למה לארנבים אין משקפיים? מיתוסים על ראיה

יש סיפורים שהם פשוט משכנעים מדי כדי לא להאמין להם. כשמדובר בראיה אין סוף למיתוסים, ובאופן מפתיע לא כולם לגמרי לא נכונים – למרות שיש כמה שבאמת רחוקים מהמציאות

לא רואים בעיניים: 4 מיתוסים על ראיה שהגיע הזמן לשחרר

maccabirabbit200417-1

בחנו את עצמכם: כמה קלישאות שמעתם בתור ילדים ואתם מעבירים לדור הבא בלי לחשוב פעמיים? את הבדיחה החבוטה על הארנב והמשקפיים כולם כבר מכירים, ואכן, תזונה נכונה ומתאימה עשויה לסייע לבריאות העיניים, אבל יש עוד כמה מיתוסים ואמיתות בנוגע לראיה שכדאי להכיר או להפריך, כדי לעזור לכן לשמור על אחד האיברים הרגישים והחיוניים לנו ביותר.

המיתוס: לא כדאי להרכיב משקפי שמש, כי הם מחלישים את העיניים

לא נכון!

למעשה זוהי אפילו טעות משום שהרכבת משקפי שמש היא אחד הפעולות החיוניות ביותר לבריאות העיניים.

"חשיפה של העיניים לקרני שמש אולטרה-סגולות (US) גורמת נזקים לעדשת העין ולרשתית", מסביר פרופ' יצחק בירן, יועץ למכבי שירותי בריאות בתחום רפואת עיניים ומנהל מרפאות החוץ במרכז הרפואי "רמב"ם". "במדינה ברוכת שמש כמו ישראל מומלץ להרכיב משקפי שמש בכל גיל, גם לילדים, בכל פעילות מחוץ לבית".

איך בוחרים משקפי שמש טובים?

"משקפי שמש יכולים להיות בכל צורה וצבע, בתנאי שרוכשים אותם מחברה מוכרת שמצייתת לחוק. כלומר, שמייצרת משקפיים שמצופים בחומר המגן מפני קרינה אולטרה סגולה. לא כדאי לקנות משקפיים זולים מ"חאפרים", כי משקפיים כאלה אף עלולים להגביר את הנזק לעיניים, שכן הן מורידות את כמות האור המגיעה לעין (ולכן מונעות את צמצום האישונים) אך לא מפחיתות את הקרינה", מדגיש פרופ' בירן.

משקפי שמש: שימו לב מה אתם קונים (צילום: שאטרסטוק)

המיתוס: אפשר למנוע החמרה של קוצר ראייה

לא מדויק!

קוצר ראיה הוא מצב מולד, שבו העין ארוכה יחסית למערכת המיקוד שלה. הרכבת משקפיים בהתאם לאבחנה ולקביעת מספר מאפשרת ביזור (ההפך ממיקוד) של קרני האור על פני הרשתית ומשנה את מיקוד קרני האור.

"לא ניתן לבטל קוצר ראיה. עלייה במספר המשקפיים היא תהליך טבעי שנעצר בדרך כלל בשלהי גיל ההתבגרות", מסביר פרופ' בירן, "אמנם ישנה השפעה מסוימת של סוג הפעילות בילדות על המספר – ילדים שמרבים לקרוא או להשתמש במסכים הם בדרך כלל בעלי קוצר ראיה גדול יותר מילדים שמרבים בפעילות גופנית, למשל. אבל מדובר בהשפעה קלה יחסית.

"ישנה "תעשייה" של הבטחות לשיפור ראיה באמצעות תרגילים, אבל מרבית השיטות לא נבדקו ואין כל עדות מדעית או מחקרית שהתרגול משפיע.

שאלה: מדוע קצרי רואי מרגישים בגיל מבוגר שהראייה שלהם השתפרה?

פרופ' בירן: "כשמתבגרים, בדרך כלל לאחר גיל 40, מתרחש תהליך שנקרא פרסביופיה. הסיבה לתופעה היא אבדן גמישות של עדשת העין, שמפריעה לקימור העדשה על מנת לראות מקרוב. בדרך כלל הביטוי הראשון של פרסביופיה הוא קושי לקרוא וצורך להרחיק את חומרי הקריאה מן העיניים או להיעזר במשקפי קריאה. במצב הזה לקצרי רואי יש יתרון עם הגיל, שכן הם יכולים להסתדר גם ללא משקפי קריאה. ואולם חשוב להדגיש, כי מי שעברו ניתוחי לייזר על מנת לתקן קוצר ראייה יזדקקו למשקפי קריאה לכשיתבגרו, מה שהיה נחסך מהם אלמלא הניתוח".

מי אמר שלארנבים אין משקפיים? (צילום: שאטרסטוק)

המיתוס: ישיבה קרובה מדי למסך מקלקלת את העיניים

לא נכון!

אין עדות שהקרינה הבוקעת מן המסך גורם לנזק לעיניים. וכאמור, הפרעות ראייה כמו קוצר ראייה הן עניין גנטי שלא ניתן למנוע או לשלוט בו. הסתכלות מקרוב עלולה להאיץ או להחמיר קוצר ראייה במידה מועטת. פרופ' בירן: "אין כל בסיס מדעי לאמירה "אל תשבו קרוב למסך" מבחינת איכות הראייה, אבל יש לזה משמעות מבחינת התעייפות, כאבי ראש ותופעות נוספות שנגרמות בגלל המאמץ הכרוך בקימור העדשה לצורך ראייה מקרוב.

שאלה: ומבוגרים? איך יודעים מהו המרחק הנכון?

פרופ' בירן: "הכל עניין של נוחות כשהמטרה היא למנוע עייפות של העיניים. כי כאמור, ככל שהמסך קרוב יותר המאמץ לקמר את העדשה גדול יותר. עקרונית ככל שהמסך רחוק יותר נדרש פחות קימור של העדשה אבל כמובן שהרחקת המסך מוגבלת ע"י גודל הפונט שכן במרחק גדול מדי האותיות תהינה קטנות מכדי לראותן. בנוסף ישנם אנשים רבים שמרגישים כי בהסתכלות למסך העיניים מתחילות לדמוע או לחילופין מרגישים צריבה ואי נוחות, כאילו נכנסו לעין גרגרי חול. מדובר בתופעה שנקראת יובש עיניים. זו תופעה שמתגברת בצפייה במסכי מחשב, בגלל שכשמרוכזים "שוכחים" למצמץ. מצמוץ בתדירות קטנה מגביר את היובש בעין. לסובלים מיובש בעיניים אני ממליץ להיבדק אצל רופא עיניים ולקבל המלצה לטיפול בסוג מסוים של טיפות עיניים שנקראות תחליפי דמעות".

המיתוס: איפור עיניים עלול להזיק

נכון חלקית

נדיר מאד ששאריות איפור יגרמו לזיהום ויסכנו את הראייה. תיתכן אלרגיה לחומרי האיפור שתבוא לידי ביטוי בגירוי ואי נוחות ניכרים בעיניים. "זה לא אומר שנשים צריכות להפסיק להתאפר, אלא להקפיד לעשות זאת באמצעות חומרים איכותיים, היפו אלרגניים, ולהסיר את האיפור בסוף היום כדי שלא יצטברו בעיניים וסביבן שאריות, מה שיקטין מאוד את הסיכון להשפעות שליליות של האיפור", מדגיש פרופ' בירן.