין בגלל התנגדות הבעל.

איך מתמודדים עם מקרה של בעל מתעלל שמעגן את אשתו?

ישנם כלים משפטיים להתמודדות עם בעיית עגינות. עו"ד המתמחה בענייני משפחה יפעל  באמצעים המשפטיים כדי למצוא הוכחות ואישורים שהבעל התנהג באלימות כלפי האשה ושמצבו הנפשי השתנה במהלך הנישואין.

מהו המהלך העיקרי לטיפול בבעיית עגינות?

במקרה כזה פני לעו"ד המתמחה בדיני משפחה לצורך קבלת יעוץ ולווי משפטי. וודאי שיש לו ניסיון רב בעתידה לבתי דין רבניים להתיר עגינות

אלימות נפשית ופיזית , ושינוי מצב נפשי של הבעל לאחר הנישואים, מהווים עילה למתן גט. עו"ד בעל ניסיון בתחום, ידע לפעול עם הנתונים האלו בבית המשפט כדי שבסופו של תהליך, תקבלי גט וגם כתובה.

חשוב שתדעי שבית הדין הרבני, יגדיר אישה שניהלה מערכת יחסים אחרת כאישה שאסורה על בעלה. במקרים מסוימים  עורך הדין יציע להשתמש בנתון הזה כדי לאלץ את הבעל לתת גט.. אבל כדאי לזכור שלמצב כזה יש השלכות נוספות שעלולות להקשות בעתיד על מיסוד הקשר החדש.

איך מתמודדים עם הלחץ והחרדות כשהבעל מסרב לתת לך גט?

ציפי צאושו מזרחי, יועצת ומאמנת בשיטת הדיאלוג, מ"פרוליידי" מסבירה: אם חווית אלימות מילולית, פיזית או רגשית פני מיד לקבלת טיפול שיתמוך בתהליך הריפוי הפנימי. טיפול פסיכולוגי, רגשי או רוחני יסייע לך להבין את התהליך שעברת ויעזור לך לשחרר דפוסי חשיבה והתנהגות שנוצרו בשנים בהם חווית אלימות, וכך תמנעי מדפוסי התנהגות דומים בקשרים עתידיים.

1. חשוב שתבדקי עם עצמך ועם המטפל באיזה מקום רגשי הייתי שגרם לך להסכים ולהשאר במערכת יחסים אלימה, ושאלי את עצמך האם את מכירה את הדפוס הזה.

2. אל תמהרי להכנס למערכת יחסים חדשה, המשבר שאת נמצאת בו מאפשר לך לבחון דפוסי התנהגות קורבניים ולהפרד מהם.

3. זכרי שקשר חדש לא ירפא אותך מהקשר ההרסני ממנו נחלצת .טיפול נכון, והבנה שלך את עצמך יאפשרו לך להתחזק ולצאת לדרך חדשה.

4.  כאישה שמסורבת גט מגבר שעבר הלם קרב, חשוב שתלמדי את הנושא הזה. המצב שלו מאוד עדין ונתון לשינויים. אם את רוצה להשיג ממנו גט, למדי את "שפתו" והביני מה הוא עובר, כך תוכלי לתקשר איתו נכון ולזכות במה שאת רוצה.

5. אל תמהרי לקצר תהליכים. עשי תהליך מדויק, חכם ונכון. היעזרי באנשי מקצוע שמכירים היטב מצבים ותהליכים  כאלו. התמודדות עם הלם קרב דורשת סבלנות ועדינות.

6. גם אם זהה מאוד קשה בשלב זה , הזכירי לעצמך ש"אין אנשים רעים, יש אנשים שרע להם". גם בעלך הוא אדם שעובר כרגע משבר.

***********************

לשיחת יעוץ דיסקרטית : 072-2440408

המדריך המלא למתגרשת המתחילה נמצא ממש כאן

רוצה ללמוד עוד על הזכויות ודרכי הפעולה שלך בזמן גירושין? לחצי כאן

*האמור לעיל אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא.