כך תעצבי את מטבח החלומות שלך

רוצה לדעת מה קורה אצל מישהו בבית? הסתכלי במטבח שלו, שם מתחבאת כל האמת. הנה 6 הצעות לעיצוב מטבח ביתי שיעזור לך לספר את הסיפור הכי נכון עבורך

הסיפור שלך: 6 דרכים לעיצוב המטבח שלך

אם נשאל אותך באיזה חדר בבית את מבלה הכי הרבה שעות ביממה, ונגיד שאף אחד לא שומע – רק בינינו – נכון שתגידי ׳במטבח׳? אז כדאי שתדעי שאת לא לבד: מחקרים הראו שאנחנו מבלים 35% מזמננו בבית דווקא במטבח.

בשנים האחרונות ובארץ במיוחד, הפך המטבח ללב הבית – מהכנת הסדנוויצ׳ים של הבוקר, דרך קדחת הסירים של ארוחת ערב שבת ועד לגיחות החטופות לאיתור הנשנוש המושלם במקרר – כמה וכמה פעמים ביום. המטבח הוא הלב של הבית, בין אם את מתחזקת קן ובו שלוש ביצים, בין שפרחו הגוזלים מהקן וכן – גם אם את ציפור חופשיה. אז איך תדעי אם המטבח שלך באמת מתאים לך ומספר את הסיפור שלך?

הנה 6 ז׳אנרים מובילים בעיצוב מטבחים. לבטח תוכלי למצוא ביניהם את האחד שלך.

1. העולם בשחור ולבן

עיצוב דיכוטומי: שחור ולבן. המטרה היא להפתיע את העין

ההגדרה ״קלאסי״ יכולה להתאים להרבה מאוד סגנונות, אך זה שראוי לה יותר מכולם הוא העיצוב בשחור ולבן. את הספקטרום הדיכוטומי יכולים להרכיב אלמנטים שונים – החל מארונות המטבח, הריצוף, פינת הישיבה, גופי התאורה, השיש וכמובן מכשירי החשמל.

באיזונים השונים בין הגוונים נקבל תוצאה דרמטית, רכה או וינטג׳ית. תופתעי כמה גוונים אפשר להוציא משני צבעים שבעיני רבים נחשבים בכלל ל״חסרי צבע״.

איך תטמיעי אצלך בבית: הרעיון הוא להפתיע את העין שכבר ראתה הרבה שילובי שחור לבן בחייה, ולא ללכת על האובייס. כאן למשל, בחרו דווקא ברצפה שחורה וקירות רהיטים לבנים, משלימים את המראה האלמנטים השחורים ששוברים את הרקע הלבן ומתכתבים עם הרצפה הכהה, וזה מה שהופך את המכלול לייחודי.

אפשר לעשות את זה גם עם השילוב של מכשירי החשמל לפי אותו עקרון – למשל, אם בחרתם ברצפה בהירה או במטבח בהיר, אפשר לשלב עם מקרר בצבע שחור במקום הלבן הקלאסי.

עוד אופציה לשילוב לבן עם שחור – מטבח לבן עם מקרר בגימור זכוכית שחורה (צילום: יח"צ אלקטרה)

2. All White

עיצוב בלבן: שקט, מונוטוני ומרגיע. חזר בשנים האחרונות לאופנה כאמירה מובהקת

מה שבשנות ה-80 היה ברירת מחדל עיצובית (כי מי בכלל מצא אריח בצבע) חזר בשנים האחרונות לאופנה כאמירה מובהקת. ריבוי הצבעים בעולם המודרני גרר אחריו את הקונטרה המתבקשת של העיצוב השקט, המונוטוני והמרגיע, שמחביא אפילו את מכשירי החשמל הפונקציונליים מאחורי פאנלים אינטגרליים.

לבן, כצבע אציל, הפך לטרנד עיצובי בבתים מודרניים ובמטבחים בפרט. מפתיע עד כמה מגוון יכול להיות עיצוב מטבח שמורכב מצבע אחד בלבד. בנוסף, הוא מאפשר להתייחס לחלל כאל קנבס שאפשר לזרוק עליו בכל פעם צבע חדש, ולשנות את פניו ע״י שימוש באקססוריז משתנים בלבד. אחת הדרכים היא לעשות את זה באמצעות קונטרסט עם מכשירי חשמל – בתמונה אפשר לראות שימוש בתנור וכיריים שחורים, ששוברים את המראה הלבן ומוסיפים טאץ' ייחודי.

טיפ לעיצוב מט: בגלל שהצבע לא משחק תפקיד, חשוב לבחור בחומרים איכותיים, ולהקפיד על חומרים שמחזיקים מעמד במצב חדש לאורך זמן. אין דבר פחות סטייליסטי ממטבח מינימליסטי שנראה שרוט או מקולף. זה כמובן נכון לכל האביזרים השונים במטבח – החל ממכשירי החשמל, דרך הברז ועד לכלי הנוי.

