למה הוא בורח?

אחת מכל שלוש נשים מעל גיל 35 עלולה להתחיל לסבול מבריחת שתן. הכנו עבורכן את רשימת הסיבות לתופעה, מה לעשות ומה לא לעשות, כדי להתמודד איתה

למה הוא בורח? (צילום shutterstock)
למה הוא בורח? (צילום shutterstock)

// ]]>

נשים עלולות לסבול מבריחת שתן מסיבות שונות, החל מלידות וגינאליות ועד עישון ומשקל עודף. המשותף לרובן, היא הבושה לדבר על זה אפילו עם בני הזוג. הבשורה המעודדת היא שהדרכים להתמודד עם בריחת שתן הן נוחות ואלגנטיות, אבל היי, זה לא פוטר אתכן מללכת לרופאה כדי לאבחן את הסיבות לבריחת השתן ולקבל יעוץ רפואי, ולא מלדבר על זה עם חברה הכי. למה? מפני שסביר להניח שגם היא סובלת מבריחת שתן, והשיחה הזו תשחרר אותה מעול ההסתרה.

אין פטור מבדיקה רפואית ולא משיחה עם חברה (צילום: shutterstock )

ישנם מספר סיבות לבריחת שתן

צניחה של רצפת האגן- כתוצאה מלידה, הרמת משקל כבד, והחלשות של רקמות נמוכות כתוצאה משינויים שחלים בגיל המעבר כשרמת האסטרוגן יורדת. במצב כזה בריחת שתן יכולה להתרחש בין היתר כתוצאה מצחוק, משיעול או מהרמת משא כבד.

עודף משקל – רקמות השומן לוחצות על השלפוחית, מונעות ממנה להתמלא ולהכיל את  כמות הנוזלים שהגוף קיבל.

הריון ולידה– עלולים לפגוע במערכת השרירים שאחראית על סגירה ופתיחה של שלפוחית השתן.

דלקת בשלפוחית השתן – עלולה לגרום לתדירות גבוהה במתן שתן ובעקבותיה בריחת שתן.

עישון וכתוצאה ממנו שיעול שמפעיל לחץ על רצפת האגן עלול להחליש את השרירים שאחראיים על השליטה בשלפוחית השתן.

דברי עם חברה, זה יקל גם עליה (צילום: shutterstock)

חשוב לדעת שהרפואה הקונבנציונאלית מציעה לא מעט פתרונות, טיפולים, תרופות וניתוחים שעשויים להקל על בריחת שתן, וחשוב להתייעץ עם רופאה לפני כל אימון ותרגול שתבחרו לנסות, וכך גם לגבי כל דרך אלטרנטיבית של טיפול בתופעה.

.

מה עושים כדי להקל על תופעת בריחת שתן

קיגל- זה לא רק מאפה איטריות

 זו גם שיטה לחיזוק שרירי ריצפת האגן שפיתח ד"ר ארנולד קיגל.

איך זה עובד? כמו חדר כושר, אבל פנימי. תרגול בהדרכת רופאת נשים, של חיזוק שרירי רצפת האגן, שלוש פעמים ביום, עשויים לחזק את השרירים שסוגרים ומשחררים את שלפוחית השתן, ולהקל על תופעת בריחת השתן. לאחר ההדרכה הרפואית, יש צורך לאמן את השרירים שלוש פעמים ביום.

שיטת פאולה

שמתרגלת את השליטה בשרירים טבעתיים עשויה גם היא לחזק את שרירי ריצפת האגן וסייע בהקלה על תופעת בריחת שתן.

מתי כמה ואיפה? לאחר הדרכה מאשת מקצוע שמתמחה בשיטה, תוכלו לתרגל כיווץ ושחרור של השרירים הטבעתיים בכל מקום ובכל זמן. תוכלו לנצל את זמן הנהיגה לעבודה למשל כדי לתרגל את השיטה, וסביר להניח שמש לידכן ברמזור יושבות 'מתרגלות פאולה' נוספות.

פיזיותרפיה של שרירי האגן תוכל לסייע (צילום: (shutterstock)

פיזיותרפיה

 של שרירי רצפת האגן תוכל לסייע בהקלה על בריחת שתן.

איך זה עובד? באמצעות תרגול שרירי רצפת אגן למטרת זיהוי ושליטה על השרירים.

איפה? בקופות החולים, במרפאות לבריאות האישה במכונים שמתמחים בפיזיותרפיה של רצפת האגן.

טיפול ביהביוריסטי

איך זה עובד? שינוי הרגלים בסיסיים, קביעת לוח זמנים לכניסה לשירותים, הימנעות ממשקאות שמכילים קופאין, אכילה מאוזנת ושמירה על משקל תקין, כל אלו יוכלו לסייע בהתמודדות עם בריחת שתן.

חשוב לקבל את ההדרכה במרפאה שמתמחה בטיפול בבריחת שתן.

חשוב עוד יותר: להתאזר בסבלנות וסלחנות כלפי עצמכן.

אלוויז דיסקרט תחבושות לבריחת שתן (צילום: יח"ץ)

מה לא לעשות?

 לא להימנע מפעילות ספורטיבית. אם אתן חוששות מבריחת שתן במהלך האימון או הריצה תוכלו להשתמש בתחבושות סופגות במיוחד ולהתאמן כרגיל.

לא להימנע משתייה- הימנעות משתייה לא פותרת בעיה של בריחת שתן.

לא לשנות סגנון לבוש– אתן יכולות להמשיך ולהתלבש כמו שהכי נעים וכייף לכן, ולהשתמש בתחתונים סופגים שנראים בדיוק כמו תחתונים רגילים, רק מתנהגים אחרת.

לא להתבייש– אמנם למדו אותנו בבית הספר היסודי שזו לא בושה להתבייש, אבל במקרה הזה הבושה תמנע מכן ללכת להיבדק, ובריחת השתן עלולה להפוך מבעיה קטנה למורכבת בהרבה.

ולא לשכוח, שאנחנו נשים , ואם יש משהו שאנחנו יודעות לעשות זה לצחוק. כך שאפשר לצחוק על הכל, גם על בריחת שתן, בהנחה ששינית את הרגלי הספיגה.

לפרטים נוספים, ייעוץ ותמיכה לחצו כאן 

.