יש חיים אחרי סרטן השד

להתבשר על היותך חולה בסרטן השד היא בשורה קשה ומטלטלת, אבל יש מה לעשות. כירורג אונקולוג ופלסטיקאי מומחה לשחזורי שד שופכים אור על הטכנולוגיות החדשות בתחום, יש חדשות טובות

צילום: shutterstock

קשה להאמין שפחד מוות לא עובר בראשה של כל מי שהתבשרה כי היא חולה בסרטן, אך תופתעו לגלות כי הסטטיסטיקה מראה נתונים מעודדים. אין ספק שפרוטוקול הטיפולים התובעני מטלטל וקשה לכולן, אולם נכון להיום, אחוזי ההחלמה מסרטן השד הם מהגבוהים מבין סוגי הסרטנים ועומדים על כ-90% החלמה.

סרטן היא שם כולל לסוגים רבים של מחלות מזנים שונים המשותף לכולם הוא תאי גוף שעקב מוטציות שעברו יצאו משליטה. הדבר יכול להתבטא במגוון תפקודים לקויים שונים, בהם צריכה מוגברת של מזון, חיי נצח וחלוקה מואצת המביאה להתפתחות רקמות סרטניות היודעות כגידולים. סרטן השד הוא לרוב גידול המתפתח בתוך רקמת השד והסכנה העיקרית הטמונה בו היא שליחת גרורות לאיברים נוספים בגוף .

פרופסור מרדכי גוטמן, כירורג אונקולוג, מנהל מחלקת כירורגיה בבית החולים תל השומר ומנתח בניתוחי כריתה ושחזור במרכז הרפואי הרצליה מדיקל סנטר, מפרט את דרכי הטיפול המקובלות: "בראש ובראשונה עלינו להיפטר מהגידול. בניתוח מטרתנו היא לסלק את הרקמות הפגועות", כל טיפול בסרטן השד כולל ניתוח להסרת חלק מרקמות השד הנגועות או כריתה מלאה של כל השד החולה, "כדי שנוכל לבצע שימור של השד, כלומר כריתה חלקית ולא מלאה. הגידול צריך להיות מאוד קטן ביחס לשד, בדרך כלל גידול מוקדי אחד ולא מספר גושים, כי אי אפשר להשאיר נתחים גדולים ולהשאיר שד פונקצונלי".

ניתוח שימור שד הנקרא בשפה מקצועית ניתוח למפקטומי, הוא הבחירה של כ-80% מהחולות בישראל, והתוצאה על פי רוב משביעת רצון, "כריתה חלקית נותנת בדרך כלל התוצאה אסתטית, לפי מחקרים בינלאומיים אחוזים גבוהים של נשים מגדירות את הניתוח הלמפקטומי כהצלחה. כמובן שיש פגיעה אסתטית, אבל זה שד סביר וטוב ואפשר ללכת עם חזייה, גופייה, בגד ים" מסכם פרופסור גוטמן. לאחר הניתוח יעברו החולות סבב של טיפולי הקרנה או כימותרפיה לוודא חיסול מוחלט של כל שריד לתאים סרטניים באזור. למרות שהתוצאה הכללית תהיה משביעת רצון, קיימות אפשרויות נוספות לטשטוש נוסף של הנזק האתסטי בניתוחי שימור שד, למשל השתלה של שומן גוף וטשטוש הצלקות.

אם אין סיכוי לחזרת המחלה בעקבות כריתה חלקית בלבד?

"הסטטיסטיקה מראה כי בקרב נשים חולות שעברו כריתה חלקית הסיכוי למות מסרטן זהה למי שעברו כריתה מלאה. יחד עם זאת נשים שבוחרות בכריתה חלקית נתונות למעקב ובדיקות וכמובן לטיפול תרופתי, יש נשים שמעדיפות כריתה מלאה משום שהמתח המלווה לבדיקות ולמעקב הרפואי גובה מהן מחיר נפשי כבד. במקרה זה נאפשר לאותה חולה לעבור כריתה מלאה ושחזור", מסביר פרופסור גוטמן, ועמיתו פרופסור אייל וינקלר פלסטיקאי בכיר, ומנתח במרכז הרופאי הרצליה מדיקל סנטר מחדד, "לפני כ-40 שנה היו כורתים לנשים חולות שרירים וצלעות, אולם היום יודעים שאין קורלציה בין הישנות המחלה לבין כריתה מלאה ושחזור".

