לוקחות את עצמנו בידיים

אי אפשר למנוע את תהליך התבגרות, אבל בהחלט ניתן להתכונן טוב יותר לשינויים של העשורים הבאים. אלו 8 הבדיקות המומלצות אחרי גיל 40 – לגזור ולשמור

לא צריך לחכות לסימנים, גיל 40 הוא זמן מצוין להתחלת מעקב קבוע (צילום: שאטרסטוק)

לא צריך לחכות לסימנים, גיל 40 הוא זמן מצוין להתחלת מעקב קבוע (צילום: שאטרסטוק)

כשמישהו מבני המשפחה מתעטש את מיד מכינה מרק ושולפת פרוביוטיקה, דואגת שישתו מים וינוחו. לעומת זאת, כשהחום שלך עולה קצת, לא תעצרי לרגע לחשוב אם הגוף מאותת לך לנוח, נכון? את פשוט תמשיכי לעשות כי תמיד יש מה לעשות. אבל כמו שאנחנו נוטות להזכיר לאחרים, רק לא לעצמנו, לא צריך לחכות שהגוף יאותת לנו שמשהו לא בסדר, להפך. זה בדיוק הרעיון מאחורי רפואה מונעת – אבחון גורמי סיכון או מחלות בשלב מוקדם ומניעת מחלות.

למה 40?

בסביבות גיל הארבעים מתחילים שינויים בגוף, חלקם גלויים וחלקם פחות. בעוד שלכל שערה לבנה חדשה בוודאי נשים לב, בהאטת חילוף החומרים או בירידה במסת השריר או העצם, מן הסתם, נרגיש פחות. אלה הם רק חלק משינויים קלים, הדרגתיים וכמעט בלי מורגשים שמתרחשים בגוף באופן טבעי, חלקם הופכים אותנו לחשופים יותר לבעיות רפואיות שונות או למחלות. זו בדיוק הסיבה שזה זמן מצוין לקחת את העניינים לידיים ולהתחיל מעקב רפואי.

אי אפשר למנוע התבגרות, אבל בהחלט ניתן בעשור שבין 40 ל- 50 להתכונן טוב יותר לשינויים של העשורים הבאים. זה לא שבעשורים הקודמים לא היה צורך לתחזק את הגוף, תזונה נכונה, הרגלי חיים בריאים ומעקב רפואי חשובים בכל גיל, הם רק נעשים חשובים יותר עם הגיל.

גיל 40? זמן נפלא לברר במדויק את המצב הגופני שלנו (צילום: שאטרסטוק)

מטרת הבדיקות השונות ברשימה הבאה היא לשים לב לשינויים בעיקר כדי למנוע, לעקוב, לטפל במידת הצורך ולשמור על הגוף והבריאות על הצד הטוב ביותר.

מהן הבדיקות?

1. משקל ופרופיל שומנים

השינויים המטבוליים בגוף עוד לא לחלוטין מורגשים, לכן כדאי להתחיל במעקב. מומלץ בפעם הראשונה לבדוק גובה (כן, גם אם את זוכרת מה הגובה שלך עוד מהבקו"ם) ומשקל.

על מה להקפיד?

• שקילה קבועה אצל רופא/ת המשפחה פעם בשנה, כל עוד לא הבחנת בשינויים דרסטיים, אפשר כמובן גם בבית.

• חישוב BMI אחת לשנה

• בדיקת פרופיל שומנים – אחת לחמש שנים, בהנחה שהכל תקין, נעשית באמצעות בדיקת דם פשוטה בה נבחנים ערכי הכולסטרול והטריגליצרידים.

2. בדיקה גניקולוגית

מעקב גניקולוגי אחת לשנה מומלץ לכל אישה בכל גיל, מגיל 40 מעקב זה נעשה חשוב עוד יותר משום שהחשיפה למחלות שונות, וביניהן סרטן צוואר הרחם, עולה.

על מה להקפיד?

• בדיקה גניקולוגית ידנית אחת לשנה

• בדיקת צוואר הרחם PAP – בדיקה שחשוב לעשות בפעם הראשונה בהפרש של שנה מבדיקה ראשונה לשנייה ולאחר מכן כל שנתיים-שלוש או בהתאם להמלצות הרופא/ה המטפל/ת.

 בדיקה גניקולוגית שנתית - חשוב להיות במעקב קבוע (צילום: שאטרסטוק)

3. בדיקת שדיים

עם הגיל עולה הסיכוי לסרטן השד, חשיבות האבחון המוקדם ברורה ולכן יש להקפיד על שגרת בדיקה קבועה.

