מה קורה למיניות שלנו לאחר גיל 45?

דיברנו מספיק על גלי חום: בואו נדבר גם על מה שהשינויים ההורמונליים מעוללים לחיי המין ולבריאות האינטימית שלנו, ומה אנחנו יכולות לעשות כדי להמשיך לחגוג?

altmanmturesecבהתחלה קראו לו גיל הבלות, עד שהתחלנו למחות. אנחנו לא שחוקות ולא מרופטות. נהפוך הוא, נשים מרגישות כי דווקא אחרי גיל 40 מתחילות השנים היפות של חייהן, רגשית, נפשית, כלכלית. שדווקא הגיל הזה, שמפחיד אותנו כל כך, מביא עמו הקלה וחופש במובנים רבים. שלא לדבר על עוצמה וביטחון.

אמנם כיום אנחנו כבר לא חוששות להתמודד ולדבר על גלי החום, הזעות הלילה, נדודי השינה, מודעות לקושי בירידה במשקל ולהפרעות העיכול.  מרגישות כי השיח הזה הוא מבורך, שכן הוא מקל עלינו להבין השינויים הללו הם טבעיים, שיש דרכים רבות להתמודד איתם, שישנם לא מעט פתרונות למצוקות ולבעיות שעלולות להתעורר. ככה שבסך הכל, אין ממה לפחד.  ואולם עדיין נשאר נושא אחד חסום ובלתי נגיש, שגם בין חברות טובות  קשה לדבר עליו: המיניות והבריאות האינטימית שלנו לקראת ולאחר גיל המעבר.

כידוע, הירידה בייצור הורמוני המין (אסטרוגן, פרוגסטרון), שמתבטאת בהופעתן של אותן תופעות ידועות לשמצה, עלולה לגרום גם ליובש בנרתיק ולשינויים באלסטיות שלו שעלולים להתבטא ככאבים בזמן קיום יחסי מין ולעלייה בשכיחותן של דלקות בדרכי השתן ובנרתיק. לשינויים הללו, ולמהומה שהם מכניסים לחיים שלנו, עלולה להצטרף גם ירידה בחשק לסקס.  הן משום שהירידה בייצור ההורמונים משפיע גם עליו והן משום שהיובש הנרתיקי והכאב משבשים אותו.

החלטת להסתכל קדימה? אנחנו איתך! הירשמי וקבלי עדכונים על כתבות בנושאי צמיחה אישית, בריאות והזדמנויות חדשות

 כיצד מטפלים?

דלקת בדרכי השתן: אחת מכל שלוש נשים עלולה לסבול מדלקות בדרכי השתן, לפחות פעם בחיים. אחד מגורמי הסיכון לדלקת הוא גיל המעבר. וזאת משום שלאחר הפסקת המחזור החודשי הופכות רקמת הנרתיק ורקמת שלפוחת השתן לדקות ולחלשות יותר, בגלל השינויים ההורמונליים. מצב זה מאפשר חדירה קלה יותר של החיידקים ומזהמים נוספים שגורמים לדלקת. כדי להפחית את הסיכון, ההמלצה כיום היא להשתמש בכמוסות המכילות תמצית חמוציות  (Cranberry).

altmannutricossec4

 דלקת בנרתיק: הנרתיק (ואגינה) הינו איבר לח וחמים המכיל אוכלוסייה מגוונת של חיידקים (פלורה), שנחלקת ל“טובים” ול”רעים”. פגיעה בבריאות האינטימית נובעת בדרך כלל משינוי באיזון של הפלורהכלומר השתלטות של פטריות או ירידה בכמות החיידקים ה”טובים”. שינויים הורמונליים, כמו אלה שחלים בגיל המעבר, הם מהגורמים הידועים לשינויים באיזון הפלורה. ההמלצות למניעת דלקות בנרתיק לשמירה על בריאות אינטימית כוללות הקפדה על כללי היגיינה ושימוש בפרוביוטיקה, כמו כמוסות ואגינליות המיועדת לשמירה על הבריאות האינטימית. ישנם גם תכשירים לבליעה.

 יובש בנרתיק: חסר באסטרוגן גורם למה שמכונה בשפה הרפואי אטרופיה – דילול תאים של הנרתיק, מה שגורם ליובש מקומי  באופן טבעי ומפריע להנאה המינית. ישנן כמה המלצות. הראשונה, היא להשתמש בחומרי סיכה על בסיס מים או סיליקון שאותם מורחים לפני קיום יחסי מין. המלצה נוספת היא להשתמש באופן קבוע בקרמים שמחזירים לחות לנרתיק, שחלקם מכילים הורמונים.

altmanmturesec2

 ירידה בחשק המיני:  ישנם גורמים רבים לכך, חלקם נפשיים, חלקם גופניים, אך אין ספק כי כולם קשורים לשינויים ההורמונליים. ההמלצות הרפואיות כוללות שימוש בתכשירים הורמונליים למריחה בנרתיק. אפשרות נוספת היא תוספת של טסטוסטרון (הורמון המין הגברי) או תכשירים המחכים את פעולתו

רופאי נשים וסקסולוגים מדווחים, כי הטיפול שנחשב ליעיל ביותר לתופעות גיל המעבר השונות הוא הטיפול ההורמונלי, התרופתי (HRT). טיפול זה נחשב יעיל גם בהחזרת החשק המיני.

ההמלצות שאינן רפואיות כוללות שינויים התנהגותיים שונים שניתן לסגל לבד, או במידת הצורך – פנייה לייעוץ פסיכולוגי או סקסולוגי.