טרשת נפוצה: איך להתמודד עם הכאב?

כ-75% מהחולים בטרשת נפוצה סובלים או יסבלו מכאבים שונים כתוצאה מהמחלה. כיצד הרפואה מתמודדת עם סבלם של החוליםהאלה והאם קנאביס רפואי יכול להועיל? כל התשובות בכתבה

צילום: puhhha\shutterstock
ענבל מתמודדת עם טרשת נפוצה כבר יותר מעשור. היא מתארת התקפים שלכאב חד וחזק , תחושת שריפה ברגליים. ליטל, לעומתה, התעוררה בוקר אחד עם תחושה של חולשה ביד וברגל שמאל לאחר תקופה ארוכה בה התעלמה מתחושות נימול ברגליים. לילי גילתה שהיא חולה בטרשת נפוצה רק בגיל 48 ומבלי שסבלה בעבר מכל תסמין נוירולוגי אחר. "ההשערה היא שכ- 75% מחולי הטרשת הנפוצה יחוו כאב בדרגות חומרה שונות, במהלך מחלתם. שכיחות הכאב עולה עם התקדמות המחלה, עם העלייה בגיל וככל שדרגת הנכות גבוהה יותר".מסבירה ד"ר יעל שטרן, מומחית לנוירולוגיה ולשיכוך כאב במרכז לטרשת נפוצה בתל השומר.
טרשת נפוצה היא מחלה הפוגעת במערכת העצבים המרכזית, כאשר מערכת החיסון תוקפת ופוגעת בשכבת המיאלין העוטפת את תאי העצב במוח או בחוט השדרה, דבר הפוגע ביכולתה של מערכת העצבים להעביר מסרים עצביים כהלכה. פגיעה זו יכולה לגרום למיגוון של תופעות כגון חולשה בגפיים, תחושת נימול או הפרעה בתחושה, חוסר יציבות, הפרעה בראייה ועוד.

 מה הכאב שלך?

כאב כרוני הוא תסמונת מורכבת והטיפול בוהוא מורכב ולעיתים קרבות מצריך התערבות רב מערכתית הכוללת טיפול תרופתי, טיפול רגשי ופיזי. אולם לפני שמחליטים כיצד לטפל בכאב, יש לאבחן את סוג הכאב. "הכאב הנפוץ ביותר בקרב חולי הטרשת הנפוצה הוא כאב על רקע הנזק או הפגיעה במערכת העצבים המרכזית ונקרא כאב נוירופתי. אופיו של כאב מסוג זה הוא כאב חד, הבזקי זרמים,נימול, שריפה וכדומה". פרט לכאב זה קיימים סוגי כאב נוספים בקרב חולי טרשת נפוצה כמו כאבים ממקור שריר ושלד (כאבי גב למשל) שלעיתים קרובות מלווים מיגבלה מוטורית על רקע חולשת שרירים או ישיבה ממושכת בכסא גלגלים. קיים כאב אופייני לטרשת נפוצה של תחושת זרם קצרה לאורך עמוד השדרה,המופיעה בעת הרכנת הצואר.תחושה זו מכונהסימן על שם להרמיט. "בקרב חולי טרשת יש שכיחות גבוהה יותר משמעותית של נוירלגיה טריגמינלית, כאב הנובע מפגיעה באחד מסעיפי העצב התחושתי הטריגמינלי המעצבב את הפנים. הכאב מאופיין ככאבים חדים, הבזקיים ספונטניים בעוצמה גבוהה ובפיזור אופיני ולעיתים קרובות מתעורר בעקבות נגיעה באזור, צחצוח שיניים או לעיסה", מוסיפה ד"ר שטרן.
ספסטיות שהינה נוקשות ומתח שרירים מוגבר, שלרוב מלווה חולשת שרירים ופגיעה מוטורית בדרגות שונות,יכולה אף היא לגרום לכאב. החולים מתארים לעיתים התקפי 'כיווץ שרירים מכאיב', לרוב בעקבות תנועה או גירוי תחושתי, בעיקר במהלך שנת הלילה, "ולמרות שהכאב יכול להופיע בארבע הגפיים, הוא שכיח יותר בגפיים התחתונות".

