מילת הקוד: קיש

רובנו מקשרים קיש עם אירוח, אבל בתוספת של ירקות חתוכים, קיש הוא מנה אסתטית, טעימה ואידיאלית לילדים. מה אוכלים היום? קיש בצ'יק צ'ק

קיש ברוקולי, שום ופטה – שילוב מנצח (צילום:שאטרסטוק)

ארוחת בריאות טעימה וקלה לחימום – אידיאלי לילדים (צילום: שאטרסטוק)

מה יש בקיש שהוא כבר מזמן כבש את העולם? השילוב המנצח של בצק, ובינינו מי לא אוהב בצק? ומילוי מלא כל טוב לפי הטעם – מי יכול להתנגד לזה? ככל הנראה רק מעטים.

בעוד שקיש הפך שם נרדף לאירוח מרשים, למעשה הוא מנה קלה לארוחה ויחד עם סלט טוב או ירקות חתוכים בצד, הוא ארוחה שלמה, מהירה, בריאה וטעימה. הוא מתאים לא רק לימי שני ללא בשר ולא רק לצמחונים, הוא מנה שכל אחד יאהב לאכול ולגוון עמה את התפריט היומי.

אפשרויות המילוי הבלתי מוגבלות כמעט של הקיש הופכות אותו גם לאוכל פרקטי. מילוי היום הוא מה שיש בבית ותמיד יש מועמדים, קיש לא מחייב באמת מתכון ייחודי אחד. אפשר גם לעשות קישים אישיים – להוציא ירקות מהמקפיא בכמות שמתאימה לכל מנה, ובלי הרבה עבודה. הבצק, הגבינה והרביכה מתאימות לכל קיש. ואם הייתם צריכים עוד סיבה – אפשר להכין אותו תוך כדי עבודות אחרות במטבח והוא נשמר במקרר מצוין לפחות 3 ימים.

בצק קיש בסיסי

המצרכים:

2 כוסות קמח

100 גרם חמאה קרה חתוכה לקוביות

1 ביצה טרופה עם כף מים וכפית מלח

ההכנה: מכניסים את הקמח והחמאה למעבד מזון ומעבדים במרווחים קטנים עד לקבלת פירורים. מוסיפים את הביצה הטרופה עם המים והמלח ומעבדים עד שמתקבל בצק. מוציאים ומהדקים לכדור, עוטפים בניילון נצמד ומקררים עד שהמילוי מוכן.

טיפ יעיל: מכינים כמות כפולה, מחלקים לשניים וכדור בצק אחד עוטפים בניילון נצמד ומכניסים לפריזר לפעם הבאה.

עולם שלם של מילויים

קיש אפשר להכין כמעט בכל מילוי ודרך ההכנה נשארת זהה. גוונו את הקישים שלכם עם תירס, בצל וכרישה, פטריות ושום, כרובית ופטרוזיליה, קישואים ושמיר, תרד ואולי בטטה עם ג'ינג'ר? הנה שתי אפשרויות שלא ישאירו אף אחד אדיש:

מילוי קיש פלפלים צבעוני וצ'ילי

קיש פלפלים וצ'ילי: צבעוניות מעוררת תאבון (צילום: שאטרסטוק)

המצרכים:

4 פלפלים גדולים אדומים נקיים מגרעינים וחתוכים לפרוסות דקות

מגשית בצל קצוץ מטוגן קפוא

תבלין צ'ילי לפי הטעם או פלפל חריף טרי וקצוץ

מלח

פלפל שחור

1 מכל שמנת לבישול

1 ביצה

כוס גבינה קשה מגורדת

חצי מכל גבינה או חצי חבילה קרם פרש או מכל יוגורט

מעט אגוז מוסקט

ההכנה: מחממים מעט שמן זית במחבת ומטגנים את הפלפלים עד שהם מתרככים, מוסיפים את הבצל המטוגן עד שמפשיר ואת הצ'ילי או הפלפל החריף, מערבבים מדי פעם. מסירים מהאש ומתבלים במלח ופלפל לפי הטעם.

מחממים תנור ל- 180°.

מוצאים את הבצק מהמקרר, מרדדים אותו על משטח מקומח ומהדקים אותו לתבנית פאי (קוטר 28) משומנת ולדפנות שלה. מחוררים מעט את הבצק בעזרת מזלג. מורחים את הגבינה /הקרם פרש/ היוגורט על הבצק, שופכים מעל את הפלפלים, זורים את הגבינה המגורדת.

בקערה נפרדת טורפים ביצה ומוסיפים תוך ערבוב מכל שמנת לבישול, מוסיפים מלח ואגוז מוסקט ושופכים מעל הכל.

מכניסים לתנור ל- 45 דקות.

מילוי קיש ברוקולי עם פטרוזיליה ושום

קיש ברוקולי, שום ופטה – שילוב מנצח (צילום:שאטרסטוק)

המצרכים:

חבילת ברוקולי קפוא

3 טבליות פטרוזיליה טרייה קצוצה קפואה

מלח

1 טבליה שום טרי, כתוש וקפוא

פלפל שחור

1 מכל שמנת לבישול

1 ביצה

200 גרם גבינת פטה (אפשר גם גבינה אחרת), 1/2 מכל קוטג' או גבינה לבנה או יוגורט.

ההכנה: מפשירים את הברוקולי תוך אידוי במחבת גדולה עם מעט מים, מוסיפים מעט שמן קנולה ומכניסים את הפטרוזיליה והשום עד שמפשירים ומטגנים מעט תוך כדי ערבוב עדין. מסירים מהאש ומתבלים במלח ופלפל לפי הטעם.

מחממים תנור ל- 180°.

מוצאים את הבצק מהמקרר, מרדדים אותו על משטח מקומח ומהדקים אותו לתבנית פאי (קוטר 28) משומנת ולדפנות שלה. מחוררים מעט את הבצק בעזרת מזלג. מורחים את הקוטג'/ הגבינה/ היוגורט על הבצק, שופכים מעל את הברוקולי ומפזרים את גבינת הפטה.

בקערה נפרדת טורפים ביצה ומוסיפים תוך ערבוב מכל שמנת לבישול, מוסיפים מלח ומעט פלפל שחור ושופכים מעל הכל.

מכניסים לתנור ל- 45 דקות.