לא רק בסתיו: איך להפחית את נשירת השיער

מה גורם לשיער לנשור יותר מהרגיל, ומה אפשר לעשות כדי למזער את הנשירה, לחזק את השורשים, ולשמור על שיער בריא וחזק ובריא?

לא רק בסתיו(צילום: שאטרסטוק By ShotPrime Studio)
לא רק בסתיו(צילום: שאטרסטוק By ShotPrime Studio)

עונות מעבר, הרגלי תזונה לא נכונים, מחסור בשעות שינה ומתח, הם חלק מהסיבות שיגרמו נשירת שיער מוגברת, ולנו להחסיר פעימה למראה מברשת השיער לאחר סירוק. אספנו בעזרתה של מיטל אלנקווה דהן, רוקחת ומנהלת סניף סופר-פארם, 8 טיפים שיעזרו לשיער להשאר על הראש.

 הסתיו כבר פה  (צילום: By Vladimir Gjorgiev shutterstock)

למה הוא נושר יותר בסתיו?

כשהשמש מתחילה לשקוע מוקדם  מי שתורם רבות לצמיחת השיער ולחוזקם של השורשים הוא הורמון המלטונין, שייצורו בגוף, מותנה במידת החשיפה שלנו לאור יום ובאיכות השינה שלנו.

בקיץ, אנחנו חשופים יותר לאור, ייצור המלטונין תקין, והשיער שלנו צומח להנאתו ולהנאתנו. כשהעונות מתחלפות, ושעות האור מתקצרות, מתקצר זמן החשיפה לאור השמש, וביחס ישיר לכך, עולה כמות השיער שנמצא על מברשת השיער לאחר הסירוק.

חם, קר חם

מעברים המהירים בין טמפרטורה גבוהה בשעות היום לבין קרירות הערב והלילה, או בין חדר ממוזג לאויר חם ולח מחוץ לבית, גורמים לגירוי עור הקרקפת ובעקבות כך נחלשים שורשי השיער.

לספור שלוש וללכת לרופא

מיטל מציעה לבדוק אם נשירת השיער היא סבירה, או מהווה תמרור אזהרה לבעיה שלא קשורה לסתיו. והדרך לעשות את זה, היא להחזיק בעזרת שלוש אצבעות קווצת שיער קנה, ולמשוך אותה מאד בעדינות. אם נשארו בין האצבעות יותר משלוש שיערות, חשוב לקבוע תור לרופא, כדי לברר האם הנשירה המוגברת מעידה על חסרים משמעותיים של וויטמינים או על מחלה.

 

מה עושים כדי להפחית את נשירת השיער

 

1.  ליהנות מהשמש ביום, ולישון שינה מתוקה בלילה

נשמע כמו מתכון לחופשה, אבל זו בדיוק הדרך לאזן את הגוף, חשיפה לאור יום בשעות הבוקר, בשעות בהן הקרינה נמוכה, ו7 שעות שינה בלילה, יתרמו לייצור תקין של הורמון המלטונין, והנה עשיתם צעד ראשון שעשוי לתרום לצמיחה תקינה של שיער ולחיזוק השורשים.

2.  הקשר בין שמפו לקפה, סרפד, רוזמרין והדרים

מיטל מציינת ששימוש בשמפו שמכיל, סרפד, רוזמרין, פירות הדר ואפילו קפאין בריכוז גבוהה, יסייע לזרימת הדם ולהזנת שורשי השיער, ועשוי לתרום להפחתת נשירת השיער בסתיו.

לטיפול בנשירה ובשיער דליל: סטרונגהייר אקטיב של לייף, אמפולות דרוקד וישי, וערכת פיטוציאןן פיטו-פריז (צילום: יח"ץ)

 3.  על ביוטין שמעתם?

מדובר בויטמין שלוקח חלק פעיל בבנייה ובפירות חומצות אמינו וחלבונים שמהווים חלק ממרכיבי השיער. ניתן למצוא אותו כתוסף בודד, או כחלק מפורמולות ייעודיות לשמירה על חוזק השיער. חשוב להתייעץ עם רוקח לפני השימוש בתוספים או בפורמולות, לדווח לו על רגישויות, מחלות רקע, על הריון או על שימוש בתרופות אחרות.

