כשהילדים צועקים על המסך, הם משחקים

כבר יותר משני עשורים שמשחקי מחשב, או בשם הכולל "גיימינג" הם אחד התחביבים הגדולים אצל ילדים ולא רק. אלה משחקי המחשב הכי פופולריים היום

ילד משחק במחשב (צילום: Ben gingell)

גיימינג היא תרבות שלמה ששורשיה מתחילים אי שם בשנות ה-80 המאוחרות, היא לא נחלתם של ילדים בלבד, יש לא מעט מבוגרים המבלים שעות במשחקי מחשב. במהלך הדרך, קונסולות המשחק השתפרו והתרבו, היכולות הטכנולוגיות כמו גרפיקה וסאונד השתכללו, האינטרנט וכמובן הסמרטפונים מתחו את גבולות הגזרה והמשחקים הפכו למורכבים יותר, ארוכים יותר ומוכרים הרבה יותר. התפוצה הרחבה של המשחקים הביאה אותם לכל בית, הם כבר לא נחלתם של חנונים או מכורים בלבד. בכל תקופה עולה הפופולריות של כמה משחקים נבחרים, ואלה המשחקים החמים נכון לעכשיו. אם הילדים שלכם צועקים מול המסך כשהם מגובים באוזניות, זה כנראה בהשפעת אחד מהמשחקים שברשימה הזאת.

PUBG

צילום מסך

משחקי הרעב גרסת הגיימינג. שם המשחק הם ראשי תיבות לPlayerUnknown's Battlegrounds המבוסס על סרט יפני הנקרא Buttle Royale. זהו משחק רב משתתפים מכל העולם, המאפשר לשחק כשחקן בודד או בקבוצה. בכל משחק עד 100 משתתפים המוצנחים אל אזור לחימה הנראה במפה, בכל משחק מוצנחים לאזור אחר ומשם יש להתקדם אל נקודת הסיום המוגדרת במפה, ככל שמתקדם המשחק שטח הלחימה מצטמצם ועל השחקנים להימצא כל העת בשטח הנתון או שיפגעו וימותו. לאורך כל המשחק השטחים השונים מופצצים או נתונים למתקפה של שחקנים אחרים שיכולים להרוג אותך ולבזוז את הנשק והציוד שאספת, וכמובן שגם אתה מחפש שחקנים אחרים שניתן להרוג ולבזוז את הציוד שלהם.מטרת המשחק היא להישאר השורדים האחרונים. ככל שתצליחו להאריך חיים במשחק ולהרוג שחקנים אחרים, תצברו ניקוד שהוא כסף וירטואלי ואיתו ניתן להוסיף כלי נשק, דמויות משחק וציוד לחימה שזמין לרכישה בחנות המשחק.

מדד האלימות: אלים מאוד. במשחק שבו כל מטרתך היא להרוג שחקנים אחרים כדי לא למות בעצמך, אין ספק שאלימות יסוד חשוב להצלחה. בנוסף המשחק מאפשר שימוש (וירטואלי כמובן) במגוון גדול של כלי נשק. אווירת המלחמה האפוקליפטית וביזת גופות השחקנים המתים לא מוסיפה למשחק קרדיט של מוסר.

פורטנייט

צילום מסך

המשחק הכי פופולרי של השעה יצא לשוק בשנת 2017 והוא פרי פיתוח של שתי חברות גיימינג מוכרות. למשחק יש שתי אפשרויות: מצב BATTLE ROYALE הוא שוב, משחק וידאו של עד 100 משתתפים שצריכים לשרוד בתוך שטח הולך ומצטמצם שבפורטנייט נקרא "הסערה הסגולה". מעבר ליתרון היחסי שמקבלים בהריגת משתתפים אחרים ובאיסוף כלי נשק שמוצאים או בוזזים, ניתן לבנות מבני הגנה מחומרים שונים הנמצאים בשדה הקרב כמו עץ, ברזל ואבן. עוד פיצ'ר ייחודי למשחק הן לאמות המסתובבות בשטח ומחלקות ציוד לחימה ובנייה. מטרת המשחק היא לשרוד אחרון כמובן. המצב השני של המשחק הוא מצב save the world במצב זה סיפור הרקע הוא מתקפת זומבים שהשמידה את העולם ומי ששרד נמצא במלחמת הישרדות קיומית מול זומבים. לשחקן יש הגנה מסוימת אבל לוקח לה זמן לפעול ולכן בזמן שבו הוא חשוף למתקפה עליו לבנות מבנים שיגנו עליו מפני הזומבים ולהיעזר במכוניות נטושות כדי להפעיל את המגנים הנמצאים ברשותו. במשחק זה ניתן לשחק בקבוצות ובכך להגדיל את הכוח וההרתעה.

מדד האלימות: במצב הקרב מדד האלימות אינו שונה ממשחקי קרב אחרים וכולל שימוש בכלי נשק, הריגת שחקנים אחרים וביזה. יחד עם זאת המשחק מאפשר גם בניית מבנים, מאפשר לתכנן ולשכלל את יכולת האסטרטגיה והחשיבה לרחוק. במצב Save the world האלימות מופנית כלפי הזומבים אבל זה לא בהכרח מפחית את ההשפעה השלילית. נתון נוסף שיש לשים לב אליו הוא האפשרות לרכוש פיצ'רים, כלי נשק ועזרי מיגון בכסף, מה שעלול להביא ילידם בעיקר צעירים לרכוש מכספם, או מכספי ההורים ויש לעקוב אחר סכומי הכסף שהם מוציאים.

Counter-Strike: Global Offensive

צילום מסך

משחק יריות מגוף ראשון, כלומר נקודת המבט של המשחק היא של השחקן והוא זה שיורה. במשחק ניתן לחבור לקבוצות טרור או לקבוצות הנלחמות בטרור. מטרת המשחק היא להרוג את כל שחקני הקבוצה היריבה או להצליח להשיג מטרה אחרת שהוגדרה על ידי הקבוצה. לפני תחילת המשחק ניתן להצטייד בכלי נשק בהתאם לסכום הכסף שהצליחו השחקנים לאסוף על סמך ביצועיהם במשחקים קודמים. לאחר שהמשחק הסתיים כל שחקן מקבל כסף וירטואלי בהתאם לכמות האנשים שהרגו והשגת המטרות של הקבוצה. למשחק מספר תרחישים שונים לבחירת השחקנים כמו להציל בני ערובה, להטמין פצצות באתרים מסוימים ולשמור עליהן עד לפיצוץ והשלמת המשימה, תרחיש חימוש המבוסס על הריגת כמה שיותר שחקנים אחרים בתמורה לכלי נשק נוספים ותרחיש מוות המזכיר את תרחיש החימוש, אך בתמורה להרג עוד ועוד שחקנים מקבל השחקן נקודות או כסף לרכישת כלי נשק ואמצעי לחימה.

מדד האלימות : מתיאור המשחקיות עולה מידה רבה של אלימות. מחקרים הוכיחו כי משחקי יריות בגוף ראשון, מייצרים הזדהות עמוקה עם דמות התוקף, שהשפעתה חזקה פי כמה על פני צפייה בסרט אלים. בנוסף תרחישים כמו הטמנת פצצות ותכנון פיגועים, או מצבי משחק מהירים שבהם יש להרוג כמה שיותר משתתפים, הופכים את המשחק לאחד המשחקים האלימים ביותר.

צילום: shutterstock