מדריך היין השלם

איך בוחרים יין? מה פירוש המונחים עפיצות, סומלייה ובלנד? ומה כדאי לעשות עם שאריות היין שבבקבוק? הכל במדריך שלפניכם

 WKEes553-20_M3_V2.eps

הזמנתם בקבוק יין במסעדה, המלצר מזג לך כמה טיפות והוא ממתין. זמן טוב לחשוב על סוגיות כמו מה ההבדל בין קברנה ומרלו?  למה היין שלך צריך לנשום ומה זאת עפיצות, מה הטמפרטורה המתאימה ומהי הדרך הנכונה לאחסון יין. רגע לפני שמשתכרים מעודף המידע, בואו נעשה סדר.

 

הישראלים אוהבים וצורכים יין וזה ממש לא מפליא לאור העובדה שהארץ משופעת קרקעות מעולות לגידול ענבי יין ושיקבים ישראליים מצויינים צומחים פה בשנים האחרונות. הוסיפו לכך את הטמפרמנט הים תיכוני שלנו, שאוהב לשמוח, לחגוג ועדיף בטוב טעם, או כמו ששרים אצלנו – לא סתם אומרים יין ישמח לבב אנוש, טודו בום.

אז מה כדאי לדעת על היין שלכם? הנה 7 דברים מעניינים ועוד שלושה טיפים לשימוש מושכל בשאריות יין.

1. למה הסומלייה מחכה אחרי שמזג לכם קמצוץ יין לכוס? אז ראשית למלצר היין קוראים סומלייה והוא מומחה בטעימות יין. זה בצרפתית, כמו מרבית המושגים בעולם היין, ובעולם זו התמחות מקצועית של ממש. הסומלייה מגיש לכם טעימה מן היין כדי שתחליטו האם הוא לטעמכם לפני שימזוג כוס מלאה ממנו. נהוג לטעום מעט מן היין אחרי גלגולו בכוס, הרחה של ניחוחותיו וגרגור היין בכל חלל הפה.

634-electra-winw-2

2. מי אתם קברנה, מרלו ושיראז?

השמות של היינות מציינים את זן הענבים ממנו הופק היין. לכל ענב מאפייני טעם, ריח וגוף שונים המיוחדים לזן עצמו, אך כל יקב מפיק יין בטעם ייחודי ושונה ששמור לאותו היקב ולתהליך ההכנה שלו. כך תוכלו לטעום שלושה יינות מרלו ולגלות טעמים שונים למדי בין כוס לכוס.

3. בלנד, עפיצות, יובש, יין מחוזק – מילון מונחים

על קצה המזלג ביטויים שכולנו שמענו ואולי לא סגורים על מה הם אומרים: – בלנד זו תערובת. המשמעות היא שהיין שלפניכם לא הוכן מזן ענבים אחד, אלא משילוב של כמה זנים לקבל הטעם הייחודי לו. – עפיצות – מילת באזז ראשית בעולם היין, שפירושה מידת היובש שניתן לחוש בפה או על הלשון בלגימת היין. כאשר מידת העפיצות גבוהה מאוד היין ישאיר תחושה שמזכירה אכילת פרי בוסר – זוהי עפיצות יין. – יבש/חצי יבש – מידת היובש של היין מתייחסת לכמות הסוכר שהוא מכיל ולא לאחוז האלכוהול, כפי שחושבים לעתים בטעות. יין יבש יכיל מעט מאוד סוכר טבעי, יין חצי יבש יהיה בעל טעם מתוק יותר כשל סוכר פירות, ויין ממותק יהיה מתוסף בסוכר שאינו סוכר שמופק מן הענב בתהליך התסיסה. – יין מחוזק – יין שהוסף לו אלכוהול או משקה אלכוהולי מחוץ לתהליך ייצור היין – למשל וויסקי או משקה אחר.

