כל הבדיקות שאת צריכה לעבור אחרי גיל 45

כל כמה זמן כדאי להישקל, מה ההבדל בין בדיקת דם סמוי לקולונוסקופיה, אילו בדיקות עשויות למנוע עיוורון ואיזו בדיקה חיונית למעשנות?

altmantestsec1המון דברים מטרידים אחרי גיל 45, והם שונים לחלוטין מאלה שהטרידו עשר שנים לפני כן. יש חשש מפני השינוי במראה החיצוני, הקמטים, השיבה, עלייה במשקל, חשש מפני תופעות גיל המעבר, גלי החום, נדודי השינה, וכמובן הדאגה לבריאות.

ובכן, למרות שיש מעט סיכוי להשפיע על המראה החיצוני, דווקא בתחום הבריאות יש הרבה מה לעשות. בראש ובראשונה: בדיקות במועדן. זו הדרך הנכונה שהוכחה גם מדעית, למניעת הופתעתן של מחלות שגילוי מוקדם שלהן שעשוי להציל חיים.

אז מה כדאי לעבור, מדוע ומתי?

החלטת להסתכל קדימה? אנחנו איתך! הירשמי וקבלי עדכונים על כתבות בנושאי צמיחה אישית, בריאות והזדמנויות חדשות

שקילה

מדוע כדאי? כי עודף משקל הוא לא רק עניין אסתטי, אלא גם גורם סיכון בריאותי. חשוב לזכור, כי עם הגיל מתרחשים שינויים שונים, בהם הורמונליים, שגורמים לעלייה במשקל וקושי להפחית או לשמור על משקל תקין.

למי ומתי מומלץ לבצע את הבדיקה? לכל אישה, פעם בשנה. היקף מותניים הוא מדד טוב לשומן בטני שידוע כדלקתי וגורם לעמידות לאינסולין ולכן כדאי לקחת גם אותו בחשבון.

מדידת לחץ דם

מדוע כדאי? כי יתר לחץ דם היא מחלה סמויה אך מסוכנת שיכולה לפגוע באברים רבים: לב, מח, עיניים, כליות. לכן היא נקראת "הרוצח השקט".

למי ומתי מומלץ לבצע את הבדיקה? לכל אישה, פעם בשנה. ובפרט אם קיימים גורמי הסיכון הבאים: עישון, נטייה משפחתית לסוכרת, פרופיל שומנים גבוה (ראו בהמשך) והשמנה (ראו לעיל).

פרופיל של שומני הדם

מדוע כדאי? כי מדובר בבדיקת דם פשוטה שיכולה לחשוף  סטייה מהנורמה של רמת הכולסטרול "הטוב" ו"הרע" ושל הטריגליצרידים. כל אלה הם שומנים שנמצאים בזרם הדם  ויכולים להוות גורם סיכון למחלות שונות.

למי ומתי מומלץ לבצע את הבדיקה? לנשים מעל גיל 45 מומלץ לעשות את הבדיקה אחת לחמש שנים.

altmantestsec3

בדיקת אק"ג

מדוע כדאי? אק"ג היא בדיקה של הפעילות החשמלית של הלב. הבדיקה משמשת בסיס להשוואה במקרים שבהם מתעורר חשד למחלת לב או הפרעה כלשהי בפעילות הלב.

למי ומתי מומלץ לבצע את הבדיקה? לכל אישה, פעם אחת מעל גיל 40.

דם סמוי או קולונוסקופיה

מדוע כדאי? שתי הבדיקות מיועדות לגילוי מוקדם של גידולים טרום סרטניים או סרטניים במעי הגס. בדיקת דם סמוי מעלה חשד להימצאות של הגידולים, קולונוסקופיה היא בדיקה שמאתרת אותם ומאפשרת את הוצאתם.

למי ומתי מומלץ לבצע את הבדיקה? בדיקת דם סמוי היא בדיקת צואה שמבצעים בבית ומביאים למעבדה. ההמלצה היא לבצע אותה אחת לשנה, מעל גיל 50 וזו המלצה שמתאימה לכל הנשים (והגברים).