על מה להקפיד?

• בדיקה עצמית אחת לחודש – עשי לך מנהג קבוע לבדוק את השדיים שלך בעצמך אחת לחודש. משום שבתקופת הווסת השדיים נוטים להיות רגישים יותר, עדיף לבצע את הבדיקה כ- 10 ימים אחרי כדי לבדוק בעצמך אם אין שינויים בשדיים, לבחון אם במישוש ניתן להרגיש בשינוי כלשהו.

• בדיקה אצל כירורג שד מוסמך אחת לשנה למעקב מקצועי

• ממוגרפיה – לבצע באופן קבוע אחת לשנתיים.

4. בדיקת שומות

העור שלנו זקוק ליותר תשומת לב, בחינה עצמית של העור אחת לתקופה חשובה כדי להבחין בשינויים – בשומות חדשות, בשינויים בשומות מבחינת גודל או צבע, או בכל שינוי אחר על העור. בנוסף חשוב להקפיד על בריאות העור, לאכול נכון, לשתות מספיק ולהיות זהירות בחשיפה לשמש.

על מה להקפיד?

• לקחת זמן אחת ל- 3-4 חודשים ולהסתכל על כל הגוף כדי לחפש שינויים וכמובן לפנות מיד לרופא/ת עור אם נמצאו כאלה.

• בדיקה שגרתית אחת לשנתיים אצל רופא עור

אחת לשנתיים בדיקה אצל רופא שיניים צריכה להיות דבר שבשגרה (צילום: שאטרסטוק)

5. שיניים

היגיינת הפה היא חלק מאורח חיים בריא, אבל אם עד עכשיו לא הקפדת ללכת פעם בשנה לשיננית ופעם בשנה-שנתיים לרופא שיניים, זה הזמן להפוך את זה לנוהל. רופא השיניים יערוך בדיקה מקיפה לסימני עששת יבחן את הרקמות הריריות בחלל הפה, את החניכיים וישלול מחלות פריודונטיות.

על מה להקפיד?

• פעם בחודש בדיקה עצמית של מצב החניכיים ואזור הפה

• פעם בשנה ביקור אצל השיננית

• פעם ב- 12-24 חודשים בדיקה אצל רופא השיניים

6. עיניים

כאבי ראש, צריבה בעיניים, ראייה מטושטשת ותסמינים נוספים הם אינדיקטור מצוין לפנות לרופא עיניים. אבל לא צריך לחכות, בסביבות גיל 40 מומלץ לקבוע בדיקה מקיפה אצל רופא העיניים, גם כדי לקבוע את מצבן וגם כדי שתהיה נקודת ביקורת למעקב אחרי שינויים. בבדיקה רופא/ת העיניים יבדוק, בין היתר, את מבנה העין, חדות הראיה, הלחץ תוך עיני ויאתר סימנים מוקדמים של מחלות עיניים כמו גלאוקומה וקטרקט.

על מה להקפיד?

• בדיקת עיניים מקיפה אצל רופא עיניים בסביבות גיל 40

• בדיקת ראיה אצל אופטומטריסט אחת לשנה

 7. בדיקת דם

בדיקות דם נותנות תמונת מצב טובה על מצב הסוכר בדם, שומנים בדם וחוסרים תזונתיים. מומלץ לבצע בדיקת דם מקיפה אחת לשנה. לאחר קבלת התוצאות יש לפעול בהתאם להמלצת הרופא/ה המטפל/ת, אולם לרוב שינוי תזונתי ותוספי מזון יביאו לשיפור התוצאות.

בדיקות לחץ דם – אפשר גם בבית (צילום: שאטרסטוק)

8. בדיקת לחץ דם ובדיקות אקג

המעקב אחרי הלב וכלי הדם נעשה חשוב עם הגיל. בדיקת אקג מאפשרת תרשים הפעילות החשמלית של הלב, מומלץ לעשות אותה בסביבות גיל 40 פעם אחת ואם הכל תקין, לערוך אותה שוב רק אם חלילה מתעורר צורך. בדיקת לחץ דם מיועדת לאבחון לחץ דם גבוה, בדיקה זו אפשר לעשות בבית או אצל אחות מרפאה. אם יש גורמי סיכון למחלת לב, כמו עישון, היסטוריה משפחתית, סוכרת, פרופיל שומנים גבוה או עודף משקל, מומלץ לבצע את הבדיקה אחת לשנה.