יחידה במרחב גברי

השתלבות של נשים חלוצות בתחומי עבודה הנחשבים גבריים הוא זה שפורץ את הדרך לשוויון מגדרי, אך גם דורש התמודדות עם קשיים מחסומים. כך תביאו לידי ביטוי את האיכויות הנשיות שבכן

המדריך לאשה בתעשיה נובל אנרג'י צילום שאטרסטוק

אנחנו עוד לא שם, אבל בהחלט בדרך: שוק העבודה עודנו שוויוני מגדרית, אך ניתן לשאוב עידוד מסוים מצפיה במספרים: בתחום הלימודים האקדמיים הגיעו נשים לשוויון מלא, ואפילו בתחומי הליבה הטכנולוגיים (Hardcore) אחוז הנשים כבר עבר את ה- 20% והוא הולך וגדל כל שנה. הפער הזה במקצועות הגבריים בין אחוז הנשים לגברים קיים, אבל גם בשוק העבודה ובתחומים שבאופן מסורתי נתפסים כ'גבריים', הוא הולך ומצטמצם. החדירה הנשית לתחומים אלה חשובה והינה חלק בלתי נפרד מהמציאות, גם אם אינה נטולת קשיים.

זה נכון – כאשר מדברים על התעשייה, אסוציאטיבית רובנו חושבים על גברים, פשוט כי התעשיה נתפסת כטריטוריה גברית. לצד העובדה שהנוף האנושי בחברות הייטק, בניה ואנרגיה מורכב מרוב גברי (בעיקר ככל שמתקרבים למקצועות הליבה הטכניים), ניתן לומר בהחלטיות כי שלב הבלעדיות חלף מזמן. המצב משתנה לאטו ומייצר שינויים שהם אישיים, חברתיים וכמובן גם עסקיים: יותר ויותר חברות מכירות באלמנטים החיוביים שיש בכניסת נשים למקצועות גבריים, שינויים שמורגשים באווירה בחברה, בשינויים אסטרטגיים, בהרחבת היכולות ובאים לידי ביטוי ביכולות וגם במאזן. חייה של חלוצה אולי לא קלים, אבל הם לגמרי אפשריים והנשים שעושות זאת בכל יום הן העדות ליכולת, כישרונות והרבה קרדיט שניתן לנשים בזכות ולא בחסד.

מסביבת עבודה גברית לסביבה שוויונית

הרבה שינויים עוברים על החברה הישראלית בכלל, ועל המגזר העסקי בפרט. בעבר נשים בסביבה גברית סבלו לעיתים מסביבת העבודה שוביניסטית, לעתים בשל רמיזות מיניות או הערות סקסיסטיות. העליה במודעות בשוויון מגדרי, חוקים כמו החוק למניעת הטרדה מינית, נהלי עבודה וערכי שוויון מגדרי חברתיים יוצרים את השינוי ומובלים על ידי נשים וגברים בכל מקומות העבודה.

ככל שגדל אחוז הנשים בתחומים 'גבריים', התופעה נעלמת מעצמה. יותר נשים משמעותן סביבה שוויונית יותר, מקבלת יותר ומאוזנת וזה כמובן יוצר מעגל קסמים חיובי. כניסתן של נשים למקומות העבודה נעשית בשל כישוריהן ויכולותיהן המוכחים, אך מעבר לפן המקצועי, השינוי מורגש והסביבה יוצאת נשכרת. סביבה מאוזנת יותר, הטרוגנית, סובלנית ומקבלת לרוב יוצרת דפוסי עבודה טובים יותר ומגבירה את הפיריון בעבודה.

Networking: ככה משנים את המציאות

נשים ידועות ביצירתיות ובכישורים החברתיים שלהן, לכן נשות מקצוע רבות מספרות שהדרך להצלחה מלווה בבנית קשרים 24/7. שני הטיפים הטובים ביותר בתחום הזה הם: חבירה לנשים נוספות בחברה או בתפקידים מקבילים בחברות אחרות ומציאת מנטור/ית , בעדיפות למנטור/ית מתוך החברה שיכול לשמש גם לתמיכה מקצועית וגם כחבר לעבודה שיסייע ליצור קשרים עם שאר אנשי הצוות ועמיתים אחרים. פעמים רבות הימצאותן של נשים בתפקיד יסייע להביא עוד נשים למלא עוד תפקידים ויש לכך חשיבות גדולה.

דווקא החיבור ליכולות שנתפסות נשיות כמו הקשבה, אמפתיה ומתן עצות מסייע רבות לתהליך ההשתלבות וליכולת של נשים להיכנס לצוותים קיימים או להקים בעצמן צוותים חדשים. לנשים פעמים רבות קל יותר למצוא את דרכן בתוך הצוותים, להבין את הדינמיקה ולהתחבר לאנשים וכך ליצור מערכות יחסים טובות בין אנשי הצוות. זהו יתרון נשי שחשוב לזכור.

ניהול נכון של זמן מאפשר שילוב של הורות וקריירה

בעוד שלעיתים נשים מרגישות כי הן עומדות בפני שאלת הבחירה בין קריירה והורות, המציאות מוכיחה שאפשר גם לשלב. במרבית התעשיות נוצרה פרקטיקה קרייריסטית מסוג מאוד מסוים שכולל שעות עבודה ארוכות, זמינות מקסימלית, לקיחת סיכונים, ונסיעות ממושכות, אבל הטכנולוגיה מאפשרת לעשות את כל אלה גם מרחוק ולייצר גמישות בצורת העבודה ושעות העבודה. מעבר לזה, נשים ידועות כמנהלות זמן מצויינות וכעובדות יעילות ולכן השילוב "קריירה ועבודה" הוא יותר מאפשרי. בעיקר לאור העובדה שהיום יותר ויותר מקומות עבודה מאמצים תנאים המאפשרים שיוויון הורי בעבודה, כלומר הגמשת תנאי העבודה לטובת איזון בין קריירה להורות. מניסיונן של נשים שכבר פרצו את הדרך, ניתן להגדיר שעות עבודה ודפוסי עבודה מקובלים שיאפשרו את התנאים לשילוב קריירה ומשפחה גם בתחומים גבריים ולרוב זה פשוט יותר משנדמה, בעיקר בתחומים בהם החוזים אישיים.

לכי בכוחך זה

הפתרון לשוויון מגדרי מלא נעוץ בראש ובראשונה במדיניות ממשלתית והקצאת משאבים, הוא גם תלוי כמובן במחויבות של חברות לייצר שוויון מגדרי גם באחוז המועסקות, עד כמה שתנאי השוק מאפשרים, וגם בהשוואת התנאים. כל אלו מתחילים בבטחון עצמי והכרת היכולות האישיות, וכן הקפדה לשמירה על האינטרסים האישיים בד בבד עם מילוי התפקיד על הצד הטוב ביותר. חשוב לזכור כי נבחרת לתפקיד על סמך הכישורים שלך ולכן אל תהססי להציע פתרונות, תהליכי קבלת החלטות או רעיונות אחרים לביצוע העבודה, גם אם אלו אינם עומדים בקנה אחד עם המקובל בחברה. מחקרים מוכיחים שנקודת המבט הנשית לרוב מוסיפה נקודות יתרון לארגון בהגשמת היעדים שלו.