לאכול או לא לאכול בחדר הלידה?

האם מותר לאכול בזמן צירים? האם כדאי לשים בתיק משהו לאכול למקרה שהלידה תתעכב? והאם מותר לאכול בחדר הלידה? כל מה שאת צריכה לדעת על אוכל ולידה

ב-5 במאי מציינים ברחבי העולם את יום המיילדות הבינלאומי המוקיר את אותן נשים שבחרו להתמקצע ולעבוד בהבאת חיים לעולם ובמפגש המרגש עם האימהות. לרגע המאורע איגדנו כמה כללי זהב לאישה ההריונית שנמצאת בדרכה לבית החולים ופתאום מרגישה שבא לה לאכול משהו לפני שיוצאים לדרך. האם מותר לאכול בזמן צירים? למקרה שהלידה תימשך זמן רב, האם כדאי לשים בתיק משהו לאכול? והאם מותר לאכול בחדר הלידה?

במשך עשורים רבים, עם כניסת היולדת לחדר הלידה, הגבילו את המזון והנוזלים רק לקוביות קרח למציצה . המלצה זו נבעה בעיקר מחשש שהלידה תסתיים בניתוח ולצורך כך היולדת תצטרך להיות בהרדמה מלאה. בזמן הרדמה מלאה יש חשש לכניסת מזון לריאות, תופעה זו נקראת "סינדרום מנדלסון". אך בחלוף השנים, שיטות ההרדמה השתנו והחשש מכניסת מזון לריאות הופחת. מחקרים הראו כי לאכילה ושתיה לפני ובמהלך לידה אין השפעה על ניתוחים קיסריים או לידה מכשירנית או כל השפעה אחרת על מהלך הלידה. כמו כן, ניתוחים קיסריים כמעט ולא מתקיימים בהרדמה מלאה גם אם נעשים באופן לא מתוכנן במהלך הלידה.

אישה בהריון אוכלת תפוח (צילום: שאטרסטוק)

לכן, הגישה כיום היא שאין צורך למנוע צריכת מזון עם תחילת הצירים אלא, יש לתת לנשים לאכול ולשתות על פי דרישתן ורצונן ואף יותר מכך, כדאי להתחיל את הלידה עם מאגרי אנרגיה מלאים כיון שגם הלידות הקצרות נמשכות לפחות 45-90 דקות וישנן לידות ארוכות יותר במהלכן הגוף זקוק לאנרגיה אף יותר. מצב של יולדת רעבה אינו מצב אידיאלי, בעיקר בשביל הלחיצות האחרונות. לכן, יולדת המבקשת לאכול עם תחילת הצירים או עם תחילת הלידה, עדיף שתאכל. יחד עם זאת יש לזכור שבחילות והקאות נפוצות קרוב ללידה או במהלכה. לכן אכילה בזמן צירים ולידה היא על פי תחושת האשה עצמה ורצונותיה.

במידה ואת בוחרת לאכול עם תחילת הצירים או לקחת איתך משהו לחדר הלידה ,הנה כמה טיפים שיעזרו לך לעשות את הבחירה הנכונה:

יש לבחור מזונות הקלים לעיכול ויחד עם זאת מספקים אנרגיה זמינה ולאורך זמן.

יש להשתדל להימנע מצריכת מאכלים מתוקים מדי ובכמות גדולה מדי כדי לא לגרום ל"נפילת סוכר" במצב זה יש עליה מהירה וחדה ברמות הסוכר ולאחר זמן קצר ירידה חדה בסוכר בדם עקב כניסתם לתאים , במקרה זה תחושי רעב, עייפות, ואף השפעה על מצב הרוח.

מה מומלץ לארוז בקופסת האוכל לחדר לידה:

טוסט עם ריבה: שיכבה דקה של ריבה על טוסט מחיטה מלאה, תסייע לך ל"זריקת" אנרגיה טובה לאורך זמן ללא הכבדה על מערכת העיכול.

פירות טריים- ניתן להכין פירות טריים חתוכים כמו תפוח, בננה, אגס וכד' . פירות טריים המכילים אנרגיה זמינה ויטמינים ומינרלים. פירות חתוכים בקופסה קלים לנשיאה בתיק ומתאימים לחדר הלידה.

פירות יבשים וגרנולה- בין אם את אוהבת כחטיף גרנולה, או גרנולה בתפזורת עם פירות יבשים, מאכל זה בהחלט יכול לתת לך מענה אם מתחשק לך משהו מתוק ומזין במהלך הלידה.

משקאות– המים נמצאים בראש רשימת ההמלצות למשקאות במהלך צירים ולידה. בנוסף, אם את מרגישה שאת רוצה משהו מתוק , ניתן לשתות גם מיץ סחוט טרי ביתי מסונן.

קוביות קרח מרוסקות– אם בכל זאת ישנה הגבלת מאכלים ומשקאות בחדר הלידה שאליו הגעת, קוביות קרח מרוסקות שמורות בצידנית קירור יכולות לסייע מאד. ניתן למצוץ אותן ובכך להישאר רעננים לאורך זמן.

המלווה לחדר הלידה:

גם למלווה יש לדאוג שלא יהיה רעב בחדר הלידה, כדי שלא "ייעלם" וילך לקנות אוכל בדיוק ברגע שבו את זקוקה לעזרתו. כדאי להכין מראש כריך משביע מלחמניה מלאה עם ממרח גבינה, חביתה וירקות חתוכים. כמו כן, כדאי שגם למלווה תהיה קופסה עם חטיפי אנרגיה,גרנולה בתפזורת ופירות יבשים.

 

.

** הכותבת היא מנהלת מדעית אבוט יצרנית סימילאק