מולטיהייר של סופהרב, ביוסיל של אלטמן וקופלקס יעודי של סולגר (צילום: יח"ץ)

 4.  מאזן האבץ, האומגה, וויטמין B

מחסור בוויטמין B12 בוויטמין B7, ובאומגה 3 עשוי להיות אחד הגורמים שלכך שמברשת השיער שלכן תעלה על גדותיה לאחר הסירוק

בדיקת דם מקיפה, תוכל לשלול מחסור בוויטמין B, ובאבץ. אם בדיקות הדם מעידות על חוסר בוויטמינים האלו, מציינת מיטל, אפשר להשתמש בתוספי מזון המכילים אותם, אבל חשוב לפני כן לבצע בדיקת של תפקוד בלוטת התריס, ולדווח לרופא על מחלות רקע, הריון ושימוש בתרופות.

ישנה גם קטנייה אחת, שמכילה את כל הדברים הטובים האלו,  ותוכלו לקרוא עליה בסעיף הבא.

ויטמין B12 של לייף של אלטמן ושל סולגאר, ואומגה שלוש של אלטמן ושל לייף (צילום: יח"ץ)

 5.  נפלאות הסויה

אין לנו כוונה לשכנע אתכם לעבור לתזונה טבעונית, אבל חשוב שתדעו, ש 150 גרם פולי סויה שלמים, מכילים: 17 גר' חלבון, 19 גר' נתרן, את כל כמות הצריכה היומית המומלצת של חומצה פולית, סידן, ויטמין C  , ברזל, ו למעלה מ2500 מ"ג אומגה 3, שכולם עשויים לתרום לחיזוק שרשרי השיער וצמיחה תקינה. אז מה אכפת לכם במקום לאכול עוגיות מול הטלוויזיה לאכול קערה קטנה של פולי אדממה מאודים, עם מעט מלח גס ושמן זית?

 6.  מה עוד אוכלים היום?

מה שמתחשק לכם, אבל אם תאכלו למשל סלט שיש בו עלים ירוקים כהים, עדשים, אגוזי מלך, בטטה אפויה, והרבה לימון, ולידו סלמון שנאפה בתנור או ביצה קשה, זכיתם במנה ראויה של אומגה 3, ויטמין C, חלבון, אבץ וסידן שעשויים לתרום לשיער חזק  גם בסתיו.

לא בא לכם להשקיע ? דייסת קוואקר, מכילה גם היא אבץ, חלבון אשלגן, וויטמין B שיתגייסו למאמץ המשותף לריענון ולחיזוק שורשי השיער בסתיו.

טעים לשמור על השיער (צילום: By Lyudmila Shabalovskay shutterstock )

 7. יוגה, רוגע ומה שביניהם

מלבד פגיעה באיכות השינה, הריכוז, ומצב הרוח, מתח ולחץ גורמים לזרימת דם איטית, ולא תקינה וכתוצאה מכך לפגוע באספקת חמצן ושאר חומרים חיוניים וכשהם חסרים שם לאורך זמן, עלולה להיווצר נשירה מואצת, והשיער שנשאר על הקרקפת נחלש, מאבד גמישות, מתייבש והופך לשביר.

 8.  מה לא עושים?

–  נמנעים מלמתוח את השיער כשהוא נאסף לקוקו, ומשחררים אותו לחופשי כשהולכים לישון.

–  מקפידים לנקות את מברשת השיער כדי למנוע הדבקה של לכלוך ושומן לקרקפת, שעלולים לאטום את נקבוביות העור.

–  מפחיתים ככל האפשר את השימוש במחליקי שיער, פן, ובשימוש בתכשירים כימיים.  כל אלו אולי תורמים למראה שיער חלק, אבל מייבשים את השיער ואת הקרקפת, וכתוצאה מכך שורשי השיער נחלשים. יפה וחלק ככל שיהיה, אתם בוודאי מעדיפים אותו על הראש ולא על המברשת.