ללא הורמונים: אמצעי המניעה הישראלי שסוחף את נשות העולם

מחקר שבוצע בקרב כמיליון נשים הוכיח שוב – התערבות הורמונלית לא עושה לנו טוב. פיתוח ישראלי חדש של אמצעי מניעה טבעי ויעיל תופס לנו שתי ציפורים – בלי התערבות הורמונלית ועם פחות כאבי מחזור

אם אתן מחוברות, אפילו בקטנה, למה שקורה סביבכן, אין מצב שפספסתן את המחקר הדני המטריד שפורסם לאחרונה לגבי השימוש באמצעי מניעה המכילים הורמונים. ואם בכל זאת פספסתן – הינה התקציר:

ניתוח נתונים שנאספו במשך 13 שנים בקרב כמיליון נשים בגילאי 15 עד 35, מצא ששיעור גבוה בקרב הנשים שהיו בטיפול הורמונלי התחילו לעשות שימוש בתרופות נוגדות דיכאון. ובמספרים: נשים שנטלו גלולות למניעת היריון היו בסיכון גבוה ב-34% לצרוך תרופות נוגדות דיכאון.

כן, מסתבר שהגלולה שהוציאה אותנו מהמטבח, הכניסה אותנו לדיכאון. אופס.

כשחושבות על זה – זה בעצם לא נשמע כל כך מפתיע. כולנו הרי מכירות מקרוב את כוחם העוצמתי של ההורמונים. אחת לחודש (לפחות) אנחנו צוללות לסערה רגשית בעוצמה משתנה ולא תמיד צפויה, קצרות, עייפות, עצבניות. "זו לא אני, זה ההורמונים", אנחנו מתנצלות בשמם, ומחכות לחזור לעצמנו. די מתקבל על הדעת, אם כך, שגם תרופות שמכילות הורמונים עלולות להפר לנו את האיזון.

shutterstock_174196151מדכא אותך לקחת גלולות? סופסוף יש אלטרנטיבה (צילום: שאטרסטוק)

לא רק גלולות

מדובר ללא ספק בממצאים מדכדכים למדי, שהרי רק לפני כמה שנים הזהירו החוקרים מפני שימוש בגלולות בשל החשש להיווצרות קרישי דם קטלניים, דבר שדחף נשים רבות לעבור לשימוש בטבעות, במדבקות ובהתקנים. אלא שגם גלגלי ההצלה האלה מכילים הורמונים, ומסתבר שהם ככל הנראה גרועים יותר מגלולות. בעוד שהמחקר מצא כי נשים שנטלו גלולות היו בסיכון גבוה ב-34% לצרוך תרופות נוגדות דיכאון, שאר הנתונים הראו ששימוש בטבעת העלה את השיעור ל-60%, ומדבקה למניעת היריון הכפילה את הסיכון. נפלא.

צועדות לעתיד טבעי יותר

אז מה עושות? ילדים? ציפרלקס? לא. התשובה, כמו תמיד, חותרת לפתרון כמה שיותר טבעי. בכלל, בשנים האחרונות נראית מגמה ברורה בתחום רפואת הנשים שצועדת לעבר עתיד טבעי יותר. כך, למשל, לא מעט נשים זנחו את מסורת הטמפונים המפוארת, והתחילו לעשות שימוש בטמפון רב פעמי דוגמת הגביעונית.

shutterstock_283553264טמפון או גביעון? התשובה ההוליסטית ברורה (צילום: שאטרסטוק)

המגמה הזאת סוחפת את תעשיית אמצעי המניעה, ששוקדת על פיתוח חלופות נטולות הורמונים. הצעקה האחרונה בתחום מגיעה אחר כבוד מארצנו הקטנטונת, והיא סוחפת איתה המוני נשים מרוצות בישראל ובמדינות אירופה בקצב מסחרר. מדובר בהתקן בצורת כדור, הנקרא התקן תוך רחמי בלרין, פיתוח ישראלי שמשווק על ידי חברת התרופות Perrigo. הבלרין, מיותר לציין, אינו מכיל הורמונים, ובנוסף לצורתו הכדורית הוא בגודל של כחצי מהתקנים אחרים, והוא בנוי ללא כל פינות או קצוות חדים, דבר שתורם להפחתה בכאבים ובהתכווצויות. כלומר, לא רק שהוא לא מדכא, הוא אפילו מקל על המחזור.

71הבלרין. לא להאמין שהפיצקי הזה יכול לעשות עבודה כל כך מושלמת (צילום: בלרין)

הורמונים – אאוט, יוני נחושת – אין

אז איך זה עובד? ההתקן מוכנס באופן פשוט ועם כאב מינימלי, תוך שימוש בצינורית החדרה דקה במיוחד. צורתו הכדורית של ההתקן מאפשרת התקנה במיקום מדויק ונוח, וניתן להישאר איתו עד כחמש שנים. כאשר הוא נמצא ברחם., הבלרין מפריש יוני נחושת שמטרפדים את ניסיונות ההפריה של הזרע, וכן מונעים השרשה של הביצית בדופן הרחם. ההתקן לא מתערב בכלל בתהליך הביוץ, ולאחר הוצאתו מהרחם חוזרת האישה לפוריות באופן מיידי.

כמו הגביעונית, כך הבלרין – הפתרונות החדשים בתחום הגניקולוגיה חותרים למינימום התערבות ולמקסימום נוחות. מדובר בבשורה אמיתית לא רק עבור נשים שחוששות לעשות שימוש בהתקנים הורמונליים, אלא גם עבור נשים צעירות (גם כאלה שלא ילדו) ומבוגרות שסובלות מדימומים ומכאבים כתוצאה משימוש בהתקנים אחרים, או כאלה שמנועות מלצרוך גלולות מסיבה רפואית. היעילות של הבלרין במניעת הריון משתווה ליעילות של התקני נחושת אחרים, וטובה יותר משל גלולות למניעת הריון בשימוש רגיל. והפלוס הכי גדול, כמובן, הוא שהבלרין לא גורם לתופעות שונות שמיוחסות להורמונים, כמו השמנה, אקנה, קרישיות דם או ירידה בחשק המיני.

IUB-Kupferperlenball-Formgedaechtnisהחדרה נוחה ונטולת כאבים בזכות צינורית החדרה דקה במיוחד (צילום: בלרין)

המטרה הראשונית והחשובה מאוד של אמצעי המניעה הנשיים – תכנון המשפחה ושחרור האישה – הושגה. עכשיו נראה שאנחנו קרובות מתמיד להשגת המטרה הבאה – להמשיך ולהישאר משוחררות, אבל תוך שמירה על המחזור החודשי באופן טבעי, ללא התערבות הורמונלית, ללא דיכאון וסיכונים אחרים, ואולי גם להשתחרר מהכאבים על הדרך.

לקריאה נוספת על בלרין, היכנסי לכאן