4. איזה בציר טוב יותר? זוהי שאלה מאוד כללית ולא ניתן לענות עליה אלא בהיכרות עם הכרם והיקב. לכל כרם יש בציר טוב יותר וטוב פחות, ולכן יינות משנות ייצור שונות יהיו בעלי טעמים שונים, כאשר לכל יקב יש ׳כוכב׳ שהוא היין שיוצר מבציר מוצלח במיוחד. ככל, יין צעיר יהיה לרוב בעל טעמים פחות עמוקים ויין בוגר יהיה בעל גוף עגול יותר ומרקם מלא יותר, גם המחיר משתנה בהתאם. כדי לחזור לשתות יין שאהבתם צריך לדעת את סוג היין, מיקב ספציפי ומבציר ספציפי. 5. למה יין מתוק משכר יותר? ובכן, אנחנו מכירים את זה היטב מיין הפטישים הישן והטוב שפתחנו איתו. אולם גם יינות מתוקים יקרים מאוד יגרמו לרוב לתחושת שחרור ושכרות קלה מהר יותר. ההסבר לכך הוא שיין מתוק מכיל לרוב אחוזי אלכוהול גבוהים יותר, וכן שהסוכר נספג מהר בדם ואיתו גם אחוז האלכוהול הגבוה. 6. איך לשמור יין בבית? חשוב לדעת האם רכשתם יין לשימוש בארוחה קרובה או לאוסף יינות למועד בלתי ידוע. לארוחה קרובה כדאי לשמור יין אדום במקום קריר ולא במקרר הביתי. יין לבן כדאי לקרר היטב לפני המזיגה. ככלל, עדיף לשמור בקבוקי יין בשכיבה ואם ניתן במקרר עם טמפרטורה אחידה ומבוקרת שמאריכה את ימיו ושומרת על איכויותיו. 7. מה הולך עם מה? בעבר נהוג היה לחבר יין אדום עם בשר ויין לבן עם דגים וגבינות, אולם החלוקה המסורתית הזו מעט מתרופפת, כאשר סוגי היין וטעמיהם הופכים מגוונים יותר. כן ניתן לומר שלמנות כבדות מתאים יין בעל טעם עמוק, מתיקות נמוכה ונוכחות שתנקה מעט את הטעמים, ולמנות קלילות יתאימו יינות קלים ורעננים יותר. הצבע כבר פחות קובע.

אז מה עושים עם שאריות מבקבוק יין טוב? יין לא מתקלקל, אך הוא מחמיץ. ניתן לשמור יין כיומיים בבקבוק שהוחזר אליו הפקק, ולאחר מכן יורגש שינוי מהותי בטעמו. באופן כללי כאשר פותחים בקבוק יין איכותי מומלץ לסיים אותו, או לשמור אותו במקרר יינות למשך יומיים.

הנה שלושה רעיונות לשימוש חכם בשאריות יין: 1. חיטוי פירות – ניתן לאסוף שאריות יין בבקבוקים ולהשתמש בהם לשטיפת וחיטוי פירות. האלכוהול והחומציות יעשו עבודה נפלאה. פירות רכים, כמו תות למשל, יקבלו טעם נהדר ואפשר יהיה להכין מהם קינוחים נפלאים. 2. הכנת חומץ – היין שמחמיץ הופך בעצמו לחומץ בן יין אדום או לבן, וכדי להחיש את התהליך ניתן למהול בצנצנת אטומה היטב כוס יין עם כוס חומץ איכותי – חומץ פירות למשל. את התערובות יש לערבב מדי יום במשך שבוע עד שבועיים ובתומם יתקבל חומץ נפלא לתיבול. 3. יין חם – משאריות יין שחברו להן יחדיו ונשמרו בקירור אפשר להכין סנגריה חמה מעולה. את היין מבשלים עם פלחי תפוז ותפוח בתוספת סוכר, קינמון ותבלינים אחרים לטעמכם ולפי מתכונים שונים. תמיד מפנק ומענג.

634-electra-winw-3

למה חשוב שיהיה לכם מקרר יין בבית?

לחובבי היין המושבעים באירופה יש מרתף יין, אבל אם אין לכם מרתף כזה, חשוב להצטייד במקרר יין שיתאים לאיחסון בקבוקי יין באופן הכי אפקטיבי שיש, שישמור על היינות הייחודיים שאתם אוספים.

חשוב לבחור מקרר יין שיכיל את כמות היינות שאתם מאחסנים בדרך כלל ושמעוצב באופן שיכול להכיל בקבוקי יין בגדלים שונים כך שניתן יהיה לשלוף אותם בעת הצורך בקלות ובבטחה.

עוד תכונות חשובות במקרר יין: טמפרטורה שניתנת לכוונון, בקרת לחות ומסנן אור.