לכל מועקה תשובה

מה מקור הכבדות הבלתי נסבלת הזו שאנחנו מרגישות לפעמים בלב? מה יהפוך את החיים שלנו להרבה הרבה יותר פשוטים? זה מה שקורה מאחורי הקלעים כשאתן כועסות או עצובות

זה מה שקורה מאחורי הקלעים כשאתן כועסות או עצובות (צילום: שאטרסטוק)

"אני לא יכול לשנות את כיוון הרוח, אבל אני יכול להתאים את כיוון המפרשים כדי שתמיד אגיע אל היעד" (צילום: שאטרסטוק)

"אני לא יכול לשנות את כיוון הרוח, אבל אני יכול להתאים את כיוון המפרשים כדי שתמיד אגיע אל היעד" – בפעם הבאה שאתן שוב נופלות למצב רוח מדוכדך נסו להיזכר במשפט העוצמתי הזה של ג'יימס דין. ביום בו נלמד להתייחס אל מצבי הרוח המשתנים שלנו כאל מציאות נתונה שדורשת מאתנו להתחשב בה ולהתנהל בצורה נכונה, החיים שלנו יהפכו להיות הרבה יותר פשוטים.

אבל איך נכון להתמודד עם תנודות במצבי הרוח? שמחות ששאלתן, כי תחקיר קטן שעשינו חשף בפנינו כמה מנפלאות הרפואה הטבעית, שמתברר שיש לה הרבה מה להציע כדי להחזיר את הגוף והנפש לאיזון.

כששאלנו את לירן אוסקכיר, מומחה ברפואה סינית במכבי טבעי, מה זו בעצם הכבדות הבלתי נסבלת הזו שאנחנו מרגישות לפעמים בלב, קיבלנו תשובה די מפתיעה: הכבדות מקורה בכבד. מתברר שהוא זה שאחראי על ויסות זרימת הדם והאנרגיה בגוף, וכך גם על המצברוח. מכירות את תחושת חוסר הסבלנות, הפתיל הקצר, ולפעמים גם התקפי הבכי בזמן המחזור? אוסקכיר מסביר שהתנועה המאסיבית של דם ואנרגיה כלפי מטה יוצרים מעין "פקק תנועה" בכבד, שגם בשגרה לא תמיד מצליח להתמודד עם העומס, קל וחומר בימי הווסת, בהם הזרימה מוגברת במיוחד. התוצאה: נפיחות וכאבי בטן, ועמם לא פעם אנחנו מוצאות את עצמנו סופגות תנודות חדות במצב הרוח.

מה זו בעצם הכבדות הבלתי נסבלת הזו שאנחנו מרגישות לפעמים בלב (צילום: שאטרסטוק)

לא רק במחזור

אבל לפעמים הלב מרגיש מכווץ וחלוש גם בלי קשר למחזור או לשינויים הורמונליים בגוף. מן תחושה כזו של סבל רגשי שלא מרפה, שצובע לנו את היום בגוונים של אפור, ובמקרים מסוימים גם עלול להתפתח למצבים של דיכאון וחרדה.

זה יכול לבוא לידי ביטוי בתגובות רגשיות קיצוניות לכל מיני מצבים, כמו כעס עוצמתי בגלל עניינים פעוטים. לפעמים מדובר באֶבֶל שמסרב להרפות בעקבות פרידה או אובדן של אדם קרוב. מהצד השני, כדאי להתייחס בחשדנות גם לתגובות חיוביות שפשוט לא מותאמות לסיטואציה, כמו למשל צחוק בתגובה לסיפור עצוב. במקרים כאלה מציעה הרפואה הסינית טיפול שישיב את הזרימה החלקה של דם ואנרגיה לגוף, ויסייע לנו להשקיט את הלב הסוער.

איך בתכלס מחזירים את האיזון?

"הטיפולים במצבי הרוח נעשים בעזרת דיקור סיני, שיאצו, צמחי מרפא וטווינא", מסביר אוסקכיר. "לכל כלי טיפולי יש יתרון משלו, אך לכולם יש מטרה משותפת: השבת הזרימה החלקה של דם ואנרגיה בגוף, על מנת לאפשר תפקוד תקין של האיברים הפנימיים. דיקור סיני, למשל, הוא כלי מאוד יעיל, כיוון שהמחטים נוגעות בנקודות הממוקמות על פני ערוצים אנרגטיים בגוף, וכך המחט בועטת באנרגיה ומניעה אותה".

ומה עושים אם הדכדוך חוזר?

"דיקור סיני וצמחי המרפא יכולים לעזור באופן מיידי לאיזון ושיפור מצב הרוח. אם מדובר במצבים קבועים וחוזרים, מומלץ לנסות שיאצו וטווינא, שהן שיטות טיפול באמצעות מגע. מעבר לשיפור זרימת הדם בגוף – כל השיטות יעילות מאוד בטיפול בשורש הבעיה ולא רק בתסמינים".

מושפע מאורח החיים ומההרגלים שסיגלנו לעצמנו. מצב הרוח שלנו (צילום: שאטרסטוק)

ארבעה מפתחות לאיזון גוף-נפש

מצב הרוח שלנו, מזכיר אוסקכיר את מה שאנחנו אמורות לדעת, מושפע מאורח החיים ומההרגלים שסיגלנו לעצמנו. כמובן שאורח חיים בריא יעניק לנו רווחה רגשית ונפשית, והוא מתאפשר כשאנחנו קשובות לגוף שלנו ומיטיבות אתו באמצעות הקפדה על ארבעה דברים:

1. תזונה: כן, אנחנו כבר יודעות כמה תזונה חשובה לגוף. הרי אם היה לנו מספיק כוח רצון היינו מכרסמות מהבוקר עד הלילה ברוקולי ותרד, ולעולם לא מכניסות הביתה שוקולד וגלידות. אבל אוסקכיר דווקא מפתיע בעניין הזה, ומזמין אותנו לשים דגש על הרגלי האכילה, ולא על התפריט עצמו. מה זה אומר בתכלס? ארוחות סדירות בשעות קבועות, הקפדה על ארוחת בוקר, והימנעות מאכילה לפני השינה.

2. שינה טובה: גם כאן המיקוד הוא לא במספר שעות השינה, אלא באיכות שלהן. יהיה לנו הרבה יותר קל להירדם ולישון טוב במשך הלילה אם נוציא את כל המסכים למיניהם מחדר השינה. מחקרים מלמדים שצפייה בטלוויזיה לפני השינה גורמת לבעיות באיכות ובכמות השינה, וגם את הסלולר מומלץ להשאיר בסלון ולחזור ליהנות משירותי השעון המעורר המסורתי והנאמן.

3. פעילות גופנית: אין צורך להתכונן למרתון. מספיק שתעשו דברים בקטנה, כמו למשל לעלות במדרגות במקום במעלית או לקפוץ לשכנה ברגל ולא ברכב. תניעו את הגוף כמה שיותר, והנפש תודה לכן.

4. מצב רוח: לשמור על מצב רוח טוב כדי להיות במצב רוח טוב? זה לא קצת ביצה ותרנגולת? אז כן, Fake it till you make it, מה שנקרא – נסו לשמור על רוח חיובית גם כשקשה, לחייך גם כשלא ממש בא ולהתרכז בחצי המלא של הכוס. מצב הרוח האמיתי ישתפר אוטומטית בעקבות זאת. זכרו, אולי אתן לא יכולות לשנות את כיוון הרוח, אבל אתן יכולות להתאים את כיוון המפרשים כדי שתמיד תגיעו אל היעד.