מה עושים כשהכינים קופצות לביקור?

איך אפשר למנוע הדבקות בכינים, ומה עושים כשהן כבר הקימו מאחז על הראש והתחילו להתרבות? קבלו את המדריך לטיפול בכינים

לכיני הראש יש שש רגליים, הן מגיעות לאורך 2 מ"מ בבגרותן, מתמקמות רק על קרקפות של בני אדם (בעיקר בגילאי 3 עד 15), מטילות עד 6 ביצים ביום ומדביקות אותן באמצאות הפרשה דביקה מאד לשורש השערה. הן ניזונות מדם ע"י נשיכת הקרקפת, גורמות לגרוד מציק שגובר כשהראש רטוב, ורק מלחשוב עליהן מתחיל לרובינו לגרד הראש. מיטל אלנקווה דהן, רוקחת אחראית ומנהלת סניף סופר-פארם עזרה לנו לנפץ מספר מיתוסים ולאסוף עבורכם את המדריך לטיפול בכינים.

 כתבת כינים סופר פארם 2018 (צילום: shutterstockBy Yuko Sach)

איך נדבקים בכינים?

הן לא קופצות כמו פרעושים, ולא מתעופפות מראש לראש, מהסיבה הפשוטה שאין להן כנפיים. הן מטיילות מראש לראש כאשר יש מגע בין ראשים, או קצוות שיער, ויכולות לנדוד ולהדביק ראשים חדשים על גבי כובעים, מסרקים, מברשות ומצעים, אלא אם עברו יותר משמונה שעות מאז עצרו לקונקשן על אחד מהראשים ועד שהמברשת, הכובע או מצעים פגשו ראש חדש ונקי.

בניגוד למה שחשבנו:

כינים לא שוחות, כך שמי בריכת השחייה לא יכולים לעזור לכינים לעבור מראש אחד לאחר.

בנות נדבקות יותר מבנים בכינים, לא בגלל שיערן הארוך אלא בגלל נטייתן לגעת בשיער, לסרק אותו ולהתעסק בו יותר מבנים.

לבעלי שיער ארוך אין סיכוי גדול יותר להדבק בכינים מבעלי שיער קצר. להיפך, לכינים קל יותר להצמד לקרקפת שעל ראשה צומח שיער קצר.

הן לא רק שחורות. כינים יכולות להיות גם חומות, אפרפרות, ואפילו כמעט שקופות. טענה לא מוכחת היא שהן מתאימות את צבען לצבע השיער .

מה עושים כשהכינים קופצות לביקור? 6 דרכים יעילות

כתבת כינים סופר פארם 2018 (צילום: יח"צ life)

1.      מסרק צפוף

סירוק במסרק צפוף הוא אולי לא הפעולה הכי נעימה למסרק/ת ולא למסורק/ת, אבל בהחלט נמנה על אחת הדרכים היעילות יותר להרחקת כינים וביצי כינים מהראש.

מה צריך: מסרק צפוף, כפפות חד פעמיות, מגבונים לחים, שקית אשפה, הרבה סבלנות.

מיטל מציינת שכדאי לבחור במסרק איכותי שיהיה צפוף מספיק, בעל קצוות מעוגלים על מנת שלא לשרוט את הקרקפת וכמו כן מומלץ לבחור במסרק מחורץ, מה שיקל על הביצים להיתפס בחריצים.

איך: חפפו בשמפו ומרכך, השתמשו בכפפות, וסרקו את השיער. הקפידו לסרק את כל הראש באופן מסודר: חלקו את הקרקפת למספר אזורים, והקפידו לסרק מספר פעמים כל קבוצת שיער, מהשורש ועד קצה השערה.