קולונוסקופיה היא בדיקה פולשנית שנעשית תחת טשטוש במכון רפואי. ההמלצה היא לבצע אותה אם:

1.         התגלה דם סמוי בצואה.

2.         לנמצאים בקבוצת הסיכון.

3.         אם לא מעוניינים לעשות דם סמוי, אחת ל-10 שנים, מעל גיל 50.

צפיפות עצם

מדוע כדאי? כי ככל שנשים מתבגרות ובפרט לאחר הפסקת המחזור החודשי כמות העצם וצפיפותה משתנות. ירידה בצפיפות מסת העצם היא גורם סיכון עיקרי לשברים כתוצאה מאוסטיאופורוזיס, שהיא מחלה שקטה, ללא סימנים שכדאי לאבחן מוקדם ככל האפשר.

למי ומתי מומלץ לבצע את הבדיקה? בדיקת צפיפות עצם מבוצעת במכון רפואי וכרוכה בחשיפה לקרינת רנטגן. ההמלצה היא לכל אישה לבצע אותה אחת ל-5 שנים, החל מגיל ששים. לנשים בסיכון מוגבר למחלה מומלץ לבצע אותה החל מגיל 50.

altmantestsec4

בדיקות עיניים

מדוע כדאי? כדי לאתר סימנים של מחלות עיניים שאופייניות לגיל מבוגר ושעלולות לגרום להפרעות קשות בראייה, עד כדי עיוורון, כמו גלאוקומה, ניוון מרכז הראייה ועוד.

למי ומתי מומלץ לבצע את הבדיקה? לכל אישה מומלצת בדיקה לאחר גיל 40, שתהווה בסיס להשוואה. רופא העיניים ימליץ על המשך הבדיקות ותדירותן.

בדיקות שד

מדוע כדאי? סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים והסיכון לחלות בו עולה עם הגיל. מרבית המאובחנות במחלה הן נשים מעל גיל 50.

למי ומתי מומלץ לבצע את הבדיקה? לכל אישה מומלץ להכיר את שדיה ולהיות מודעת לכל שינוי שמתרחש בהם ואת הסימנים שעלולים לעורר חשד. בנוסף, לכל אישה מומלץ לעבור בדיקת ממוגרפיה מגיל 50, אחת לשנתיים, ובדיקה ידנית על ידי כירורג פעם עד פעמיים בשנה.

בדיקת עור

מדוע כדאי? במהלך החיים העור סופג וזוכר כל קרן שמש שפגעה בו. התוצאה: סימני הזדקנות של העור ועלייה ברמת הסיכון לסרטן העור הקטלני, מלנומה, ולסרטני עור נוספים.

למי ומתי מומלץ לבצע את הבדיקה? בדיקת עור היא בדיקה עצמית של שומות (נקודות חן) חשודות. חשוב לפנות לרופא אם מזהים סימן חריג על העור הנמשך יותר ממספר שבועות, או אם חל שינוי כלשהו בשומה קיימת.   אפשר גם לפנות לרופא עור שיבצע בדיקה באמצעות דרמטוסקופ או טכנולוגיה למיפוי שומות דיגיטלי

פאפ סמיר

מדוע כדאי? כדי לזהות סימנים מוקדמים לסרטן צוואר הרחם.

למי ומתי מומלץ לבצע את הבדיקה? בבדיקת פאפ סמיר, המתבצעת על ידי רופאי נשים, נוטלים דגימה של תאים מצוואר הרחם ושולחים למעבדה על מנת לזהות הימצאות של תאים טרום סרטניים. רופאי נשים ממליצים לכל אישה מתחילת קיום  יחסי מין  עד גיל 65 לבצע את הבדיקה אחת ל-2-3 שנים. וקיימות גם גישות מקלות יותר שגורסות שמספיקות פחות בדיקות פאפ בהמלך החיים

**דר מיכאל ויינפאס הוא רופא מומחה לרפואת משפחה ורופא סוכרת במכבי שירותי בריאות**