מיי בייבי לייב

שידורי הלייב בפייסבוק עושים כותרות בעיקר עם טרגדיות, אבל מטרתם המקורית היא לייצר קהילה תומכת, זה עובד לפוליטיקאים, לקמפיינים חברתיים ועכשיו גם בייעוץ תזונה ושינה לכם, ההורים

הורות מייצרת אינסוף שאלות, משדרי הלייבפייסבוק הוא המקום לשאול אותן (צילום: מטרנה)

הורות מייצרת אינסוף שאלות, משדרי הלייב פייסבוק הוא המקום לשאול אותן (תמונה: מטרנה)

שידורי ה- Live בפייסבוק עולים בדרך כלל לדיון בשל נסיבות טרגיות, כמו התעללויות או, חלילה, רצח בשידור חי. בעוד שהשירות, שהיה פתוח רק לדפים עסקיים ולפני למעלה משנה נפתח לכולם, התקבל בשמחה בקרב המשתמשים, נמצאו מיד מי שהשתמשו בו לרעה, אם בתקשור מעשים פליליים או מסרים פסולים. כנראה כשזה מגיע לשימוש בלייב וידיאו, הנקודה אינה ההתפתחויות הטכנולוגיות אלא טבע האדם.

את הסוגיה הפילוסופית אם האדם טוב יותר או רע יותר מטבעו אנחנו לא נפתור, אבל שידורי הווידאו החיים בפייסבוק מעלים כמה נקודות מעניינות לגבי הצורך ביצירת קהילה בטוחה יותר עבור המשתמשים, לחשיבות של הגורם האנושי בניטור הרשת ולמוגבלות הבינה המלאכותית, ויותר מכל שסטטיסטית, שידורי הלייב וידיאו מנוצלים למטרות טובות הרבה יותר מאשר לרעות וזה כבר סיבה להיות אופטימיים.

היכולת לשדר את החוויה שלך מכל מקום לעוקבים ולחברים (צילום:שאטרסטוק)

לייב בשירות הקהילה

לייב וידיאו גם מסייע לקהילות לייצר פעילות בעלת ערך מוסף לחברי הקהילה, למשל שימוש ביועצים ומומחים לשידור לייב עם שאלות שלנו בנושאים שמעסיקים אותנו. דפי קהילה רבים עושים את זה, עמותות לאימוץ בעלי חיים מעלות שידורי לייב לשאלות אונליין למומחים בנוגע לאימוץ חיות והטיפול בהן, תחנות רדיו וגופי תקשורת אחרים מאפשרים שידורי לייב ועוד. כשזה מגיע להורות מתעוררות באופן טבעי המון שאלות. חברת מטרנה, שקהילתה בפייסבוק מונה מעל 160,000 הורים, השיקה שידור לייב להורים בנושא שינת תינוקות בהנחיית יועצת השינה דינה שמילוביץ. השידור זכה להמון תגובות אוהדות ומטרנה שידרה בעקבותיו שידור לייב נוסף בנושא תזונה עם התזונאית הקלינית שרון לפיד. בעקבות ההצלחה מתוכננים משדרים נוספים בנושאים שונים בקרוב.

יועצת התזונה שרון לפיד, במשדר לייב פייסבוק תזונה של מטרנה (צילום מסך)

המהלך הוא חלק מאסטרטגיית הרחבת הפעילות הדיגיטלית של החברה שהיתה הראשונה להשיק קבוצות ייעוץ אונליין להורים בווטסאפ. בכל משדר יועצת מצוות יועצות המרכז לייעוץ תזונתי, הכולל יועצות תזונה-דיאטניות קליניות, יועצות שינה ויועצות הנקה, עונה לשאלות שונות שעולות מהגולשים אונליין.

לדברי סיון צור, מנהל הדיגיטל של מטרנה, "כחברה המובילה את תחום מזון התינוקות בישראל, אנו מחויבים לתפיסת שירות חדשנית הפוגשת את קהל האימהות בפלטפורמות המועדפות עליהן. טכנולוגיית משדרי הלייב בפייסבוק מאפשרת לנו להרחיב את התמיכה והשירות של המרכז לייעוץ התזונתי שלנו לציבור הרחב ולתת מענה מקצועי בכל שאלה המעסיקה הורים בשלבים השונים של גידול ילדיהם."

יועצת השינה דינה שמילוביץ במשדר הלייב פייסבוק של מטרנה (צילום מסך)

לייב בשירות הפוליטיקה והשקיפות

פוליטיקאים וסלברטיז היו בין הראשונים שהבינו ששידור לייב בפייסבוק מאפשר תקשורת בלתי אמצעית, ערוכה או מצונזרת ומהווה כלי יעיל לחיזוק הקשר עם הציבור. פוליטיקאים עושים בכלי הזה שימוש רב, באמצעות וידיאו צ'אט תוך מענה לענות לשאלות הגולשים אונליין. החל מראש הממשלה, דרך שר החינוך ועד לנבחרי ציבור אחרים ובהם ח"כים שונים כמו יאיר לפיד או אורן חזן. הח"כית סתיו שפיר עוררה דיון כאשר שידרה בשידור ישיר מישיבת ועדת הכספים ביולי שנה שעברה בפיליבסטר של האופוזיציה. עיתונאים משתמשים באפשרות הזו לשדר לעיתים ממקומות עימות, כמו השידור מהעיר חומס שבסוריה על ידי העיתונאית העצמאית מריה פינושינה.

הח"כ סתיו שפיר, צילום ניר אריאלי

לייב בשירות המודעות הציבורית

שידורים חיים מאפשרים הצצה לנושאים שונים שלא תמיד עולים בתקשורת. בשנה שעברה בית החולים בלינסון העלה שידורים חיים של ניתוחים כחלק מרצון לשתף את הציבור בפעילות מצילת חיים בבית החולים. תחום נוסף בו נעשה שימוש, אם כי לא מתוכנן, בשידורים חיים הוא הטרדות מיניות. לייב ווידאו מכיל את הפוטנציאל להפוך סרטונים לוויראליים, מה שמאפשר להדהד מסרים ברשתות החברתיות ומחוץ להן. בישראל תיעדה בחורה צעירה הטרדה מינית בנסיעה באוטובוס שהובילה גם להגשת תלונה וגם לתפיסת החשוד. בשידורי לייב פייסבוק נעשה שימוש גם בהפגנות בארץ ובעולם שמאפשרות תמונת מצב שלא תמיד מסוקרת בתקשורת.

העתיד? בידיים שלנו

בסיכומו של דבר, הטכנולוגיה מאפשרת שימוש לטובה של הפלטפורמה והכל שאלה של מי מחזיק את המצלמה ומה עומד מאחורי זה. היכולת להימנע ממשדרים שליליים אינה רק בידי פייסבוק, אלא גם בידינו – המשתמשים. אם נפעיל שיקול דעת במה לצפות ובמה לא, במה להשתתף ועל מה לדווח וכמובן אם לא נשתף תכנים שליליים, אפשר יהיה ליהנות העיקר מהיתרונות שיש ללייב פייסבוק להציע. ומקהילה משגשגת ומלאת יתרונות.