כל הדרכים לטפל בהתקררות

כשקצת מדגדג בגרון, כשהאפצ'י בקצה של האף ותחושה של חום גבוה, גם אם הוא לא עולה. מה מאפיין התקררות, כיצד ניתן למנוע והכי חשוב איך מטפלים

התקררות  אומנם איננה שפעת, אך דורשת תשומת לב בשל תופעות הלוואי. מיטל אלנקוה, רוקחת ומנהלת סניף סופר-פארם הסבירה לנו מה מאפיין התקררות, וכיצד ניתן להקל עליה.

 

מה עושים כשמקוררים (צילום: שאטרסטוק   Aleksandra Suzi)

מה מאפיין התקררות?

מיטל אלנקווה מסבירה כי התקררות לרוב מאופיינת בתסמינים של נזלת, שיעול, לעיתים תחושת אי נוחות בגרון, התעטשויות ועיניים דומעות.

 התקררות לרוב לא מלווה בחום וסביר להניח שנצליח להמשיך בשגרת היום יום שלנו, למרות שהתחושה הכללית בגוף פחות נעימה.

התקררות הינה מחלה ויראלית הנפוצה בעיקר בתקופת החורף, אך לא משום שיורד גשם או קר, אלא משום שבתקופת החורף, אנחנו שוהים בחללים סגורים ומחוממים, ללא תחלופת אוויר מספקת. לכן מומלץ גם אם קר מאוד, להשאיר פתח קטן בחלון ולאוורור החדר.  השפעת מחלה ויראלית על הגוף, אינה מצריכה טיפול אנטיביוטי והטיפול נעשה לרוב בסימפטומים הנילווים.

כך תמנעו מהדבקות

-זהירות- ווירוס עמיד לפניכם, חשוב להקפיד על היגיינה. הווירוסים מדבקים ועמידים לאורך זמן, הם עוברים דרך הפרשות ריריות. לדוגמא: ילד שהתעטש על אחד הצעצועים, או לחילופין מבוגר שמתעטש לכיוונך בחלל סגור.  על כן הקפידו לשטוף ידיים בתדירות, לחטא צעצועים ומוצצים בתדירות גבוהה וכשאתם מחוץ לבית ניתן להשתמש בג'ל המיועד לחיטוי ידיים ומשטחים.

–  הקפידו להתעטש "נכון" אם אתם הצד המדבק, אם אתם מתעטשים או משתעלים עשו זאת לעבר המרפק או לתוך נייר טישו ובעיקר כמה שיותר רחוק מאחרים.

–  שמירה על אורח חיים בריא , הקפדה על שתייה מרובה של מים, הקפדה על פעילות גופנית ועל תזונה מאוזנת, עשויים לתרום במניעת התקררות מציינת מיטל אלנקווה.

הקשר בין לחץ להתקררות– מתח ומצבי לחץ מציינת מיטל, עלולים להחליש את המערכת החיסונית, ובתקופה זו של השנה מערכת חיסונית חלשה היא קרקע פורייה לוירוסים של חורף. עשו הכל כדי להמנע ממצבי לחץ, ומצאו את הדרך להקל על עצמכם.

אקמול צינון של טבע, פארמול אף וצינון של לייף ונורופן צינון ושפעת (צילום: יח"ץ)

במרבית הפעמים הצטננות תעבור לבד, מסבירה מיטל אלנקוווה, אבל מעט מנוחה, וטיפול בסימפטומים הנלווים, עשויים לתרום בהקלה במצבי התקררות.

איך לטפל התקררות

1. כאבים בגוף או חום נמוך

 תרופות המכילות פארצטמול  כמו למשל פארמול, אקמול או דקסמול, או לחילופין תרופות המכילות איבופרופן כגון: אדוויל או נורופן, עשויות לתרום להקלה על הכאבים ולהורדת החום. חשוב להתייעץ עם רוקח, או עם רופא לפני השימוש  ולדווח לו על שימוש בתרופות אחרות, על מחלות רקע ועל הריון.

2. כאבי גרון

 כדורי מציצה או תרסיסים לגרון המכילים חומרי חיטוי ואלחוש מקומי כגון למוסין, סטרפסילס, קלירוצין, יכולים לתרום בהקלה על כאבי גרון.

3. צינון

תרסיסי/טיפות אף המכילים נוגדי גודש כגון אלרין, אוטריווין, אף טיפה, או תרסיסים/טיפות המכילים מי מלח  כמו רינוקס או אף טיפונת המיועד לילדים ותינוקות.

N שיעול, קאפקס  ואף טיפה של לייף (צילום: יח"ץ סופר-פארם)

מיטל מציינת שקיימים ברשתות הפארם ובבתי המרקחת תכשירים משולבים כמו פראמול א, ושיעול, ודקסמול קולד שנועדו לטפל במספר סימפטומים של הצטננות.

אם אתם מצוננים במיוחד וחשים חוסר נעימות באף, ניתן להשתמש במגבוני אף עדינים לתינוק של  LIFE או אפילו ממחטות אף דו שכבתיים של קלינקס המכילים קרם לחות, אלוורה וויטמין E  שעשויים להקל על התחושה וחוסר הנעימות.שטיפת אף נאזלדוש של לייף (צילום: יח"ץ סופר-פארם)

4.  ויטמינים וצמחי מרפא

ויטמין C, פרופוליס, אכניצאה וסבמוק שחור. עשויים לתרום גם הם בהקלה, ובחיזוק המערכת החיסונית.  ניתן למצוא כל אחד בנפרד וגם כתשלובת. כמו בחיזוקית של הדס, פרוטק של אלטמן או וינטר שילד של לייף.

מיטל מדגישה שלפני השימוש בתכשירים ייעודיים לילדים, חשוב להתייעץ עם רוקח או רופא ילדים לפני השימוש, בשל החשש לרגישות לאחד המרכיבים.

ויטמין C קומפלקס של לייף וסמבוקל (צילום: יח"ץ)

מתי מומלץ להתחיל שימוש?

מיטל מציינת כי אין מניעה ליטול את התכשיר שנבחר  בכל תקופת החורף. אם מתחילה להתפתח התקררות, ניתן להעלות את המינון.

בכל מקרה של שימוש בתרופה, בתוסף מזון, או בויטמינים, יש להתייעץ עם רוקח/ת בכדי להתאים את התכשיר הנכון ואת המינון הנכון. נשים בהיריון, מניקות, ילדים ואנשים הנוטלים תרופות חשוב להתייעץ עם רופא/ת המשפחה בטרם השימוש.

.

עדה אופיר
אמא לשתי בנות אהובות. כותבת תוכן, עורכת תוכן בוגרת בית הספר לכתיבה גיבור תרבות