מה הקשר בין גז טבעי לצבי ים?

היא עבדה במאיץ החלקיקים בז'נבה, מעורבת בפרויקט "תמר", וממלאה תפקיד בעל חשיבות קריטית בענף הגז הטבעי. ולצד כל אלו, תדע כל צבת ים כי יש מי שתעשה הכל כדי שצאצאיה יוכלו להגיע בבטחה לים

צבת ים מטיל ביצים צילום: שאטרסטוק
על חוף הים: צבת ים חופרת גומחת הטלה (צילום: shutterstock)

אם תעברו במקרה ליד תחנת הכוח רידינג, סיכוי לא רע שגם אתם תטעו לחשוב שהיא אינה פעילה. הסיבה לכך היא היעדרותו של העשן, שבעבר היתמר מארובת התחנה. "בפועל, התחנה פעילה ומייצרת חשמל, ממש כמו בימים שבהם היתה פולטת עשן", מסבירה אורנה פרימור, מנהלת מחלקת איכות הסביבה בחברת נובל אנרג'י. "ההבדל הוא שימוש בגז טבעי כמקור אנרגיה חלופי לפחם או דלקים אחרים, שפולט פחות מזהמים לסביבה וכן מפחית את פליטת גזי החממה הגורמים להתחממות הגלובלית של כדור הארץ", מציינת פרימור."המשמעות היא שיפור באוויר של כולנו".

חלוציות ישראלית מודרנית

פרימור (42), נשואה ואם לשלושה, עוסקת בתחום הנדסת הסביבה כבר למעלה משש עשרה שנה. היא בעלת תואר ראשון בהנדסת סביבה ותואר שני בלימודי סביבה, ובמהלך הקריירה שלה היא עבדה במכון המחקר CERN בז'נבה במסגרת פיתוח מאיץ החלקיקים העצום. "זו היתה חוויה מיוחדת ומרתקת", היא מספרת.

אורנה פרימור, נובל אנרג'י

התפקיד של פרימור מגוון וכולל סיורי שטח באסדות, באתרי החברה, וגם ליווי העבודה מול המשרד להגנת הסביבה. "אופי העבודה והידע שלנו הופך אותנו למחלקה רוחבית, שרלוונטית כמעט לכל פעולה ולכל פרויקט בחברה. התפקיד שלנו הוא לא רק לפעול בהתאם להנחיות, אלא גם ליזום ולקחת את החברה למקום שבו השיקולים הסביבתיים מקבלים משקל גדול יותר בפעילות. היוזמות והפעילות הפרו-אקטיבית בה אנו נוקטים מקבלות תמיכה מהמשרדים הראשיים ביוסטון, ומהוות חלק מהשיח השוטף וסדר היום".

למול התרומה לאיכות הסביבה, מיתרונותיו העיקריים של השימוש בגז הטבעי, נשאלת השאלה כיצד שומרים על איכות הסביבה בזמן שמחפשים אחר אותו גז טבעי? ואכן, במסגרת עבודתה נתקלת פרימור בלא מעט סיטואציות בהן צריך לשלב בין האינטרס הטבעי הסביבתי לאינטרס העסקי. "חופי הים של ישראל הינם בתי גידול טבעיים של מגוון בעלי חיים כמו צבי ים המאכלסים את בית הגידול החופי ונמצאים בסכנת הכחדה. פעילות אנושית באזור הים והחוף עלולה להפריע לבעלי החיים. לדוגמא, במסגרת עבודות בים היינו אמורים לסקור שטח בים והבנו שמועד הסקר חופף לעונת ההטלה של צבי הים בישראל. בעבודה משותפת עם רשות הטבע והגנים ומשרד האנרגיה הוחלט לדחות את מועד הסקר על מנת שלא לפגוע ולהפריע לצבי הים בעונה רגישה זו".

נובל אנרג'י צילום: אלבטרוס
התפקיד של פרימור מגוון וכולל סיורי שטח באסדות, באתרי החברה, וגם ליווי העבודה מול המשרד להגנת הסביבה. צילום: אלבטרוס

אסדרה והסברה

פרימור מודעת לאחריות הרבה המוטלת על כתפיה ועל האינטרס הציבורי שנושא אליה את עיניו: "מכיוון שזו תעשיה חדשה יחסית בישראל שמצריכה קביעת תהליכים ונהלים, גם חלק מהתהליכים הסביבתיים נמצאים עדיין בהליך הסדרה. אנחנו בחרנו ליזום פעילות בתחום, מתוך אמונה שזה חלק מהאחריות שלנו. העבודה הסביבתית מואצת וכוללת סקרים, ניטור, הערכת סיכונים מתוך רצון לייצר תהליך נכון, גם מבחינה סביבתית. אני מאמינה ששיקולים הקשורים לאיכות הסביבה צריכים להוות גורמים משמעותיים בקבלת ההחלטות תוך איזון שיקולים כלכליים ואחרים. התפקיד שלי מאפשר לי להשפיע בצורה משמעותית וחיובית וזו הרגשה שטוב להגיע איתה לעבודה בכל בוקר מחדש".