3. זריקת צבע

זריקת צבע: לב צבעוני פועם במרכז הבית

המרכז הקולינרי שהוא גם מוקד למפגש חברתי ומשפחתי בכל בית, מצטייר לא פעם כלב צבעוני פועם במרכז הבית. בחירה בצבע דומיננטי אחד, שיהווה נקודת מיקוד בעיצוב החדר תאפשר הדגשת  אלמנטים, אקססוריז ונישות מיוחדות. מהמטבח, כליבו של הבית, ניתן לשאוב את ההשראה לעיצוב גם לחדרים השכנים לו.

אם עיצוב המטבח נשען על צבע דומיננטי אחד, אפשר ורצוי לנסות לשלב בחלל גם מכשירי חשמל שמתכתבים איתו. פה אפשר לראות שימוש בתנור מנירוסטה שתואם את הקו הבסיסי, ו"התפרעות" עם מכשיר אחד – מיקרוגל צבעוני.

כך תשלבי במטבח עיצוב זריקת צבעצבעי קיר אחד בצבע רווי ונועז, מומלץ לא את הקיר שבסמוך אליו מתבצע הבישול (כדי שלא יספוג כתמי בישול וידיים).

4. כפרי מסורתי

 הוציאי את תכולת המגירות החוצה. עיצוב כפרי מסורתי

סגנון העיצוב הכפרי הוא חמקמק מעט, משום שההגדרה ׳כפר׳ היא הגדרה רחבה מאוד. הסגנון יכול לקחת לכיוון פרובנס, כפרי מזרח אירופה, סין או כפר ישראלי מימי קום המדינה. הקו המקשר בין כל הגוונים הללו הוא השימוש בחומרים טבעיים, במראה לא מלוטש, ועם ניחוח נוסטלגי נושן.

חלונות גדולים, עץ טבעי חשוף, כלי נחושת, כלי עץ גדולים, וכמובן תנור וכיריים מסיביים בסגנון ׳כמו של פעם׳ יעזרו ביצירת התחושה הכפרית המבוקשת.

כך תשלבי במטבח עיצוב כפרי: התחילי מאי מרכזי, שמשלב עץ לא מעובד במראה גולמי או אבן מאסיבית, אפילו עם שוליים לא מושחזים. הוציאי את תכולת המגירות החוצה – העדיפי תלייה של סירים וכלי בישול כחלק מהאסתטיקה הכפרית, וכן כלי נחושת, שצבעם החם משלים את המראה הכפרי.

 תחושה כפרית: כלי נחושת, כלי עץ גדולים, וכמובן תנור וכיריים מסיביים בסגנון של פעם (צילום: יח"צ אלקטרה)

5. עיצוב בסגנון סקנדינבי

חשבתם איקאה? חישבו שנית. עיצוב סקנדינבי 

המחשבה הראשונה שעלתה לכם לראש היא ׳איקאה׳? חישבו שנית. הרשת השבדית אמנם משתמשת בעקרונות העיצוב הזה שסוגד לשילוב בין נגישות לאסתטיקה, אך השקפת העולם של סגנון העיצוב הסקדינבי נשענת על איכות, גימור ברמה גבוהה ואיזון שקט בין האלמנטים בחלל. זה נכון לגבי כל אחד מהאלמנטים – החל מהריהוט, דרך התאורה, ועד למכשירי החשמל שבמטבח.

בעיצוב הנורדי נמצא לא פעם שימוש בחומרים במצבם הגולמי – בטון יצוק, קיר חשוף, עץ בגוון טבעי והוא מבוסס על קוים נקיים וסקלת צבעים שקטה.

כך תשלבי במטבח עיצוב סקנדינבי: הימנעי מצבעים חדים, העדיפי חומרים טבעיים בצורתם הלא מעובדת (עץ לא צבוע, בטון לא מכוסה), ואיכות היא שם המשחק.

6. פינת אוכל ומטבח – 2 ב-1

2 ב-1: ככל שהמטבח הפך לאזור מפגש חברתי בלב הבית כך הצטרפה פינת האוכל

בעבר נהוג היה להפריד בין פינת האוכל למטבח, זאת על מנת לסגור את אזור וריחות הבישול מאחורי דלת סגורה, אולם ככל שהמטבח הפך לאזור מפגש חברתי בלב הבית, וככל שבישול הפך לסוג של בילוי, גם סגנון העיצוב התאים עצמו לצורך והוליד אפשרויות חדשות כמו בר-אי או מטבח מלבני בו משטח העבודה מקביל לשולחן האוכל.

פינת אוכל שממוקמת בתוך המטבח מאפשרת אירוח אינטראקטיבי – בישול ואכילה סימולטנית, הסבה ושיח תוך כדי תפעול הכנת האוכל, וזהו סגנון שמתאים למארחים חובבים ולמשפחות שהקולינריה היא חלק בלתי נפרד מחייהם.

טיפ להתאמת פינת אוכל למטבח: מבנה המטבח חייב להכתיב את בחירת פינת האוכל. התחשבי בחלל ובהתאם אליו בחרי פינת אוכל מלבנית, עגולה ומרובעת. כדי שהשילוב יצליח צריך להיות מספיק מקום לישיבה ובישול בו זמנית, אחרת זה פשוט לא עובד.