לאחר כל סירוק והכוונה היא לאחר כל תנועת סירוק מהשורש ועד קצה השיער, נקו את המסרק מהכינים ומהביצים, באמצעות מגבון לח. את המגבון הכניסו ישר לתוך השקית וסגרו אותה. אפשרות נוספת היא לטבול את המסרק לאחר כל תנועת סירוק בכלי עם מים רותחים כדי להשמיד את הכינים והביצים. במקרה כזה חשוב לוודא ששיני המסרק לא התחממו ולא יגרמו לכוויה בקרקפת.

 למה צריך להצטייד בסבלנות? מפני שההמלצה היא לחזור על סירוק כל הראש פעם נוספת, כדי לוודא שהכינים לדורותיהן לא גרות שם יותר.

 כתבת כינים סופר-פארם 2018. צילום: יח"צ

 2.      שמן רוזמרין על שום מה?

אדי שמן הרוזמרין מקשים על מערכת הנשימה של הכינים ועשויים לגרום להן להתרחק מהראש. אלא שלא כל הכינים מגיבות לשמן הרוזמרין, והשימוש בו לא מבטיח שמתוך הביצים שכבר מקשטות את השיער, לא יבקע דור חדש של כינים.

אם בחרתם להשתמש בשמן רוזמרין, מציינת מיטל, חשוב להשתמש בו רק לאחר סירוק ראש במסרק צפוף, ולטפטף לא יותר משתי טיפות מאחורי האוזניים, מעל העורף ובקדמת הקרקפת במרכז הראש.

3.       לכבוש כובע 10 דקות ולהיפרד מהכינים? יש דבר כזה

נובוקיד הוא מכשיר חשמלי קטן רב פעמי, המחובר לכובע העשוי מפלסטיק וסיליקון, שנצמד לראש הילד. לתוך הכובע מוחדרת קפסולה עם תערובת יבשה של חומצת חומץ ורוזמרין טבעיים, ללא תוספת של כימיקלים.

איך: חובשים את הכובע, מבריגים את הקפסולה לחיבור שבכובע, מפעילים את המכשיר עד שהכובע נפוח לגמרי, ממתינים 10 דקות. מורידים את הכובע וזהו. הטיפול מבוסס על טכנולוגיה שמנדפת לעבר השיער את החומר הפעיל, שחודר לכינים ולביצים ומשמיד אותן. השימוש בנובודיק מיועד לילדים מגיל 4 ומעלה.

 כתבת כינים 2018 סופר פארם  (צילום: יח"צ)

4.      מלחמת התכשירים בכינים

מיטל מציינת שקיימים בשוק מגוון תכשירים, חלקם על בסיס טבעי (כמו "כינקייר" של מורז), וחלקם על בסיס סיליקון (כמו "הדרין", "ריזאלטס", ו"זבנג") שניתן להשתמש בהם כדי לנקות את הראש מכינים. חשוב להתייעץ עם הרוקח בנוגע לשימוש, ולהתאים את התכשיר לסוג השיער ולגיל של הילד. כמו כן, חשוב לבדוק שהילד/ה לא מפתחים תגובה אלרגית או גירוי כתוצאה מהשימוש בתכשיר.

Nכינים, תרסיס לשימוש יומי (צילום: יח"צ סופר-פארם)

5.      חומץ כדי ליעל את תהליך ניקוי הראש אפשר להוסיף לחפיפה, לפני הסירוק במסרק הצפוף, חצי כוס חומץ מהולה בחצי כוס מים ולעסות היטב את הקרקפת והשיער.

החומץ ממיס את ההפרשה הדביקה שמצמידה את ביצי הכינים לשיער ואדי החומץ מקשים על הכינים לנשום ועשויים להמית אותן.

6.      לאסוף שיער

גם אם ברור לנו שאין קשר בין שיער ארוך לסיכוייו להדבק בכינים, כדאי שנאסוף את השיער. שיער שלא יתנופף חופשי לכל כיוון, מקטין את הסיכוי ש"ילטף" ראש אחר ויאסוף טרמפיסטיות קטנות בעלות שש רגלים.