כל מה שיעזור לכם להגן על הילדים ברשת

גיל החשיפה לרשת הולך ויורד וילדינו מגלים בגיל צעיר מאוד את כלי העוצמתי הזה, האינטרנט. היום אנחנו כבר יודעים ששימוש ללא פיקוח עלול לחשוף את הילדים לשלל סכנות. כך תשמרו עליהם

צילום: Shutterstock\karrama production

אומרים שהגיל הממוצע שבו ילדים מקבלים את הסמארטפון הראשון שלהם הוא 8. למרות שרוב הילדים נחשפים לרשת עוד בגילאים מוקדמים יותר. קבלת נייד אישי מסמלת גבול, מעתה יש לילדים שלכם גישה בלתי מוגבלת לרשת. הם יכולים לפתוח חשבונות ברשתות החברתיות, לצלם תמונות וסרטונים ולשלוח אותם בוואטאספ ולהיות חשופים ליצירת קשר עם זרים דרך צ'אטים והודעות. שכיח אפילו יותר הוא הסיכוי ליפול קורבן לחרם, שמועצם היום בעידן הרשתות החברתיות, כשההשפלות ממשיכות גם לאחר שעות הלימודים. אם אתם עומדים לפני ההחלטה להעניק לילדים שלכם את הסמרטפון הראשון שלהם, חשוב לדעת ולנקוט בכמה כללי זהירות פשוטים שיבטיחו לכם שקט נפשי ולהם, ביטחון.

הרשת החברתית, פייסבוק, אינסטגרם ודומיהן וכמובן הוואטספ, חושפות את הילדים למיליוני משתמשים מכל העולם. אמנם מחסום השפה והנטייה הטבעית היא לפתח קשרים עם הסביבה הקרובה, אבל למעשה הם תמיד עלולים להיחשף למגע עם זרים, לעיתים עם כוונות זדון. פתיחת הפרופילים ברשתות החברתיות היא צעד בלתי נמנע, וקשה למנוע מילדיכם גישה לזירה החברתית שלהם, לכן היו אתם אלה ששולטים במצב על ידי פתיחת החשבונות בעצמכם ושמירת הסיסמה. הגדרת הפרופילים כסגורים ואינם נראים ע"י אנשים שאינם חברים. הגדירו שכל העוקבים חייבים לקבל אישור מראש, כדי שתוכלו לשלוט תמיד באנשים המבקשים גישה לפרופיל של ילדיכם. הסמרטפון הוא לא רק טלפון ומחשב קטן שהולך איתנו לכל מקום, הוא גם מצלמה משוכללת. באמצעות צילום סרטונים ותמונות יכולים הילדים להפיץ ולשלוח את התיעוד לעשרות חברים ובעצם, לכל מקום. הם גם יכולים לקבל תמונות וסרטונים שאינם מתאימים לגילם ולבשלות האישית שלהם.

לפני הכל, לשתף את הילדים

עדיין לא המציאו את האפליקציה שתזהה את הצילום התמונה בזמן אמת. אבל כן תוכלו להתקין אפליקציה שתוכל לזהות שיתופי תמונות וכך תוכלו לזהות בזמן הפצה את קבלה של חומרים בעייתים. לחברת פרטנר למשל, יש את KidzGuard, אפליקציה מתקדמת השולחת התרעות ומדליקה נורות אדומות על זירות הגלישה שלהם, בלי לחדור לעומק לפרטיות שלהם. האפליקציה בנויה לזהות גם מילים וביטויים אלימים שעשויים להצביע על חווית בריונות או שיימינג שילדיכם עוברים או לוקחים בה חלק בכל האמצעים הרווחים ברשת כמו רשתות חברתיות ותוכנות צ'ט. האפליקציה מנטרת תוכן פוגעני ומאפשרת להורים לחסום ולמנוע גישה לאתרים או זירות שלא מתאימות לילדים.

אבל כל אמצעי הזהירות אינם מספיקים לפני שאנחנו עושים עוד דבר אחד חשוב. לשתף את הילדים. "הורים צריכים לוודא את הבגרות והבשלות האישית של הילדים שלהם לפני החשיפה לרשתות החברתיות "מסבירה תמר כהן לביא, מנתחת התנהגות הורית, מנחת הורים וצוותי חינוך. חשוב להסביר להם את המשמעות ואת האחריות שבאה עם המכשיר, למשל: אם הם כותבים משהו לא תמיד אפשר למחוק, אסור להפיץ תכנים פוגעניים או לשתף סרטונים, אסור לצלם אחרים ולא להצטלם בעצמנו ,במצבים אינטימיים. חשוב להסביר לילד לא למסור פרטים אישיים, לא לאשר חברויות לאנשים שהם לא מכירים, ולא להיפגש עם אף אחד שמציע להם מפגש".

הרשת יכולה להיות כלי מדהים לגילוי העולם, ללמידה ולפיתוח היצירתיות. כאשר נמנעים מהצדדים השליליים ודואגים תמיד להישאר מעודכנים, אפשר להיות רגועים ולדעת שהילדים שלנו גולשים בסביבה בטוחה.

shutterstock