כל הסיבות שיעודדו אותך לצאת לפעילות גופנית

האם ידעת כי פעילות גופנית עשויה לשפר את מצב הרוח, תסייע לך להירדם בלילה, תמנע מחלות ועל הדרך – תסייע לך לרדת במשקל? כל הסיבות שיעזרו לך לקום מהספה

altmanexercisingsec1קבוצות ריצה, יוגה ופילאטיס, רכיבה על אופניים והליכה בפארק. לפעמים נדמה לך שכולן סביבך עושות איזושהי פעילות ואילו את – בטטת הכורסה היחידה בסביבה. אז זהו, שלא. את ממש לא לבד. במיוחד בחורף, גם מי שבימים כתיקונם מתהדרות בשגרת אימונים, מתקשות לצאת מהבית ברוח ובגשם.

לא באנו להטיף לך, חלילה. את יודעת שזה חשוב ואם קשה לך לקום – אנחנו מבינות ומכילות, וגם מזדהות. מה שכן, הנה 8 סיבות שאולי לא חשבת עליהן, שיעזרו לך לגייס את כוחות הנפש והגוף, כדי לעשות איזושהי פעילות גופנית. נשמח אם תספרי לנו איזו מהן הצליחה לגרום לך ללבוש בגדי אימון ולצאת לדרך.

1. רוצה לישון טוב יותר? את מתהפכת בלילה שעות לפני שאת נרדמת? או שאת מאלה שמתעוררות לפנות בוקר וכבר לא מצליחות להירדם?

אם לא ידעת: פעילות גופנית משפרת את איכות השינה ותורמת להירדמות מהירה יותר. זה נבדק במחקרים בהם הוכח כי מתאמנים ישנים טוב יותר. לכן, זוהי גם ההמלצה של מומחי שינה. במקביל, ברור כיום כי מי שסובלים מהפרעות שינה (אינסומניה) יתקשו להתמיד בשגרה של פעילות גופנית, בגלל העייפות.

2. מנסה לרדת במשקל? בטח שמת לב שמעשור לעשור זה קשה יותר. אולי לא נחדש לך דבר, אבל חשוב לנו לחזור ולהדגיש, כי כל המומחים, המחקרים והמטפלים מעידים שללא פעילות גופנית, קשה מאד לרדת במשקל.

altmanexercisingsec2

3. רוצה לנסות למנוע כאבי גב? האם מכירה את הביטוי אורח חיים יושבני? אם לא – כדאי שתכירי, כי סביר להניח שאת מקיימת אותו. מלבדו, ישנן סיבות רבות לכאבי גב: נעליי עקב, הרמת משאות (החזקת תינוק, למשל), עודף משקל, ואפילו לחץ ומתח נפשי. ובכן, הבשורות הטובות הן שלא משנה מה הסיבה לכאבים, וגם אם אינך סובלת מהם, פעילות גופנית מתונה, כמו הליכה, שחייה או רכיבה על אופניים עשויה להקל עליהם ואפילו למנוע אותם.

החלטת להסתכל קדימה? אנחנו איתך! הירשמי וקבלי עדכונים על כתבות בנושאי צמיחה אישית, בריאות והזדמנויות חדשות

4. יש לך כאבי מפרקים? כאבים ונוקשות במפרקים, קושי בביצוע פעולות יומיומיות כגון כניסה ויציאה מהמכונית, נשיאת תיק או סל קניות, עלייה במדרגות, הם מהסימנים המובהקים לדלקת מפרקים ניוונית (אוסטיאוארתריטיס). זו בעיה רפואית שכיחה שאופיינית במיוחד בקרב נשים מעל גיל 50 (נכניס פה קישור לאינפוגרפיקה). ובכן, המחקרים וההמלצות הרפואיות מלמדים, כי פעילות גופנית מתונה עשויה להפחית את הכאב ולשפר את תפקוד המפרקים. יש שממליצים על פעילות גופנית מתונה גם למניעת המחלה בעתיד. "אוסטיאוארתריטיס נקראת גם "שחיקת סחוסים" ויש שחושבים שמשום כך כדאי להפחית פעילות גופנית. זוהי טעות: פעילות גופנית לא רק שלא מגבירה את שחיקת הסחוס, אלא בדיוק להפך: היא משפרת את תפקוד המפרקים, מסייעת בייצוב השרירים ובהפחתת העומס על המפרקים. מחקרים מאשרים כי פעילות גופנית מתונה, כמו הליכה, ריצה, שחיה, יוגה, פילאטיס וכדומה עשויה להפחית  את הנוקשות", מסבירה לילך ארז,  פיזיותרפיסטית ומרצה בנושא בריאות ואיכות חיים.

