ללא מרשם אבל עם ידע

מה אנחנו יודעות על התרופות ללא מרשם שאנו נוטלות? האמת שלא הרבה למרות שהכל כתוב בעלון לצרכן, זה שתמיד מפריע לפתוח את האריזה. הדברים שכדאי שתדעו לפני הפעם הבאה

הקדימי קריאה לתרופה – זו התחלה חשובה (צילום: שאטרסטוק)

אנחנו לוקחות משככי כאבים בלי לבדוק קודם את הוראות השימוש (צילום: שאטרסטוק)

הם חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו, אנחנו מחזיקות אותם בכל מקום ובדרך כלל אנחנו לא רואות בהם 'תרופות', עובדה – הם בטוחים לשימוש ונמכרים ללא מרשם. זה נכון, אבל גם לא. לשימוש לא נכון במשככי כאבים יש פוטנציאל נזק, רק שבמרבית המקרים, בעיקר משם שהשימוש חד פעמי או קצר מועד, לא מתעוררות בעיות.

וזה לא רק משככי כאבים, תכשירים שנמכרים ללא מרשם הם נושא מבלבל. הם לא דורשים פיקוח רפואי הדוק ולא נתפסים כתרופות אמתיות, אבל למעשה דורשים אחריות גדולה יותר מאתנו – הצרכנים. ישנם תכשירים שונים הנמכרים ללא מרשם, החל ממשככי כאבים, סירופ נגד שיעול ומשחות שונות, דרך תרופות הומאופטיות ועד לתוספי מזון ואנחנו צריכות להכיר אותם, לשמור על מינון נכון, לדעת להתאים ולהיות קשובות לגוף שלנו.

מה חשוב שנדע ולמה לשים לב? שירלי קטרון, דיאטנית ורוקחת סופר-פארם, עם 6 הדברים שחשוב לדעת לפני שאנו נוטלות תרופות ללא מרשם:

הקדימי קריאה לתרופה – זו התחלה חשובה (צילום: שאטרסטוק)

1. גם משככי כאבים יכולים להתקלקל

לפעמים, אנחנו מוציאות את משכך הכאבים שהכנסנו מזמן לתיק ונוטלות אותו בלי לבדוק את התוקף, או לוקחות כדור ממישהו אחר ובעצם אנחנו לא באמת יודעות מה קיבלנו, רק את שם הכדור וזה לא תעודת ביטוח. לרוב זה יעבור בלי בעיות כי זה חד פעמי ועדיין – חשוב תמיד לבדוק תוקף ושאריזת הכדור סגורה וחשוב לא פחות לדעת איפה הכדור אוחסן.

2. לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן – איפה לאכסן?

נתחיל עם מה שכבר יש לנו בבית או בהישג יד – חשוב לאחסן נכון כל תרופה ועוד יותר משככי כאבים. יש לשים לב להוראות, שלרוב כוללות אחסון במקום קריר, הרחק מילדים ובתוך האריזה המקורית. מומלץ כל תקופה לעבור על כל המוצרים שאנחנו מחזיקים בארון התרופות, לבדוק תאריכי תפוגה, להוציא את מה שפג תוקפו, לבדוק מה יש לרענן. את התרופות פגות התוקף מומלץ לא לזרוק לפח אלא להעביר לבתי המרקחת של קופות החולים להשמדה מרוכזת של תרופות.

אל תוותרי על התייעצות עם הרוקחת והקפידי על ההנחיות (צילום: שאטרסטוק)

3. כשהכאב עלול להתנגש – התייעצי ברוקח

את לא צריכה לדעת את הפרטים הקטנים על כל תרופה, זה תפקידו של הרוקח. כשאת מגיעה לקנות תכשירים, גם אם יש לך המלצות, חשוב לפנות לרוקח. לספר לו מה את מחפשת, על תרופות או תוספים שאת לוקחת על בסיס קבוע, מחלות כרוניות, רגישויות וכדומה. חשוב לשאול את הרוקח על אופן השימוש והמינונים ולהקפיד לעקוב אחרי ההנחיות, גם אם לקחת את התרופה מהמדף באופן עצמאי.

