מי באמת צודק בוויכוח בין בני זוג?

כל אחד רואה את הדברים מנקודת מבטו וזה שהבעל רוצה לחגוג את ההצלחה שלו לא חייב להתנגש עם העובדה שאישה מבקשת סט פרקטי. אם אתם עדיין חושבים שיש כאן התנגשות, אתם ממוקדים באזור הלא נכון

תגידו, האם שתי אמיתות יכולות להתקיים בו זמנית? זה בכלל אפשרי לדעתכם. ואני לא מדבר על משהו פשטני כמו בתמונה של הכתבה הזו (6-9). האם יכול להיות ששני הצדדים בוויכוח צודקים?  לצורך המענה על השאלה , בואו ניקח ויכוח לדוגמא בין בני זוג. נניח שהם נמצאים בחנות כלי בית ומתלבטים על איזה סט צלחות חדש לקנות לבית. הגבר רוצה לקנות משהו יוקרתי שעולה 1000 ₪ והאישה רוצה לקנות משהו יותר פרקטי שעולה רק 300 ₪. מה עושים עכשיו? מה קונים?

אז לצורך כך אנחנו צריכים לנתח קודם כל את האמת כל אחד בנפרד. אז לבעל חשוב לקנות את הסט היוקרתי כי הוא מרגיש שהסט הזה מייצג עבורו את ההצלחה הכלכלית שלו. הוא רוצה בכל פעם שהוא אוכל להרגיש את ההצלחה שלו ממש בצלחת. זה נותן לו תחושת סיפוק גדולה לאחר שעמל קשה מאד על הקמת ובניית העסק החדש שלו. הוא גם מרגיש שאם יגיעו אורחים לארוחה הוא יוכל להתגאות בסט הזה, כלומר בהצלחה שלו.

האישה מנקודת מבטה רואה את הדברים אחרת. היא רוצה סט פרקטי שאפשר להכניס למדיח ללא בעיה, שאפשר להשתמש ביום יום בלי לחשוש לשבור צלחת שעולה כסף רב. בנוסף, היא חושבת שלאירוח צריך בכלל סט אחר חגיגי. זה לא מרגיש לה חגיגי וראוי להשתמש בסט היום יומי לאירוח. האירוח והחגים הם משהו מיוחד עבורה ולכן היא חושבת שצריך סט נפרד.

זוג אוהב עם כובע בחוץ

אז האם יש כאן התנגשות בין האמיתות של כל צד? ממש לא. כל אחד רואה את הדברים מנקודת מבטו וזה שהבעל רוצה לחגוג את ההצלחה שלו לא חייב להתנגש עם העובדה שאישה מבקשת סט פרקטי. אם אתם עדיין חושבים שיש כאן התנגשות, אתם ממוקדים באזור הלא נכון. אם אתם חושבים רק על הצלחות יש כאן התנגשות אבל אם אתם חושבים רגשות – זה כבר עולם אחר לגמרי.

 בעולם הרגשי אפשר לראות שלשני הצדדים חשובים גם האירוח וגם החגיגיות.

אבל מה שקורה הרבה פעמים בין בני זוג ולא מדברים על הרגשות והצרכים. מדברים רק על צלחות. הדרך לנהל את הוויכוח הזה היא לדבר רגשית ולתת מקום לרגשות כל אחד של השני. כשמבינים אותך אתה רגוע. יש מקום לאמת שלך ואם זה הדדי אז שני הצדדים רגועים כי יש הכרה בהם, ברגשות ובצרכים שלהם. עכשיו אפשר לחזור ולדבר על הצלחות ולמצוא את הפתרון המעשי.

זוג עם גלידה

 כך נחתם גם הסכם השלום עם מצרים. ההכרה של ישראל בצורך של המצרים בכבוד האבוד שמצוי בקרקע וההכרה של המצרים בצורך של ישראל בבטחון הביאה לפריצה הדרך: השטח יוחזר ויפורז!

צורת השיח החדשה הזו היא כלי משמעותי בניהול כעסים. לאנשים כעסנים מאד חשובה האמת שלהם. הם גדלו בבתים לא פשוטים שהם לאמת שלהם לא הייתה מקום. היא דוכאה באלימות, בביקורת, בנטישה ובאופנים אחרים נוספים. לכן הם לוחמי הצדק והאמת. חלק משמעותי מהעבודה של ניהול כעסים היא הרחבת היכולת לראות גם אמת אחרת. לראות אמת אחרת מבלי לוותר על האמת שלך. שהרי כבר אפשר לענות על השאלה: שתי אמיתות יכולות להתקיים יחד. זה לא חייב להיות מאבק של מי צודק. כאשר נותנים מקום לאמת של כל אחד, הפתרונות כבר באים מאליהם והחיים הרבה יותר רגועים ונטולי דרמה.

** הכותב הוא עמית לוי, מנכ”ל ומייסד דולב המרכז הישראלי לניהול כעס. למידע על הסדנאות הקרובות לניהול ושליטה בכעסים לחצו כאן

צילום: שאטרסטוק