חמש חתונות והינומה אחת וגם כדורי רוקפור ואגוזים

עונת החתונות וחג שבועות הם הזדמנות להיזכר בסיפור על חתונה בקיבוץ וגם במתכון נוסטלגי לשבועות, מתוך הספר המקסים "רבע עוף", שבו סיפורי ומתכוני חתונות

בחורה עם מחשב נייד

כדורי רוקפור ואגוזים. צילום: מיכל רביבו, סטיילינג: גליה אורנן

גם בימי התפארת של הקיבוצים, כששמן של החתונות הקיבוציות יצא למרחוק, החתונות של בני קיבוץ אפיקים נחשבו מיוחדות במינן. חנה גרה, חברת קיבוץ אפיקים, מספרת על יום כלולותיה: "מתישהו בהיסטוריה של קיבוץ אפיקים נפלה החלטה לרכז את כל החתונות יחד ולערוך את הטקס במשותף יומיים בשנה בלבד – בל"ג בעומר ובראש השנה. כל חברי הקיבוץ, וכמובן אורחים מבחוץ, הוזמנו לחתונה אחת גדולה של כמה וכמה זוגות יחד, ברוח עקרונות השיתוף והשוויון.

"את יום החתונה שלי חלקתי עם עוד חמש כלות. כולנו לבשנו חג, בשמלות לבנות שנתפרו במיוחד בשבילנו, וכל חתונה זיכתה את בני הזוג בעוגת חתונה חגיגית משלהם. את הרב וההינומה חלקנו בינינו, ואלה עשו דרכם מזוג לזוג, עד שלא נותרועוד רווקים ורווקות בסביבה".

בתום כל הטקסים ואחרי שכל הזוגות היו נשואים, התקבצו המוזמנים וחברי הקיבוץ ברחבה המרכזית כדי ליהנות מסעודת ענק ומהחלק האמנותי של הערב, שכלל מקהלה, הופעת מחול, הרקדה המונית ופיליטון (כרוז, שכל תפקידו היה להקריא אתמגילת החתונות). כל שולחן והמוזמנים שלו, כל זוג לצד העוגה שלו, כולם יחד וכל אחד לחוד.

החתונות הקבוצתיות של אפיקים הגיעו לסוף דרכן בסוף שנות ה-60, אחרי מלחמת ששת הימים, לצד תמורות אחרות שעברו על החברה הישראלית. בתחילת שנות ה-70 התחיל עידן חדש של חתונות, בפיקודה של מיה הלמן, המפיקה המיתולוגית של אפיקים. היא זו שהייתה אחראית לפאר ולהדר של דור החתונות החדש. תחת שרביטה קושט חדר האוכל בסידורי ענק של פרחים ופירות, והשולחנות כרעו תחת משאם של העוגות והמאפים המתוקים והמלוחים.

עד היום זוכרים מי שהיו בחתונות ההן, שחתונות כאלה לא נראו בשום מקום. עם איריס ניר בגזרת הבישולים ועם נבחרת ממושמעת ואחראית של מתנדבות ומנודבות, הצליחו להרים חתונות מסוג שכמותו לא הכירו אז בארץ.

ימים של הכנות וסידורים, פקודות וקיטורים, לילות בלי שינה ונסיעות חוזרות ונשנות למשתלה – ובערב החתונה עמד חדר האוכל מקושט בסידורי פרחים משוכללים, לצד בופה עשיר בסלטים חמים וקרים מכל הסוגים ובכל הצבעים, אינספור מנות ותבשילים, קציצות, בשרים, עוגות מכל הסוגים, ממתקים, קינוחים ומיצגי פירות מפעימים.

בקיבוץ ומחוצה לו שוררת הסכמה גורפת על כך שבלי איריס ניר, ה-בשלנית של קיבוץ אפיקים, לא היו מגיעים לאן שהגיעו. ניר עלתה מלוב ב-1950, כשהייתה בת שנה. היא למדה בישול בבית הספר לטבחים תדמור ועבדה בחדר האוכל של מכון וינגייט, שם גם פגשה את בעלה לעתיד, אברהם, בן אפיקים. היא הצטרפה אליו לקיבוץ, ושם השתלטה על המטבח ובמשך יותר מ-20 שנה בישלה, אפתה ורקחה לבני הקיבוץ עוגות, מאפים, קציצות, פשטידות וסלטים, לימות חול, לאירועים ולחגים .בסוף שנות ה-90 הקיבוץ הופרט, ואיתו גם חדר האוכל וגם החתונות.

איריס הלכה לעולמה בשנת 2010 והותירה אחריה חלל גדול וקופסת מתכונים ובה שנים של בישולים, שהתכווצו לכרטיסיות קטנות שעליהן רשומים בכתב יד, בעיפרון, אך ורק חומרי גלם, ללא כמויות. אבל יותר מכול מכילה הקופסה הזו זיכרונות,בעיקר זיכרונות של טעמים. להלן כמה ממתכוניה של איריס, ובהם סלט העגבניות וכדורי הרוקפור שנהגה להכין לחתונות חלביות ולחג השבועות.

כדורי רוקפור ואגוזים

מה צריכים (לכ-50 כדורים):

200 גרם גבינת רוקפור או גליל

200 גרם חמאה בטמפרטורת החדר

1 כוס גבינה צהובה מגוררת

2 גביעים (500 גרם) גבינה לבנה  9%

לציפוי:

אגוזי מלך קצוצים

מה עושים:

1. בקערה גדולה או בקערת מעבד מזון מניחים את כל המרכיבים ומעבדים לתערובת אחידה.

2. מניחים את האגוזים הקצוצים בקערה שטוחה.

3. לוקחים כף גדושה מהתערובת ומכדררים לכדור בגודל אגוז מלך, מצפים באגוזים ומניחים על מגש הגשה. חוזרים על הפעולה עם שאר התערובת.

4. מכסים את המגש בניילון נצמד ושומרים במקרר עד להגשה.

ספר רבע עוף"רבע עוף – מתכונים לחתונה מוצלחת" / נעמי אבליוביץ' ועופר ורדי, הוצאת Lunch Box

צילום: מיכל רביבו, סטיילינג: גליה אורנן