מה מותר לך לעשות בהריון?

אנחנו כל הזמן שומעות מה אסור לעשות בהריון וזה הרגע להזכיר: אנחנו לא בעונש, החיים ממשיכים כרגיל, ויש הרבה מאד דברים שדווקא מותר. טיפוח ופינוק, למשל. מה, לא מגיע לנו?

נכון שלא צריך להזכיר לאף אחת שהריון הוא לא מחלה? כי למרות שלל ההצקות הקטנות שאנחנו חוות במהלכו, כמו טחורים, דליות, בצקות, ואולם דווקא בגללם, הריון הוא גם זמן למנוחה ולפינוק, רגע לפני שהתינוק מגיעה ומשנה סדרי חיים. אז אילו פינוקים מותר לך וממה כדאי לך להימנע?

טיפולים קוסמטיים, עיסויים, ציפורניים - אילו הנאות מותרות בהריון? (צילום: שאטרסטוק)

טיפול קוסמטי

חשוב להימנע מתכשירים קוסמטיים המכילים רטינול (רטין A) ופנול. חומרים אלה הינם טרטוגניים, כלומר  עלולים  לגרום למומים מולדים אצל העובר.

לעומת זאת, שימוש בשמנים טבעיים מסייע בהזנת העור, שנוטה להתייבש במהלך ההריון,  וכן בהכנתו לקראת הלידה. ההמלצה היא להשתמש בשמנים כגון  שמן שקדים, שמן קלנדולה (זרעי ענבים) ושמן נבט חיטה שעשירים בוויטמינים A, C ו-E. שמנים אלו מתאימים גם לעיסוי הפרינאום (אזור החיץ) מגבירים את גמישותו כהכנה לקראת הלידה ועשויים למנוע הופעה של חתכים, קרעים וצורך בתפרים.

כמו כן, ישנן תערובות שמנים שונות שעשויות לשפר את זרימת הדם ברגליים, לצמצם את שיעור הופעת סימני המתיחה ולהקל על בצקות והתכווצויות בשרירי הגפיים. ואולם כדאי להתייעץ לפני כן עם רופא הנשים ולקבל חוות דעת של איש מקצוע, מתחום השמנים הארומטיים, שיוכל להמליץ על תערובת מתאימה באופן אישי.

עיסוי וטיפולים משלימים

ככלל, רוב הטיפולים והעיסויים מומלצים רק לאחר השבוע ה-24. ובכל מקרה, אין לגעת בבטן. במכוני טיפול רבים ממליצים לנשים הרות להסתפק בעיסוי ראש וצוואר. טיפולים אחרים, כגון רפלקסולוגיה, יכולים לעודד צירים ולגרום ללידה מוקדמת, לכן חשוב לקבל אותם אצל מטפלים שהתמחו בטיפולים במהלך ההריון.

דיקור סיני נחשב לטיפול בעל השפעה רבה, שלעתים עלול לגרום להפלה, להתכווצויות של הרחם ולפגיעה בהריון. כיום, נשים רבות עוברות טיפולים בדיקור סיני במהלך ההריון, על מנת להקל על תופעות שונות, כמו בחילות והקאות. לכן, חשוב לוודא לפני הטיפול שהמטפל מיומן, בעל נסיון בטיפול בהריון וער לנקודות הבעייתיות שאסורות לדיקור בעת הריון.

אילו הנאות מותרות בהריון? (צילום: שאטרסטוק)

שיער וציפורניים

הבשורות הטובות הן שלצבעי שיער אין השפעות שליליות על העובר, וממילא רק כמויות מועטות מהצבע מגיעות לקרקפת עצמה. ואלם עדיין קיימת בעיה – ריחם העז של צבעי שיער, שעלול להפריע לנשים שפיתחו רגישות מוגברת לריחות במהלך ההריון. לכן, אם החלטתן לצבוע לבד, או שאתן עושות זאת במספרה – הקפידו שהחדר יהיה מאוורר היטב.

כך גם לגבי מריחת לק לציפורניים או בניית ציפורניים מלאכותיות.

אין כל מניעה להסרת שיער באמצעות שעווה, אלא אם אתן סובלות מדליות. שימוש בשעווה עלול להגביר את התופעה. כמו כן, כדאי להימנע מתכשירים ומשחות להסרת שיער הגוף שעלולים להכיל חומרים כימיים מסוגים שונים.

אמבטיות חמות וג'קוזי

אמנם לא הוכח שחום גבוה גורם נזק לעובר, אך נמצא קשר בין אמבטיות חמות (39 מעלות צלזיוס) והופעת מומים במערכת העצבים המרכזית של העובר. לפיכך מומלץ להימנע מאמבטיות חמות, מרחצה במרחצאות מים חמים ומשהייה בג'קוזי במהלך ההריון.

.

הכתבה נכתבה בסיוע מכבי שירותי בריאות