4. שיעורי בית – הקדימי קריאה לתרופה

למרות שכבר התייעצת עם הרוקח, אל תוותרי על קריאת עלון השימוש ואל תזרקי אותו אלא בגמר השימוש או עם תפוגת התכשיר. הקפידי מאוד על המינונים המצוינים בעלון, העובדה שאין צורך במרשם לא הופכת את השימוש לבטוח שלא במינונים המצוינים, להפך. קראי את ההוראות והקפידי עליהן.

5. הכירי את התרופות

הסיבות לשימוש במשככי כאבים שונות, החל מכאבים פתאומיים כמו כאבי ראש, שיניים, כאב ממכה חזקה במיוחד, דרך כאבי מחזור, כאבי גב, מיגרנות, חום והתכווצויות שרירים וכלה בכאבים כרוניים, לרוב כתוצאה מדלקות. הם נמכרים ללא מרשם בכל בית מרקחת וטוב שהם שם כשצריך, ולו משום שהם מונעים כאב מיותר. באופן עקרוני מומלץ להתחיל עם פראצטמול, הטבה אמורה להיות מורגשת תוך כעשרים דקות עד חצי שעה. אם אין שיפור לאחר כמה שעות ולקחת את המינון המקסימלי, יש לעשות הפסקה בהתאם להוראות ולנסות משכך כאבים ממשפחה אחרת. אם לא לקחת את המינון המקסימלי אפשר לקחת עוד כדור כשעה אחרי הפעם הראשונה, אך אם אין הטבה להפסיק את השימוש, לעשות הפסקה ולנסות תרופה אחרת, חזקה יותר. אלו 3 סוגי המשככים הנפוצים הנמכרים ללא מרשם:

פראצטמול – הפראצטמול יעיל בהקלת כאבים והורדת חום, כמו אקמול, דקסמול או פראמול. הוא לרוב אינו גורם לתופעות לוואי במינון הנכון, מינון יתר עלול לגרום לבעיות בכבד. בנוסף מכיוון שאנשים רבים לא רואים בו תרופה, לפעמים לא מקפידים וצורכים ממנו כמויות גדולות מדי ופילו לצרוך אלכוהול במקביל מה שעלול להוביל לנזק לכבד. חשוב מאוד כאשר נותנים לילדים להקפיד על כמויות בהתאם למשקל. התכשירים למבוגרים ניתנים בטבליות, אך ניתן למצוא אותו גם באבקה שיכולה לסייע במצבים בהם יש בעיה בבליעה.

איבופרופן – תרופות המכילות איבופרופן כמו נורופן או אדוויל או איבופרופן של לייף, שייכות למשפחת התרופות NSAIDS – תרופות נוגדות דלקת ללא סטרואידים שנחשבות יעילות מאוד בשיכוך כאבים ובהורדת חום ובעלות אפקט נוגד דלקת. במינונים לא נכונים תרופות מסוג זה עלולות לפגוע בקיבה ואינן מומלצות לסובלים מצרבות או כיבים. תרופות אלה תמיד מומלץ לקחת על בטן מלאה. ניתן להשיג גם בכמוסות ג'ל שמהירות ההשפעה שלהן גבוהה יותר.

אופטלגין – יעיל בהקלת כאבים חזקים ובהורדת חום, קיים גם בטיפות וגם בכדורים ואפילו בסירופ וחשוב להקפיד על המינון.

משפחות משככי כאבים: מימין למעלה: אקמול של טבע, למטה: איבופרופן של life, משמאל: אופטלגין של טבע (תמונות יח"צ)

6. תהיי קשובה לעצמך

תמיד חשוב להיות קשובה לעצמך וכשאת לא מרגישה טוב במיוחד, שימי לב לכל שינוי בהרגשה שלך וכמובן אם אין הטבה, פני לרופא. אם שמת לב לשינויים או לתופעות לוואי הפסיקי מיד את השימוש ופני לרופא.