יום הצ'יפס הבינלאומי

על אף הקורונה, כבכול שנה יציינו השבוע את יום הצ'יפס הבינלאומי. בכל מקום מציעים לנו מנות צ'יפס מיוחדות מגוונות ומפתות: צ'יפס קראנצ'י, מלוח, מתובל, מלווה בגבינה או מטבלים אחרים והפך לאחד החטיפים המזוהים ביותר עם תרבות המזון המהיר במערב. הצ'יפס מגיע אלינו בכל מיני צורות וסוגים, צ'יפס תפוח אדמה, צ'יפס בטטה ועוד ירקות פחממתיים המוצעים כחטיפים מנחמים ובהחלט משמינים. היום תוכלו למצוא גם תחליפים בריאים יותר לצ'יפס המשמין והמעובד ללא כל מיני תוספות של סוכר, צבעי מאכל תוך כדי התחשבות בבריאות הצרכן.

למרבה הצער התשובה האם הצ'יפס מזיק לבריאותנו התשובה היא חד משמעית כן. הוא מכיל ערך קלורי ושומני גבוה מאוד וללא כל תועלת בריאותית. הדבר הכי גרוע בצ'יפס זה שאתה לא יכול "לטעום" ולאכול רק אחד, אנחנו מסוגלים לסיים צלחת או שקית צ'יפס מתוך הנאה בלתי פוסקת. ולמה? כי הוא ממכר! במחקר שנעשה על חולדות גילו החוקרים כי הצ'יפס הפעיל את מרכז התגמול וההתמכרות במוחם של החולדות יותר מאשר אכילת כל מזון אחר. המחקר הזה הפך את התחושה של רבים מאיתנו לעובדה:  קשה לנו לשלוט בעצמנו ליד הצ'יפס.

צ'יפס מכבי סלבס

 האם לצ'יפס יש יתרונות בריאותיים? אמממ, לצערנו לא. הם פריכים, מלוחים, קשה להפסיק לאכול אותם ובלתי אפשרי לעמוד בהמלצה של אכילת 13 מקלות צ'יפס בלבד. חשוב לזכור שאם כבר בחרנו לאכול אותם אז בלי רגשות אשמה, בחרו לאכול אותם לעיתים רחוקות תוך שמירה בלתי פוסקת על תזונה מאוזנת כאורח חיים.

 יש רגעים שממש קשה לעמוד בפניהם אז מה כדאי לדעת לפני שאנחנו בוחרים לאכול צ'יפס?

  • בחרו חלופות בריאות יותר, בחרו בצ'יפס אפוי והשתדלו לא לאפות אותו בטמפרטורה גבוהה מדיי .
  • מומלץ לחתוך את תפוחי האדמה לפרוסות ואז להשרות או לשטוף אותם במים היטב במשך כמה דקות. כך פוחתת כמות הרכיבים שתורמים לייצור האקרילאמיד, תרכובת כימית שנוצרת בטיגון וקלייה וחשודה כגורם מסרטן.
  • בחרו בחטיפי צ'יפס מירקות שורש כמו סלק ולא פחמימות כמו תפוח אדמה. וודאו כי הרכיבים הם טבעיים וללא תוספות של סוכר, צבעי מאכל, חומרים משמרים ולא פחות חשוב – וודאו שהם דלי נתרן.
  • אם כבר בחרתם בצ'יפס וותרו על כל התוספות המזיקות כמו קטשופ שמכיל כמות גבוהה של סוכר, מיונז שמכיל כמות גבוהה של שומן – אפשר לעבור לטחינה ביתית וטעימה. לא יכולים לוותר? לפחות צמצמו את הכמות ואל תטביעו את הצ'יפס במטבלים.
  • העדיפו לאכול תפוח אדמה מבושל או אפוי ולא מטוגן. גם משביע וגם בריא יותר.

 

צ'יפס

זכרו, הכל יכול להיות טוב כל עוד אוכלים במידה תוך כדי שמירה על אורח חיים בריא.

קרן שמש מרצה באקדמית גליל מערבי, נטורופתית ותזונאית, מטפלת רגשית ומנחת קבוצות לשינוי דפוסי אכילה