כל מה שאת צריכה לדעת על טיפולי שיניים בהריון

אמת או מיתוס? כל ההנחות לגבי טיפולי שיניים בהריון – מה נכון, מה נחשב לעצת סבתא, ומתי האמת היא דווקא ההיפך המוחלט

טיפולי שיניים בהריון - מומלץ או לא מומלץ?

9 חודשים של הימנעות מטיפולי שיניים עלולים לגרום נזק בלתי הפיך לשיניים (צילום: שאטרסטוק)

ישנן אמונות שונות לגבי טיפולי שיניים בהריון, אבל יש רק אמת אחת: הימנעות מביקור אצל רופא שיניים במהלך ההיריון היא טעות. הנזק שיכול להיגרם לשיניים גדול הרבה יותר מהחשש הלא מוצדק שהעובר יושפע מהטיפולים.

"מרבית ההריונות הם מתוכננים, לכן, אני ממליץ לכל אישה שמתכוונת להיכנס להריון לבוא לקבל ייעוץ מרופא שיניים לפני כן. ניתן לפתור במהלך ההיריון את מרבית בעיות השיניים וחלל הפה שעלולות לצוץ במהלכו", מדגיש ד"ר קובי מוריץ, מנהל השירות הרפואי של מכבידנט.

מדוע לא מומלץ להימנע מטיפולי שיניים בהריון?

"9 חודשים של הימנעות מטיפולי שיניים עלולים לגרום נזק בלתי הפיך לשיניים", מזהיר ד"ר מוריץ: "אמנם במהלך החודשים הראשונים אנחנו מנסים להימנע ככל האפשר מטיפולי שיניים, בגלל שאלה הם שבועות בהם העובר גדל ומתפתח, אבל החל מהשבוע ה-14 אין כל מניעה לטפל בשיניים, אפילו לבצע צילומי רנטגן".

ואולם כדאי לקחת בחשבון, שדווקא בשבועות הראשונים עלול להיגרם לשיניים נזק גדול, בגלל רמת החומציות הגבוהה בחלל הפה, אצל מי שסובלת מבחילות ומהקאות. "בחילות, רפלוקס קיבתי והקאות שאופייניים לשבועות הראשונים של ההיריון עלולים לגרום נזק לאמייל השן, בדיוק כפי שגורמים משקאות חמוצים וחומציים, כגון קולה".

מה כדאי לעשות כדי למנוע את הנזק?

ד"ר מוריץ: "לשטוף את הפה עם מי פה המכילים פלואוריד הנמכרים בבתי מרקחת".

סיכון נוסף שעלול לעלות במהלך ההיריון: דלקת חניכיים. "במהלך ההיריון מתרחשים, כידוע, שינויים הורמונליים שעלולים לגרום לתגובה של החניכיים, כגון נפיחות ודימום. תשומת לב לבעיה וניקוי שיניים אצל השיננית עשוי למנוע את המשך הנזק. ואולם, ללא טיפול והתייחסות מתאימים דלקת חניכיים במהלך ההיריון עלולה להתפתח למחלת חניכיים חריפה ומסוכנת, עד כדי אבדן שיניים".

דלקת חניכיים עלולה להזיק גם להריון?

ד"ר מוריץ: "בהחלט. קיים קשר בין מחלת חניכיים מתקדמת ללידות מוקדמות וללידה של עוברים קטנים. חשוב להדגיש, כי עם תום ההיריון הדלקת נעלמת בדרך כלל, אבל אם אינה מטופלת במהלכו, כאמור, הנזק עלול להיות בלתי הפיך. לכן, אני ממליץ לכל אישה לעבור טיפול אחד או יותר אצל שיננית שתסייע בשמירה על בריאות חלל הפה".

אין ספק כי היריון הוא בשורה משמחת, אבל הבריאות שלך היא חלק בלתי נפרד ממנו (צילום: שאטרסטוק)

אמת או מיתוס: מצאו את ההבדלים

"אני שומע מנשים רבות את האמירה המטרידה ש'בכל הריון איבדתי שן' ", מספר ד"ר מוריץ, ומסביר: "ולא במקרה. ישנן אמונות רבות, עצות סבתא שמקבלים מגורמים לא מוסמכים, שעלולות לגרום לכך וחבל", מדגיש הדוקטור, ומפריך כמה אמונות לא מבוססות:

אסור לבצע צילומי רנטגן בהריון

לא נכון. "אין מניעה לבצע צילומים החל מהשליש השני של ההיריון, כמובן באם יש אינדיקציה לכך. כמות הקרינה בצילום המבוצע במרפאה הינה מזערית והתועלת יכולה להיות רבה. כמו כן, בטנה של האישה ההרה מוגנת על ידי סינר ואין חשש שהעובר או אברי הרבייה יפגעו", מדגיש ד"ר מוריץ.

ההיריון גוזל סידן מהאם לטובת התפתחות העובר

לא נכון. "הסידן הדרוש להתפתחות העובר אינו נלקח ממבנה השן של האם. יחד עם זאת, עקב חומציות יתר או תזונה לא מאוזנת, ולעתים גם ירידה ברצון וביכולת לשמור על היגיינת הפה, עולה הסיכון לעששת".

אסור לעבור זריקת הרדמה בזמן ההיריון

לא נכון. "זריקת ההרדמה (אלחוש) הינה מקומית וההשפעה שלה היא מקומית ואינה יכולה להשפיע על העובר".

אסור לתת אנטיביוטיקה בזמן ההיריון

לא נכון. "כאשר ישנה דלקת חריפה בפה של אישה הרה אין מניעה לתת אנטיביוטיקה. אפשר לסמוך על רופא השיניים שיידע לתת תרופות שבטוחות בזמן הריון (או בהנקה), ושאין סיכון שיפגעו בהתפתחות העובר. הסכנה לזיהום אצל האם שעלול לעבור לעובר ולהזיק לו גוברת על הסכנה במתן אנטיביוטיקה", מדגיש ד"ר מוריץ.

לסיכום, אין ספק כי היריון הוא בשורה משמחת, אך חשוב לא פחות לדעת שאין הדבר אומר כי מלבד הדאגה לתינוק יש לשים את בריאותה של האם בצד. באותה מידה שהאישה עושה הכל לסיפוק צרכיו של העובר עליה לעשות את אותו הדבר גם עבור עצמה. טיפולי שיניים הם רק חלק במשוואה שהתוצאה שלה חיונית לשמירה על הבריאות הן של האם והן של העובר.