לעבור את המעבר לשעון קיץ בשלום

הימים שאחרי המעבר לשעון קיץ מעייפים יותר? אולי בגלל שהמעבר לשעון קיץ לא מסתכם רק בהזזת המחוג בשעון. 9 טיפים שיעזרו לך לעבור לשעון קיץ בשלום

לקום רעננה בבוקר של המעבר לשעון קיץ זה לא חלום (צילום: שאטרסטוק)

לקום רעננה בבוקר של המעבר לשעון קיץ זה לא חלום (צילום: שאטרסטוק)

בלילה בין יום חמישי לשישי ב- 2:00 לפנות בוקר תעבור ישראל לשעון קיץ ותעביר את השעון שעה קדימה. המעבר לשעון קיץ יחד עם תחילת האביב מבשר על התארכות הימים ובעיקר שאוטוטו מתחיל הקיץ וזה אומר שיותר חמים ויש יותר שעות אור ואפשרויות לפעילות בחוץ.

שישי בבוקר יהיה הבוקר בו הרשתות החברתיות יהיו מלאות סיפורים מבולבלים ואיחורים. זה חלק מהווי המעבר לשעון קיץ, בדיוק כמו העייפות שקרוב לוודאי תלווה אותך בימים הראשונים, בטח כשהבקרים יהיו מעט יותר חשוכים.

אז הכתבה הזו בשבילך היא הדרך הטובה ביותר להעביר את העייפות, ממש כמו כוס קפה בבוקר. 9 טיפים קלים ליישום שיעזרו לנצח את העייפות של הימים הראשונים ובכלל.

טיפ מס' 1: הקדימי שינה לעייפות

הדבר הטוב ביותר לעשות הוא להרגיל את הגוף בהדרגתיות לשינוי כשבוע לפני המעבר. זאת אומרת ששבוע לפני כדאי להתחיל להקדים את שעת השינה כל יום בעשר דקות. אלא שהחיים לא כאלה מתוכננים ואת השעון מעבירים הלילה. מה שאפשר בכל זאת לעשות הוא להקדים את זמן השינה לפחות בחצי שעה ביומיים-שלושה אחרי המעבר.

טיפ מס' 2: יום שישי את יודעת

הדבר הטוב ביותר הבא הוא לזכור שהבוקר של אחרי המעבר הוא תמיד בוקר שישי. זה אומר שאולי אפשר לוותר על ההשכמה ובעצם שאפשר לשבץ שנ"צ בקטנה. אמנם יום שישי קצר ועדיין שעת של מנוחת כוח לא תזיק ודווקא מוקדם ככל האפשר. זה רק הגיוני שתרגישי עייפה יותר יום אחרי המעבר לשעון קיץ, תני לעצמך הפסקה גם אם לא כדי לישון.

טיפ מספר 3: לא להתפתות לשנת בוקר מאוחרת

זה אולי נשמע מנוגד לכל היגיון, אבל כדי לתת לשעון הפנימי שבך לחזור לשגרה לא מומלץ להאריך בשינה בבקרים שאחרי המעבר לשעון קיץ. כמה בקרים והוא יסתדר מעצמו, הקדמת שעת השינה בימים שאחרי בהחלט יכולה לסייע. אבל פחות מומלץ להתפתות לשנת בוקר מאוחרת, זה עשוי בהחלט לעכב את הסנכרון הפנימי ואת ההתרגלות למעבר.

להימנע מלישון אל תוך שעות הבוקר המאוחרות בימים הראשונים אחרי המעבר (צילום: שאטרסטוק)

טיפ מס' 4: שגרה, שגרה, שגרה

זה נשמע משעמם, אבל הדרך הטובה ביותר להרגיל את הגוף היא להמשיך את השגרה. לגוף שלנו טוב יותר כאשר הוא הולך לישון בשעה קבועה וקם בשעה קבועה, זו דרך נפלאה לייצר הרגלי שינה בריאים. אגב, מה שבטח יצער אותך לשמוע זה שכדאי לעשות את זה גם בסופי שבוע.

טיפ מספר 5: תהיי קשובה לעצמך

חשוב לדעת כמה שינה הגוף שלך צריך, אין לזה מתכון, צרכי שינה משתנים מאדם לאדם ומתקופה לתקופה. דרך טובה לגלות מה מספר שעות השינה להן הגוף שלך זקוק היא ללכת לישון בסופי שבוע בלי לכוון שעון מעורר. הזמן שיעבור עד ליקיצה הטבעית שלך הוא הזמן שהגוף שלך צריך לשינה טובה. עכשיו כשאת יודעת נסי ליישם את זה לאורך כל השבוע, מי כמוך יודעת כמה שנת לילה טובה חיונית לגוף שלך.

טיפ מספר 6: לקצץ בקפאין

נכון, זה נשמע אכזרי, אבל משקאות המכילים קפאין, ולמעשה גם אלכוהול וטבק, עלולים לשבש את השינה. לכן, בימים של מעבר לשעון קיץ, בהם את נוטה להיות יותר עייפה, מומלץ לקצץ בצריכה. ואם קשה לקצץ בצריכת הקפה או התה במשך היום, ניתן לעבור למשקאות ללא קפאין או לחלופין פשוט להימנע מהם כ- 4-6 שעות לפני זמן השינה.

אל תכריחי את עצמך לישון, אם את לא מצליחה לישון – קומי (צילום: שאטרסטוק)

טיפ מספר 7: זה לא רק השעון, זה גם מה שעל הצלחת

לאוכל שאנחנו אוכלות יש השפעה ישירה על תהליך העיכול, לתהליך העיכול יש השפעה על השינה, אז מה כדאי לעשות? לאכול ארוחות קלות יחסית לפני השינה, כאלה שלא יכבידו על תהליך העיכול. פירות, ירקות, דגנים מלאים ומוצרי חלב יהיו בחירות נכונות לארוחה של סוף היום. אגב, גם שתיית יתר לפני השינה עשויה להפריע לשינה.

טיפ מספר 8: אל תוותרי לעייפות, צאי לאימון

את עייפה ויש לך את כל הסיבות לוותר על האימון, אבל דווקא אימון קצר, הליכה של 30 דקות, טיול קצר על הילדים או כל יציאה החוצה וקצת כושר יסייעו לך דווקא לישון טוב יותר. האימון גם מסייע לחילוף החומרים, שכזכור מהטיפ הקודם הוא חיוני לא פחות לשינה טובה.

טיפ מס' 9: אל תכריחי את עצמך לישון

לפעמים, למרות כל הניסיונות שלנו, המעבר לשעון הקיץ משפיע עלינו יותר משהיינו רוצות. אנחנו עשויות לקרוא טיפים כדי לדעת איך לעבור את זה נכון, לעקוב אחריהם ובכל זאת למצוא את עצמנו לא מסוגלות לישון. אין טעם לשכב במיטה ולבהות בשעון, עדיף לקום, אולי לקרוא, לצפות בטלוויזיה, לשמוע מוזיקה שקטה ואולי להכין כוס חלב חמים ולתת לעצמך לשקוע עוד סנטימטר על הספה.

ומה עם הילדים? הכי חשוב לזכור שגם להם זה לא פשוט, לכן נסי את אותם טיפים גם איתם – שמרי על השגרה שלהם, נסי להקדים במעט את שעת השינה. שעות הבוקר המוארות עלולות לזרז יקיצה, לכן דאגי שהחדר שלהם יהיה חשוך בשעות הבוקר המוקדמות, לפחות בשבועות הראשונים עד שיחזרו לשגרה.