מה באמת הרג את הנסיכה דיאנה?

הפתולוג הבריטי המוביל, ד"ר ריצ'ארד שפרד, שופך אור בספר חדש על הסיבה שהובילה למותה של הנסיכה דיאנה, בתאונת הדרכים הקטלנית בפריז: "היא מתה ממשהו שלא היה אמור להרוג אותה"

העולם עצר את נשימתו בלילה השחור של ה-31 באוגוסט 1997, כאשר הנסיכה דיאנה מצאה את מותה בתאונת דרכים קטלנית במנהרה בפריז, יחד עם בן זוגה דאז, דודי אל פאייד. אך מה שרבים לא יודעים, זה מה בדיוק היה גורם המוות של מי שכונתה על ידי הבריטים "נסיכת העם". אחד מהחוקרים הפתולוגים המובילים בבריטניה, ד"ר ריצ'ארד שפרד, שביצע יותר מ-23,000 ניתוחים לאחר המוות, בחן את הראיות מהתאונה כחלק מבדיקה של המשטרה הבריטית המכונה "Operation Paget" ואת הממצאים שלו תמצאו בספר חדש הנקרא Unnatural Causes.
לטענתו של שפרד, דיאנה מתה כתוצאה מקרע זעיר בווריד באחת הריאות שלה. היא הייתה שורדת את תאונת הדרכים הנוראית אם היא הייתה חגורה או אם המכונית הייתה נוסעת לאט יותר. ד"ר שפרד מספר שבנתיחת גופתה של דיאנה נמצאו כמה עצמות שבורות ופציעה קטנה בחזה, שכללה את הקרע הזעיר בריאה שהיה בלתי נראה לעין, אך קטלני. בן זוגה של הנסיכה,  שישב לצדה בספסל האחורי של הרכב, נהרג מיד, אך דיאנה החזיקה מעמד הודות לכך ששומר הראש שלה, טרוור ריס-ג'ונס, שישב לפניה, היה חגור, בניגוד להרגלו.

הנסיכה דיאנה (צילום מסך מיוטיוב)

שומרי ראש בדרך כלל אינם נוסעים חגורים כיוון שהחגורה מגבילה את יכולת התנועה שלהם. אך משום מה, ריס-ג'ונס בחר לחגור את עצמו באותו ערב גורלי. אולי כי הוא היה מוטרד מנהיגתו המהירה של הנהג, הנרי פול. סביר להניח שהוא חגר את עצמו בדקה האחרונה ממש. כידוע, חגורות בטיחות תוכננו כדי לתת מרחב תמרון קטן למרות הגבלת התנועה ומה שקרה בפועל הוא שהחגורה בלמה אותו כשהוא נחת על כרית החירום שנפתחה וכך נבלמה במקצת גם דיאנה, שעפה קדימה מהמושב האחורי והתנגשה בו. מאחר ודיאנה הייתה קלה יותר מבן זוגה וגופו של ריס-ג'ונס בלם חלק מעוצמת ההתנגשות, פציעתה היתה מינורית יותר.

דיאנה צילום Terry Fincher/Princess Diana Archive/Getty Images

כשהאמבולנס הגיע, דיאנה הפצועה הייתה במצב שנראה על פניו כיציב והיא גם תקשרה עם סביבתה. בזמן שכולם התמקדו בריס-ג'ונס שהיה במצב גרוע יותר, הקרע בווריד דימם לאט לאט לתוך החזה שלה. רק באמבולנס דיאנה איבדה את הכרתה אחרי שעברה התקף לב. בדרך לבית החולים נעשו כל המאמצים להחיותה וכשהם סופסוף הגיעו, היא הובהלה מיד לחדר הניתוח. רק שם זיהו הרופאים את מקור הדימום אבל אז כבר היה מאוחר מדי.
דיאנה צילום  Anwar Hussein/Getty Images
"הפציעה של דיאנה הייתה מאוד קטנה אבל במקום הלא נכון", טען ד"ר שפרד שהוסיף שהיו הרבה אמירות בסגנון "אילו רק עשינו כך וכך" אם רק היו יודעים. "אילו הייתה פוגעת במושב הקדמי בזווית אחרת, אילו רק הייתה נזרקת קדימה יותר לאט, אילו רק נכנסה לאמבולנס מהר יותר והאילו הכי גדול היה בשליטתה: אילו רק הייתה עם חגורת בטיחות. במקרה כזה, היא הייתה מופיעה בציבור יומיים לאחר מכן עם פנס בעין, צלעות שבורות וזרועה שבורה.
עצוב מאוד לחשוב שדיאנה הייתה יכולה לחיות היום, לראות איך שני בניה האהובים, ויליאם והארי, הקימו משפחות, לשחק עם הנכדים ולקדם את האג'נדות החשובות שעניינו אותה וריתקו את כל העולם. השנים חלפו ואין לדיאנה באמת תחליף והנחמה היחידה היא שחייה היו מלאים, מרתקים ופעילותה ההומניטרית הייתה בעלת משמעות רבה לכל כך הרבה אנשים.
 
.