5. בא לך לשפר את מצב הרוח? לחץ, מתח, עומס, דיכאון, חרדה. סביר להניח שמשהו מכל אלה דבק גם בך, וזה לגמרי טבעי בעולם התזזיתי שאנחנו חיות בו. המחקרים הינם חד משמעיים: פעילות גופנית עוזרת להתמודד עם אלה, ישנן הוכחות מדעיות כי אנשים פעילים הנם בעלי סיכוי קטן יותר להיות בדיכאון בהשוואה לאלה שאינם פעילים, פעילות גופנית היא אחת ההמלצות לסובלים מחרדה ומדיכאון, ואפילו משפרת את יעילותן של התרופות נגד דיכאון. יש הגורסים כי למעשה, פעילות גופנית יעילה כמו טיפול תרופתי. ישנם מספר הסברים כיצד פעילות משפיעה על מצב הרוח: היא מעלה את רמת המסוגלות והאמונה העצמית ואת תחושת ההצלחה, מעודדת יצור של מוליכים עצביים (נוירוטרנסמיטרים) במוח, כמו סרוטונין ודופמין, ואת ההפרשה של חומרים משככי כאב (אנדורפינים). בנוסף, כשהפעילות הגופנית מבוצעת בקבוצות, יש לה השפעה חברתית משמעותית.

היבט נוסף והוא פורקן של אגרסיות, מתחים וכיוצא באלה. מעבר לכך שריצה, הליכה, אמנויות לחימה, יוגה, פילאטיס הן בעלות אפקט מדיטטיבי ורבים מעידים כי בזמן אימון הם מצליחים להתרכז בנושאים שמטרידים אותם, ואפילו לפתור בעיות מציקות.

altmanexercisingsec3

6. רוצה לנסות למנוע מחלות? זו לא גזירת גורל שבאה עם הגיל: יש מחלות שאת יכולה לנסות למנוע. פעילות גופנית היא מרכיב משמעותי בשמירה על הבריאות, את כבר יודעת את זה, ואולם ייתכן שאינך מודעת לכמות המחלות בהן מדובר. אז קבלי רשימה עדכנית: סרטן השד, סרטן המעי הגס, סרטן רירית הרחם, סרטן השחלות, סרטן הערמונית, סרטן הריאות, סרטן הלבלב, סרטן השחלות וייתכן שגם סוגי סרטן נוספים. מלבד מחלות סרטניות, פעילות גופנית  מונעת מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, השמנה, סוכרת, אוסטיאופורוזיס, דיכאון, חרדה ועוד.  בנוסף, מחקרים מדגימים שחוסר בפעילות גופנית תורם לירידה חיסונית, ולהגברת הנטייה להידבק במחלות שונות, כגון הצטננות.

7. מחפשת דרכים להקל על תסמיני גיל המעבר? הגעת כבר לגיל? מה הכי מציק לך? בין שהגעת לגיל ובין שאת "רק" בדרך אליו, חשוב שתשימי לב, כי נשים שעוסקות בפעילות גופנית סובלות פחות מהתופעות הידועות של גיל המעבר, כמו גלי חום, הפרעות בשינה, תנודות במצב הרוח ועוד. הסיבה, כנראה, היא ההשפעה שיש לפעילות על הפרשת הסרוטונין והדופמין, שהפרשתם במוח פוחתת בגיל המעבר, בגלל הירידה וההפסקה בייצור ההורמון הנשי אסטרוגן.

8. רוצה להשפיע על דימוי גוף בריא? פעילות גופנית לא רק מסייעת בהרזיה, כאמור, אלא שסוגים שונים של פעילויות עובדים על שרירים שונים. פילאטיס, למשל, היא שיטה שמעודדת הארכה של שרירים ושתורמת למראה חטוב, לעיצוב הגוף וליציבה טובה יותר. במחקרים שונים נמצא, כי נשים ונערות שמבצעות פעילות גופנית מרגישות טוב יותר לגבי המראה שלהן.