מה לגבי נשאיות גן ה-BRCA?

"הדעות חלוקות. אין הוכחה כי נשאיות שעברו כריתה מלאה לא ימותו מסרטן. הסיכוי לחלות בסרטן השד יורד כמובן, כי אין להן שדיים. אם מדובר בנשאית בריאה המעוניינת בכריתה מונעת, זה משהו אחד. אבל אם מדובר בנשאית שכבר חלתה, הדעה שלי היא לא לעבור כריתה מלאה אלא ניתוח משמר וטיפול אונקולוגי כדי להיפטר מגורם הסכנה המידי. אחר כך תוכל להחליט, בשקט, אם לכרות או לא כעבור שנה-שנתיים. כריתה כפולה ומלאה זה ניתוח גדול וכמובן יש יותר סיבוכים וכרגע היא צריכה להתמקד במחלה שלה ובהבראה", מסביר פרופסור גוטמן.

יש פיתרון למשבר האסתטי

צילום: shutterstock

להתעורר מניתוח ולראות שאת נטולת שדיים זוהי נקודת מפנה, כפי שמעידות חולות רבות. כריתת איבר המהווה חלק משמעותי בזהות המינית של נשים רבות, במראה החיצוני וכמובן ברמה התפקודית היא משבר אמיתי. אמנם אחוזי ההחלמה גבוהים ופרוטוקול הטיפול הוכיח את עצמו, אבל הנזק הנפשי המלווה את המחלה הוא חלק משמעותי בהתמודדות,"גם אם החולה מאוד בטוחה בעצמה ובגופה מספיק שיש כובד שונה משני צידי הגוף כדי להשפיע על התפקוד היומיומי", מפרט פרופסור וינקלר.

הפיתרון לנושא זה הוא השחזור המיידי. כבר בעת הניתוח להסרת השדיים, מבצעים שחזור מלא וכמובן התאמת השד המשוחזר החולה לשד הבריא, "לדעתי אין סיבה לא לעשות שחזור שד מידי למעט מקרים נדירים שבהם יש אינדיקציה שהמטופלת לא תעמוד בניתוח השחזור במעמד הכריתה,ואז יש להסתפק בניתוח מהיר", קובע פרופסור וינקלר ומוסיף, "לסיכוי לשחזר את השד בתוצאה טובה יש השפעה מכריעה על דימוי הגוף, הפן הנפשי ומהירות החזרה לתפקוד. וניסויים פסיכולוגיים שנעשו בחולות סרטן הראו כי מי שעברו שחזור, ובייחוד שחזור מיידי חזרו לתפקוד מהר יותר וסבלו פחות מדיכאון".

על מנת להבטיח טיפול יסודי ולהגיע להחלמה מלאה על כל אישה לוודא, כי היא נבדקת באופן קבוע,מסביר פרופסור גוטמן "המלצתי היא להיבדק ידנית מגיל 35, הדמיות אולסטרסאונד וממוגרפיה להתחיל בגיל 40 וכמובן להיבדק אצל כירורג או כירורגית שד באופן קבוע"

יש חיים אחרי סרטן השד והפיתרונות האסתטיים המתקדמים מאפשרים למרבית החולות לחזור למראה כמעט רגיל ולהחלמה מלאה, "הכי חשוב לי שנשים יבינו שכיום אין כמעט סכנת מוות בסרטן השד", מסכם פרופסור גוטמן ואילו פרופסור וינקלר מוסיף, "המלצתי לכל אישה היא להתייעץ עם פלסטיקאי בטרם הניתוח ולדרוש נוכחות פלסטיקאי בעת הניתוח. על מנת להבטיח תוצאה אסתטית טובה".