מי הסגיר את אנה פרנק?

חוקר FBI לשעבר, וינס פנקוק, טוען שבעיון קפדני במסמכים ישנים עלו תובנות חדשות על היום בו אנה פרנק נלכדה ושהוא וצוותו יוכלו לחשוף מי הסגיר את בנערה ובני משפחתה

בימים אלה פורסם בעיתון הבריטי The Guardian שחוקר FBI לשעבר, וינס פנקוקי, עומד לפתוח מחדש את אחד התיקים המפורסמים בתולדות מלחמת העולם השנייה ולחקור מי הלשין והסגיר את אנה פרנק ומשפחתה לגסטפו ב-1944. פנקוקי מאמין שיחד עם צוות חדש ועיניים רעננות הוא יוכל לבחון את הראיות באמצעות כלים טכנולוגים חדשניים ולהגיע לממצאים שישפכו אור על מה באמת קרה לנערה, שתיעדה את קורותיה ביומן המפורסם בעולם. לטענתו, הוא הגיע לתובנות מפתיעות לאחר שבחן מסמכים שסיווגם הוסר לאחרונה ונשלחו לארצות הברית בתום המלחמה.

במהלך העשור האחרון, פותחו ושוכללו טכניקות החקירה וכעת ניתן לנתח ולעבד כמויות עצומות של מידע באופן יעיל, מהיר ואמין יותר מבעבר. 19 מומחים יצטרפו לחוקר השאפתני במסע הגילוי אל האמת מאחורי לכידת המשפחה. בבית אנה פרנק, באמסטרדם, קיימים חומרי ארכיון ופנקוקי קיבל אור ירוק לחפור בראיות, לצד היסטוריונים, מומחים לאבחון אישיות וחוקרי משטרה, כאשר הכל יתועד לפי סדר כרונולוגי.

אנה פרנק

הצוות של פינקוקי יפקח על השתלשלות האירועים ושיחזורם בעזרת שחקנים עד ליום בו נעצרה משפחתה של פרנק. אחד ממומחי ההתנהגות הבכירים שעבד עבור FBI,  רוג'ר דפ, ינתח עדויות וראיונות מהעבר בתקווה להגיע למסקנות חדשות. בדצמבר שעבר, מוזיאון אנה פרנק פרסם את הממצאים שלו בנוגע לחידת לכידתם וסופם הטרגי של אנה פרנק ובני משפחתה. לטענתם, סיכויים רבים שמיקום הנערה נחשף במקרה, במהלך פשיטה על המבנה. לדבריהם, לא נמצאו ממצאים חד משמעים התומכים בהשערה שמעלה פנקוקי.

אנה פרנק

יחידת האבטחה הגרמנית שמרה אינספור מסמכים, שכללו מידע על המעצרים שנערכו באותה בתקופה, אבל נציגים מטעמה מאמינים שכל המסמכים על מעצרם של פרנק נשמדו בהפצצה ב-1944. פנקוקי מצדו, משוכנע שאין זה כך. "ביליתי הרבה זמן בארכיונים בארצות הברית ומצאתי מסמכים מאמסטרדם שאמרו לי שאינם קיימים. חלקם נפגמו על ידי מים ואש והם קיימים כעת במעבדה טכנית ולכן יקח קצת זמן לבחון אותם. אבל מצאנו רשימות עם שמות יהודים שנעצרו בעוון בגידה, רשימת מודיעים ושמות של סוכני גסטפו שהתגוררו באמסטרדם. את כל המסמכים האלה נחקור ונמצא את החבורים בין הרשימות".

פנקוק, שבשנים האחרונות חקר ורדף אחרי קרטלים קולומביאנים הבהיר שהוא לא מחפש להאשים אף אחד אלא פשוט לחשוף את האמת בתיק האחרון שנשאר לו בקריירה. "אין פג תוקף בכל הנוגע לאמת".