 מדימיון מודרך ועד קנאביס: מה מקל על הכאב?

צילום: wavebreakmedia
"טיפול בכאב כרוני בחולי טרשת נפוצה לעיתים מצריך שילוב של מספר תחומים.טיפול תרופתי, טיפול ריגשי,וטיפול פיזי. הטיפול צריך להיות מותאם באופן פרטני ולהתיחס לסוג הכאב, למידת עוצמתו והשפעתו על אורח החיים ואיכות החיים של החולים".
"במגוון תסמונות הכאב הנוירופתי העצבי,שהוא כאמור השכיח בקרב חולי טרשת נפוצה התרופות נוגדות הכאב (תרופות כמו אקמול או אופטלגין)או נוגדי הדלקת אינן יעילות", מסבירה ד"ר שטרן ומוסיפה, "למתמודדים עם הכאב מסוג זה יותאם טיפול תרופתי ייעודי העובד על מנגנון הפגיעה העצבית. למשל תרופות נוגדות כיפיון כמו ליריקה גפנטין או טגרטול, או תרופות נוגדות דיכאון שלהן גם השפעה על כאב כמו סימבלטה או ואלטרול". אם לא מושגת שליטה בכאב, וניכר כי הסבל של החולה גבוה מאוד וקיימת פגיעה ממושכת באיכות חייו, קיים פרוטוקול טיפול בתרופות אופיואידיות לתקופה מוגבלת. "במקרים מסוימים ניתן להזריק לשריר בוטוליניום טוקסין הידוע כבוטוקס, שנמצא כי גם הוא יכול להועיל בשיכוך הכאב הנובע מספסטיות". טיפול בספסטיות צריך תמיד להיות מלווה בטיפול פיוזתרפי ובתרגילי מתיחה.
הטיפול הריגשי המיועד להקנות דרכים להתמודד עם הכאב והשפעתו על איכות החיים יכול להיות טיפול פסיכולוגי ויכול גם לשלב טיפולים שמלמדים שיטות הרפיה ודימיון מודרך. משקל חשוב יש לטיפול בפזיותרפיה יחד עם פעילות גופנית מותאמת. אפשר גם לנסות להיעזר בטיפולים מהרפואה המשלימה כולל עיסויים.
בשנים האחרונות הפך הקנאביס הרפואי לאחת מהאמצעים המסקרנים לשיכוך כאב. מצד אחד אין ספק שהקנאביס יכול להקל על סבלם של חלק נכבד מהסובלים מכאב,והוא משמש כטיפול במגוון רחב של כאבים. מצד שני, המחקר אודותיו עדיין אינו מקיף ומבוסס מספיק, גם בהקשר למחלת הטרשתהנפוצה. "אין מחקר שמראה שלקנאביס יש השפעה על מהלך המחלה", קובעת ד"ר שטרן אך מוסיפה, "קיימות עדויות מחקריות שלקנאביס יש יעילות בטיפול בספסטיות שאינה מגיבה לטיפול תרופתי.
הקנאביס נחשב ליעיל גם בטיפול בכאב נוירופתי מרכזי, אם כי גם בהקשר זה איןמספיק מחקרים מבוקרים המוכיחים זאת. אסור לשכוח שקנאביס עלול לגרוםלתופעות לוואי כמו למשל החמרה בחרדה או התקף פסיכוטי ולאחרונה מתוארות גם תופעות לוואי קרדיוווסקולריות כתוצאה משימוש בקנאביס רפואי".
הכאב הוא חלק חשוב ומשמעותי בהתמודדות עם מחלת הטרשת הנפוצה. לדברי ד"ר שטרן, לא תמיד ניתן להעניק לחולים מענה ראוי ויעיל לשיכוך הכאב ועל כן שילוב של מספר טיפולים מזירות שונות והקפדה על פעילות גופנית מותאמת ואורח חיים בריא ורגוע עשוי בהחלט לשפר את איכות החיים ולהקל על תפקודם של הסובלים מכאב כרוני.