ליווי בהליך הפלילי לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית

פגיעה מינית היא טראומה אישית. חוויה של לבד. חוויה של אבדן שליטה. מרכזי הסיוע מלווים את הנפגעות ברמה היומיומית, מעניקים תמיכה ומסייעים להחזיר לה את תחושת השליטה בחייה

לאחרונה פורסמה ב"ידיעות אחרונות" כתבה שכותרתה "הרגשתי לגמרי לבד, אין אף אחד שמגן עליי" שבה מתוארת הפגיעה המינית שחוותה שרון מידי אחד מעובדי חברת ההובלה ששכרה. הכתבה מתארת את תחושותיה של שרון בעת הפגיעה ואת דרכה המטלטלת בנבכי מערכת המשפט בעקבות בחירתה האמיצה לפנות לערכאות.

תיאוריה של שרון אינם זרים לי, תחושת הזרות, הניכור והזלזול שהיא מתארת על ידי נציגי המערכת השונים דומים לתיאוריהן של נשים אחרות שבחרו לפנות להתלונן על פגיעה שעברו.

לצד תחושת הצמרמורת שאחזה בי בזמן קריאת הכתבה יש לציין כי חוויות אלה הן חלק ממנעד.

ההליך המשפטי הוא עולם תוכן נרחב המבוסס על בירור העובדות, הראיות והעבירות על בסיסן ניתן להעמיד עבריינים לדין. הפועלים במסגרתו נדרשים להתאים את חוויותיה של המתלוננת לכללי המסגרת הנוקשים.

אני זוכרת את הפעם הראשונה שליוויתי מתלוננת לתחנת המשטרה, ישבנו בחדרה של החוקרת, שעל אף היותה חוקרת מיוחדת לעבירות מין, חזרה ושאלה שאלות אישיות ופולשניות. המתלוננת אחזה בידי חזק ואני רק קיוויתי שזה יגמר כבר ושהיא תהיה בסדר. כשיצאנו מהחדר היא נשמה לרווחה ואמרה "זהו, עשיתי את זה, זה מאחורי".

אישה תומכת באישה (צילום: שאטרסטוק)

על פרויקט הליווי בהליך הפלילי

ההבנה של החוויה הלא פשוטה שעוברות נשים שנפגעו ופונות לקבל סעד או צדק ממערכת המשפט הביאו להקמתו, בשנת 1996, של פרויקט הליווי בהליך הפלילי/המשפטי הקיים במרכזי הסיוע השונים ונגיש לכולן. מטרתו של הפרויקט להוות גשר בין עולם המשפט לעולמן של הנפגעות ובמסגרת זאת לתווך למתלוננות את מערכת המשפט על תחנותיה השונות ולסייע בידן לממש את זכויותיהן כנפגעות עבירה, על פי החוק.

פגיעה מינית היא טראומה אישית. חוויה של לבד. חוויה של אבדן שליטה. הצוותים והמתנדבות במרכזים השונים מלווים את הנפגעות ברמה היומיומית, מההתלבטות כיצד לפעול בעקבות הפגיעה, דרך תיאום מועד החקירה וחוקרת המתמחה בסוג זה של עבירות, ליווי פיזי בעת החקירה עצמה בתחנת המשטרה (ובעימות במידה ומתקיים), ליווי למפגש בפרקליטות במידה ונערך מפגש ועד לאולם בית המשפט – על פי בחירתה של הנפגעת וכדי להחזיר לה את תחושת השליטה.

מרכזי הסיוע פועלים גם במישור הרחב יותר לשינויי מדיניות, חקיקת חוקים, שינוי עמדות של חוקרים ופרקליטים ביחס לנפגעות, היכרות עם ההשלכות הנפשיות של הפגיעה המינית, הכשרות לחוקרים ופרקליטים במטרה לייצר מערכת שמבינה פגיעה מינית ונפגעות ופועלת להיטיב עמן ועם החברה בכללותה.

על אף השינויים שהסתייעו בשטח בזכות פעילות זו, אנו עדות לקושי הרב המלווה את המתלוננות האמיצות שבחרו לפנות לערכאות, קריאתה של המתלוננת בסוף הכתבה להקמת בתי דין מיוחדים היא קריאה לדרך מחשבה אחרת המפנימה את הצורך במענים מותאמים לצרכים של נפגעות ולפגיעה ייחודית זאת, נראה כי הגיעה העת לקדם מחשבה זו ולאפשר חוויות אחרות של נפגעות המבקשות לטפל בפגיעה שעברו.

אני מודעת למגבלות המערכת המשפטית, לצדן יש א/נשים שבאמת אכפת להם והם משתדלים בכל מאודם, מהצד השני נמצאת החוויה המורכבת והמשתנה של פגיעה מינית. שני העולמות האלה לא באמת נפגשים, המפגש שלהם היא צומת מסוכנת ומועדת לפורענות.

מעבר להליך הפלילי הקלאסי יש דרכים אחרות בהן ניתן להתמודד עם הפגיעה דוגמת צדק מאחה או בתי דין ייחודיים שיטפלו במקרים אלה, בהם תהיה מעטפת נרחבת של אנשי מקצוע שיטפלו בכל מקרה לגופו תוך היענות לצרכים הייחודיים של הפגיעה והנפגעת.

קווי הסיוע שלנו זמינים 24 שעות ביממה:

קו הסיוע לנשים ונערות 1202; קו הסיוע לגברים ונערים 1203; סיוע בצ'ט

.

**  הכותבת היא מ"מ יועצת משפטית וראש תחום מחקר באיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית

 פרויקט הסיוע והליווי בהליך הפלילי והמשפטי

מרכזי הסיוע מקיימים פרויקט חלוצי לליווי נפגעות ונפגעים אשר שם לו למטרה להיות גשר בין העולם המשפטי לעולם הטיפולי. מרכזי הסיוע מלווים במהלך השנה אלפי נפגעות ונפגעים החל מהתלבטות האם להגיש תלונה, ודרך כל שלבי ההליך הפלילי או האזרחי.

השירות המוענק ע"י הרכזות כולל: מתן תמיכה נפשית, מתן אינפורמציה בהירה ומפורטת על מה שעומד להתרחש, שיפור התנאים הפיזיים, הענקת מידע על שלבי ההליך המשפטי, עדכון שוטף על מצב ההליך לאחר התייעצות עם כל גורמי הטיפול, ליווי לחקירות, ליווי לפגישות בפרקליטות, ליווי לדיונים בבתי משפט וליווי לוועדת שחרורים.

הליווי האישי מוענק לנפגעות במהלך החקירות במשטרה והטיפול בעניינן אצל הגורמים הממסדיים השונים: הפרקליטות, , הביטוח הלאומי, הרבנות, בתי החולים ועוד.

מחלקות הסיוע מקיימות קשרי עבודה ושיתופי פעולה עם כל הגורמים הללו במטרה לשפר את המענים הניתנים לנפגעות ונפגעים. 

עו''ד ד''ר כרמית קלר-חלמיש
עו"ד ד"ר כרמית קלר חלמיש, מ"מ יועצת משפטית וראש תחום מחקר באיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית