כפרי זה בטבע שלך?

ט"ו בשבט עושה לכולנו חשק לטייל ביערות המוריקים, או לפחות להכניס את העץ ותוצריו הביתה. מעצבת הפנים מזי מיכאל, מעניקה טיפים לעיצוב המטבח עם אווירה כפרית בלב הבית

אם אתן חובבות תחושה ביתית, אוהבות לארח ומכורות לניחוחות של בישול ביתי עשיר באוויר, כנראה שתאהבו מטבחים בסגנון כפרי וביתי. המטבח מהווה את החלל המרכזי כיום בבתים הישראליים, ועיצוב כפרי מעניק לכל הבית אווירה חמה ומזמינה.

"אל חשש, מטבח כפרי זה לא אומר שאנחנו חייבות מטבח כמו זה הישן של אמא", מסבירה מזי מיכאל, העוסקת בתכנון ובעיצוב פנים, מרצה בתחום ב-25 השנים האחרונות ואומנית פנג שוואי בכירה, מאדריכליות הבית של מטבחי זיו. "המטבחים הכפריים של היום מעודכנים במיטב החדשנות והטכנולוגיה ומעוצבים בקווים נקיים יותר, שמכניסים את הסגנון הכפרי הביתה, מבלי לוותר על תכנון מודרני. עיצוב כפרי במטבח מאופיין על פי רוב בשימוש בחומרים טבעיים, כגון עץ, ברזל, זכוכית ואבן ותוספות טקסטיל טבעיות ולמרות המראה הוינטג'י והישן הסגנון הכפרי תמיד באופנה. אז איך מעצבים את המטבח הכפרי המושלם? קבלו את הטיפים של מזי.

האם את כפרית או מודרנית?

עיצוב: מזי מיכאל ורון שינקין. צילום: שי אפשטייןהסגנון הכפרי תמיד אופנתי ומתאים לאוהבי האירוח והאווירה הביתית. עיצוב: מזי מיכאל ורון שינקין | צילום: שי אפשטיין

"לא לכולן מתאים מטבח בסגנון כפרי. תכנון המטבח מתחיל ממפגש עם החלל המצוי, מרכיביו ואילוציו, כמות הפתחים וכניסת אור טבעי לחלל וכמובן הסגנון האישי של בני הבית. עלינו לשאול מראש האם האופי הכפרי מפעם בנו רק בעונה זו של השנה, כשט"ו בפתח, או שהסגנון הזה הוא אכן חלק מ"תעודת הזהות" שלנו ושל דיירי הבית? האם הסגנון הכללי בבית משתווה לסגנון זה? האם בעתיד נעדיף סגנון מודרני חדשני עם קווים נקיים, או נתמיד בסגנון כפרי חדש, אך כזה שיעניק למטבח מראה נוסטלגי? כדי לעצב את המטבח באווירה כפרית, כבר בעיצוב המבנה הראשוני של הארונות, ישולבו יותר דלתות מאשר מגירות, בשונה מהסגנון המודרני."

מעשה בעץ

" במטבחים כפריים השימוש בעץ הוא דומיננטי במיוחד, ולא רק בארונות, כי אם גם במסגרות הוויטרינות, במשטחי העבודה ולעיתים גם בחיפויי הקירות. במטבח הכפרי, כמו בכל מטבח, חשוב מאוד להשתמש בחומר איכותי חזק ויוקרתי. העצים המובילים בשילובם בסגנון הכפרי הם עצים קשים כמו מייפל, דובדבן ואלון, שנחשב לעץ הנפוץ בסגנון הכפרי והוא מגיע במספר צבעים וסגנונות, כמו האלון המבוקע למשל שבשנים האחרונות הוא טרנדי במיוחד. אם בחרתם במשטחי עבודה עשויים מעץ, חשוב לוודא שהמשטחים עברו תהליכי שימור שיחזיקו מעמד לטווח הארוך.

עצה על עץ

תכנון: מזי מיכאל, רון שינקין. צילום: שי אפשטייןמטבחי זיו: שימוש בטכניקה לשימור ועיבוד העץ מבטיח עמידות לשנים ארוכות. עיצוב: מזי מיכאל ורון שינקין | צילום: שי אפשטיין

"על מנת שהמטבח ישרת אותנו לאורך שנים (בית ישראלי מחליף מטבח בממוצע אחת ל- 25 שנים), יש לבחור בחומרים איכותיים. כך למשל במטבחי חברת מטבחי זיו, נהוג לייצר את הארגזים משכבות סנדוויץ' רבות, המודבקות בעזרת דבקים איכותיים ובטכנולוגיה מתקדמת. הדפנות האחוריות של הארגזים מנותקות מהקירות החיצוניים, דבר המאפשר בידוד מלחות ומבלאי הקירות.

טכנולוגיה נוספת העוזרת לשמור על חזיתות צבועות ועמידות, היא שימוש ב- MDF בצביעת הארונות, בייחוד בארונות מעץ מלא שהוא חומר חי, הנוטה להתפשט ולהתכווץ. חומר זה מחזק את דלתות הארונות לאורך שנים, בזכות היכולת שלו לעמוד בפני שינויי אקלים והתיישנות. שימוש בטכניקה זו לצד פרזול איכותי, יאפשר למטבח לשמור מראה חדש ומוקפד לשנים".

מראה נושן אבל רחוק מלהיות ישן

תכנון: מזי מיכאל ורון שינקין. צילום: שי אפשטייןלא רק חום. צבעי פסטל שולטים במטבח כפרי. עיצוב: מזי מיכאל ורון שניקין | צילום: שי אפשטיין

מעבר לאיכותו של חומר הבסיס, כשבוחרים מטבח כפרי צריך לבחון גם את הטקסטורה הנלווית לו. הן ברמת המשטחים, חיפויי הקירות וכמובן הריצוף. כאן יש מקום לדמיון ולטעם האישי. כיום יש מגוון טקסטורות דמויות עץ, בטון ואבן, המחזקות את האווירה. לדוגמה, בטכנולוגיה החדשנית של מטבחי זיו,WOOD TECH , נמצא חזיתות של ארונות ומשטחים נלווים בדוגמאות המתחקות אחר סוגי עץ שונים ואפילו בטון.

צבעוניות בהשראת הטבע שלך

"הצבעוניות השולטת במטבחים הכפריים אינה מאופיינת בהכרח בגוונים חומים כהים. במטבח כפרי ניתן לבחור גם בצבעוניות בהירה, בצבעים טבעיים ובצבעי פסטל – הן בארונות והן בוויטרינות. העץ הטבעי מתכתב עם זכוכיות בוויטרינות לצד שילובי מתכת, וידיות חיצוניות בעיטורים ובצבעוניות אחרת (בניגוד למודרני המינימליסטי, שיצניע ידיות אינטגרליות במטבח).

פחות זה יותר

"המטבח הכפרי ידוע בססגוניותו. אחת ההשראות המובהקות לסגנון זה היא המעצבת לורה אשלי, שהחלה דרכה כמעצבת בדים ובהמשך כמעצבת אופנה, ובהמשך עיצבה בתים ומטבחים בסגנון כפרי. במטבחים בהשראת עיצובה נראה לעיתים עומס ויזואלי של פריטים, בקבוקים, תצוגת צנצנות המכילות מזון כמו קטניות, פסטות, תבלינים וקערות מלאות על משטחי העבודה, ו/או על מדפים שונים. גם הכיורים לעיתים דומיננטיים ולאלה מתווספים מוצרי החשמל המודרניים, היוצרים חגיגה צבעונית בעיצובם העשיר והציורי, בניגוד למודרני המינימליסטי. לכן, מומלץ "להנמיך" רעשים בעיצוב הבסיס – למשל, לבחור משטחים פחות בוהקים בדלתות ובצירים".