מהתחתית לעבר הניצחון המתוק

סיפור חייה של המדליסטית הפאראלימפית ואלופת עולם בענף החתירה, מורן סמואל משקף את ניצחון הרוח על הגוף. בטור מיוחד היא חושפת את תהליך השיקום והתמודדותה המאתגרת כספורטאית

היום יפתח בסינמטק תל אביב פסטיבל סרטי ספורט לרגל מרתון סמסונג תל אביב. לקראת הרצאתה בפסטיבל של מורן סמואל, המדליסטית פאראלימפית ואלופת עולם בענף החתירה בסירה, היא חוזרת בטור אישי ליום בו הפכה נכה, וגם לרגעי ההצלחה.

יום חמישי 26/9/2006 6:30 בבוקר בדירה בחיפה. 

אני קמה בתחושה לא טובה, אני קצת מצוננת ויש לי כאב מציק בגב. אני מתעלמת וממהרת להפעיל מכונת כביסה ולארגן את התיק שלי. בתור סטודנטית, יום חמישי הוא יום נפלא ואני בדיוק מסיימת את הסטאז' של שנה ב'  בבית חולים כרמל ויוצאת לחופשת הסמסטר המיוחלת. היה קיץ קשה, קיץ של מלחמה, של אזעקות וטילים, עדיין חוזרים אלי רגעים מתחילת הקיץ הזה בבית ההורים שלי בכרמיאל.

מורן סמואל צילום אלבום פרטי

התחלתי את הסטאז' בבית חולים "זיו" בצפת, אבל עם הטילים הראשונים האוניברסיטה עצרה הכל ושלחה אותנו הביתה. והנה אני מסיימת חודשיים של למידה אינטנסיבית, של מגע וטיפול באנשים אמיתיים ולא רק קריאה תאורטית ואבחונים על בסיס תיאורי מקרה. אני מסיימת את השנה הזו בתחושה מדהימה, שמחה שבחרתי ללמוד פיזיותרפיה ולשלב את זה עם אהבת חיי האמיתית – מגרש הכדורסל. אני בת 24 והכל מרגיש לי הכי נכון, הכי במקום, אני מגשימה את עצמי במגרש הספורטיבי כשחקנית מובילה במכבי חיפה ובונה את עתידי המקצועי בתחום שמוציא ממני את המיטב.

מורן סמואל צילום: אביטל ולץ

הכאב בגב ממשיך להציק בזמן הקפה, בזמן תליית הכביסה, כל נשימה נעשית קשה יותר ואני מבינה שמשהו לא טוב קורה לי בגוף. אני לא מתחכמת, אני פותחת את הדלת הקדמית של הבית, נשכבת במיטה ומזמינה אמבולנס. רגעים שנמשכים נצח. הם מגיעים, קשה לי לקום מהמיטה, הרגלים קורסות, לא ממושמעות. מרימים אותי לאלונקה ומכניסים אותי לאמבולנס. אני לא יכולה להזיז את הרגליים, אני כלואה, שום דבר לא מגיב. ממששת את פלג הגוף התחתון ואין שם כלום. אני מגיעה לבית חולים "רמב"ם" משותקת מגובה החזה למטה. מאוחר יותר מגלים שעברתי שבץ של חוט השדרה כתוצאה ממום מולד.

יום ראשון 11/9/2016 6:30 בבוקר בחדר מלון בריו, ברזיל.

אני קמה בתחושת התרגשות ופרפרים בבטן, היום זה יום גדול, יום חשוב ומשמעותי, יום של הגשמת חלומות. אני לבד בחדר, נכנסת למקלחת ומדמיינת בראש שלי כל מטר ומטר במקצה הגמר. מאמינה ולא מאמינה שעברו 10 שנים. בחדר האוכל של המלון יש שקט מתוח, כל אחד מרוכז בעצמו. אוכלים את ארוחת הבוקר תוך כדי שיחות חולין סתמיות. הראש נמצא במקום אחר, ממוקד במטרה.

יוצאים לדרך, היום מתחיל מעונן ובקושי רואים את "כריסטו" של ריו משקיף על אגם הלאגואה, תוך חצי שעה מתפזרים העננים והשמש הברזילאית נוגעת במים ומכינה אותם למקצי גמר החתירה באירוע הספורט הכי גדול בעולם.
על קו הזינוק הדופק הולם ברקות וקשה להכניס אוויר מלוא הריאות, לאט לאט זה נרגע ואני יודעת שזה יהפוך לכוח של הזינוק. אני פותחת חזק, שומרת על קצב גבוה, עובדת לפי התוכנית. יש רוח צד חזקה שדוחפת את הסירה כל הזמן ימינה ואני נאבקת ב-200 המטר האחרונים. מסיימת את המקצה באפיסת כוחות, מרימה את הראש ומגלה כי זכיתי במדליית ארד במשחקים הפראלימפים.

מורן סמואל צילום: Detlev Sey

הטקס מרגש, לימור בקהל עם היצור הקטן שלנו – כשנולד בפברואר החלטנו לקרוא לו ארד. ההורים שלי, אח שלי וחברי המשלחת יוצאים מגדרם ומעודדים במרץ. פתאום אחד מחברי המשלחת מצליח לעבור את כל המאבטחים ולהביא אלי את ארד לתמונת נצחון משותפת על הפודיום.
ואז יש רגע, שניה אחת שבה יש לי מדלית ארד על הצוואר ואת ארד בן השבעה חודשים על הברכיים ואני קולטת איך בשניה הזו נכנסות ארבע שנים שהן ראשי התיבות של השם שלו: אמונה רצון דרך .

איך עושים מסע כזה ב-10 שנים? ממיטת בית החולים אל הפודיום באירוע הספורט הכי גדול בעולם. שלושה דברים מרכזים : אמונה שהכוח נמצא אצלי, שלא נגמרו לי החיים ושמחכה משמעות מעצם ההליכה בדרך. רוצות לשמוע יותר מאשר רק סיסמאות? בואו להרצאה שלי בפסטיבל סרטי הספורט בסינמטק תל אביב בשבת.

מורן סמואל צילום: אביטל ולץ

ב-20-23.2 יתקיים "סינמרתון" – פסטיבל סרטי הספורט הראשון של סינמטק תל אביב בשיתוף מרתון סמסונג תל אביב.

במסגרת הפסטיבל יוקרנו סרטים ישראליים ובינלאומיים ויתקיימו פאנלים והרצאות. ביום שבת, לפני הקרנת הסרט "בלתי ניתנת לעצירה" על גולשת שבגיל 13 ידה נקטעה על ידי כריש, תתקיים הרצאתה של המדליסטית הפאראלימפית מורן סמואל על השיקום והתמודדות עם שינוי, על המעבר מלהיות ספורטאית "רגילה" לספורטאית בעלת מגבלה גופנית, על כישלון והצלחה, על התגברות ועל החיים בכלל.

יום שבת 23/2  בשעה 16:30

לפרטים נוספים באתר סינמטק תל אביב לחצו כאן

** הכותבת, מורן סמואל, היא מדליסטית הפאראלימפית