''יציאת המצרים הפרטית שלי''

"במשך חמש שנים חוויתי כאישה חרדית אלימות מידי הגרוש שלי. כשהתגרשתי וחזרתי בשאלה, התחלתי לצאת למועדונים והחלטתי: "יום אחד גם אני אעשה מוסיקה". סיפורה של מלכה שאיר

מאת: מלכה שאיר

כל מי שהיה פוגש אותי לפני כעשר שנים כאישה חרדית, שהתגוררה ביישוב החרדי מודיעין עילית וביישוב הדתי חשמונאים, לא היה מתאר לעצמו שלאחר תהליך לא פשוט של גירושין אחזור בשאלה ואצליח לחיות את חלומי כתקליטנית מצליחה במסיבות ובאירועים ברחבי הארץ. התחתנתי בגיל צעיר והפכתי לאמא צעירה שחיה את חייה באושר. גדלתי בבית מסורתי, וגם כשהתחתנתי ניהלנו בית מסורתי, אבל חצי שנה אחרי החתונה החל המפנה הראשון שלי, כאשר בעלי הראשון חזר בתשובה, ובעקבות זאת נאלצתי לחיות יחד איתו בדרך שהיה לי קשה לקבל. החלטתי להתגרש אחרי שהבנתי שאלו לא החיים שאני רוצה לעצמי. תמיד היה לי בראש שיום אחד אני אברח מהכל ושמגיע לי חופש, ובסופו של דבר זה קרה. לא היה פשוט להחליט אבל ברגע שקיבלתי את ההחלטה, הלכתי על כל הקופה כי "רציתי לעצמי ולילדיי חיים חדשים".

מלכה שאיר צילום אלבום פרטי

המוזיקה הצילה את חיי, לאחר שבמשך חמש שנים חוויתי אלימות כלפיי מצד הגרוש שלי. כאשר המצב הידרדר והאלימות עברה גם לילדיי, החלטתי להזמין את המשטרה ולסיים תקופה קשה זו. המשפחה שלי לא הכירה בי בעקבות הגירושין ומשום שהזמנתי את המשטרה. כך, במשך תקופה ארוכה, חייתי ביישוב החרדי מודיעין עילית ולאחר מכן ביישוב הדתי חשמונאים, ניקיתי בתים ושמעתי מוזיקה. זה מה שרומם אותי כי חלמתי על עתיד טוב יותר. למזלי, באחד הבתים שניקיתי במודיעין היה לקוח שאמר לי שאני כישרון מבוזבז ואמר שאני חייבת ללמוד משהו. בעקבות זאת נרשמתי ללמוד קורס תקליטנות במכללת BPM, בו למדה, בין היתר, יחד איתי המוזיקאית והזמרת נינט טייב.

כשחזרתי בשאלה והתחלתי לצאת למועדונים, תמיד הסתכלתי על עמדת הדי ג'יי והתלהבתי מהדרך בה הוא מצליח "להרים" את כולם ברחבת הריקודים. כל הזמן אמרתי לעצמי: "יום אחד גם אני אעלה לעמדה הזאת ואעשה מוסיקה". זה לא היה קל בכלל, בעיקר כאמא גרושה, בלי יכולת כלכלית אבל היו לי המון רצון ומוטיבציה להצליח. בהתחלה לא היה לי ציוד להתאמן עליו בבית, ולכן מדי שבוע הייתי שוכרת חדר במכללה כדי להתאמן. הייתי קונה ציוד לאט לאט, והתחלתי להופיע בהתנדבות: תקלטתי בזולה לבני הנוער, לחינוך המיוחד בתל אביב ובמעון מסילה לנערות בסיכון גבוה. פריצת הדרך הגדולה שלי הייתה כאשר תקלטתי באירוע לנשות עסקים, שנמשך יומיים שלמים על גבי הגג של מגדלי עזריאלי בתל אביב, וממנו קיבלתי הרבה אומץ, שמי התחיל להתגלגל ובעקבות זאת התחלתי להופיע באירועים רבים. עם הזמן התחלתי לעבוד על פלייליסטים בהתאמה אישית.

מלכה שאיר צילום גיל דור

למרות רצוני העז לפרוש כנפיים ולעוף למקומות אחרים, לא העזתי לעשות שינויים, אבל בתוך תוכי התחוללה מהפכה של ממש ואהבתי למוזיקה ממש בערה, כמו גם הרצון להחזיר לעצמי את הנעורים שפספסתי ואת הרוח הצעירה שממשיכה להדהד בי כיום. בעקבות זאת נבנה אט אט החלום שלי לעזוב את החיים הקודמים ולהתחיל מחדש. כיום אני תקליטנית, די.ג'י, חיה חיים חילוניים, ובעיקר מאושרת ומאמינה בעצמי. להוריי לקח הרבה זמן לקבל את זה שאני עושה שמח וטוב לאחרים. לפני כן היה להם קשה עם כך שאני עומדת על במה ועושה מוסיקה. הילדים שלי מאוד אוהבים את מה שאני עושה וגאים בי. לפעמים הם באים איתי למסיבות, ונהנים מכך שאומרים להם שיש להם אמא 'קולית'.

לפני כמה שנים השקתי ליין מיוחד לנשים דתיות באזור מודיעין, שארגנתי יחד עם חברתי, בעלת עסק להפקת אירועים, שבמסגרתו תקלטתי בפני עשרות נשים חרדיות שהגיעו ממודיעין עילית ומאזור מודיעין כדי לרקוד – ללא גברים כמובן – להתפרק ולשים לכמה שעות בצד את המושכות ואת הרסן. כדתייה לשעבר אני יודעת מה זה לאהוב מוסיקה ולהיות בכלא שלה, כאשר אי אפשר לצאת ולרקוד במועדונים. לא הסכמתי שהליין המיוחד לנשים הדתיות יכלול רק מוסיקה דתית, אלא שיגרום להן ליהנות מהמוסיקה, לרקוד ולהשתחרר.

מלכה שאיר ונינט צילום אלבום פרטי

התגרשתי פעמיים, אבל לא נשארתי לבדי. אני מאוד מקשיבה לקולות הפנימיים שלי ותמיד רציתי להתפתח ולדעת שיש לי פוטנציאל ולפתח אותו. המקצוע שלי כדי.ג'י הוא לא רק לגברים, למרות שבעיני רבים הוא נתפס ככזה. כשחוויתי קשיים רבים האזנתי לשירים שהעצימו אותי, ויש שירים שעד היום מעיפים אותי למעלה. כיום לא אגיע למצב שאעשה משהו שיכפו עליי בניגוד לרצוני.

לכל הנשים, ל"לכל הנשים, שרוצות להיות עצמאיות וחוששות, חשוב לי להגיד: לא צריך לקום ולהיות עצמאית ברגע אחד, אלא להתחיל בהדרגה, בקטן, אפשר לעבוד בעבודה אחת ולאט לאט להתפתח. אני בטוחה שיש הרבה נשים שנמאס להן לעבוד במשרד והן רוצות לעשות משהו חדש, אבל פוחדות. המסר שלי עבורן הוא שלא צריך לפחד, אלא לקום ולעשות משהו שהן אוהבות, לעצמן ולנשמה.

מלכה שאיר צילום אלבום פרטי

 מאת: מלכה שאיר, תקליטנית לאירועים ולמסיבות והכנת פלייליסט בהתאמה אישית לאירועים