חוקי ה"חמסה" באהבה

אף זוג לא מתכנן מראש להתגרש ורוב הזוגות מעוניינים לשמר את הקשר ולעבוד עליו ולא להגיע למצב של פרידה. אז איך עושים את זה? ויותר חשוב, איך עושים את זה נכון?

מאת: נוגה ואריאל טמיר – מינטימיות בשיח ובמגע – טיפול זוגי

עשרות שנים ועשרות מדענים, חוקרים ומטפלים זוגיים מנסים להבין מהו סוד האהבה, מה משאיר זוגות ביחד ומה גורם לזוגיות להתפרק. אחד המחקרים המעניינים שהתפרסמו במשך השנים הוא של הפסיכולוג והמתמטיקאי ג'ון גוטמן , בעל "מרכז גוטמן" שלו ושל בת זוגתו בחיים ג'ולי גוטמן. גוטמן סקר ובדק זוגות נשואים במשך 30 שנה ופגש את אותם זוגות לאורך תקופות והגיע למסקנה שאת הסוד המורכב כל כך שנקרא "נישואים מוצלחים" אפשר לתרגם לנוסחאות ברורות ופשוטות ולדעת מראש מי יתגרש ומי יישאר ביחד. גוטמן פיתח מודל שלם לבחינת הסוד של זוגיות מוצלחת, שמדבר על מגוון רב של תחומים הנוגעים בנושא הכה חשוב.

כמובן שאף זוג לא מתכנן מראש להתגרש ורוב הזוגות מעוניינים לשמר את הקשר ולעבוד עליו ולא להגיע למצב של פרידה. אז איך עושים את זה? ויותר חשוב, איך עושים את זה נכון? אחת הנוסחאות (שעובדות!) היא נוסחא שנוגה ואריאל טמיר- מטפלים זוגיים וזוג בחיים עובדים לפיה, מנחים ומדריכים את הזוגות שמגיעים אליהם לפעול לפי הנוסחא ובכך לתחזק את הנישואים שלהם. אותה נוסחא היא אחת מהמובילות מתוך אותו מודל של גוטמן.

הנוסחא, למרבה הפלא, היא פשוטה וניתנת ליישום ביום יום של כל זוג. ואם מקפידים ב ה- אפשר לשמר את הזוגיות, האהבה, ובסופו של יום את הקשר.

אהבה

לנוסחא ראשי תיבות שגם אותם קל לזכור: חמסה

חיבוק – חשוב ללמוד ולדעת איך להתחבק. לא חיבוק ארוטי או חיבוק המשדר מיניות- אלא חיבוק מכיל. איך עושים? מקבעים אגן לאגן ומחזיקים זה את זו ומכילים זה את זו. מניחים את היד על האגן ואת השנייה על הלב ועומדים כך ללא תזוזה לאורך זמן, סנכרון של נשימות עד ההרגשה שאתם מתמזגים- חיבוק ממס. מומלץ להתחבק פעם ביום לפחות! קשה לכם להתחבק, הניחו את היד במקום כלשהו על גופו של בן הזוג – עורף, כתף, והשאירו אותה לאורך זמן.

מפגש קבוע מתוכנן – כל הרעיון של מפגש הוא שיהיה לנו זמן ביחד- שתכננו מראש, מספר דקות בבוקר לפני שיוצאים לעבודה ולעיסוקים ומספר דקות לפני שנגמר היום. אל תאלתרו את הרגע – תכננו את מפגש הבוקר לדבר על מה שצפוי לכם היום ומה אתם מאחלים לעצמכם ואחד לשני, בנוסף למפגשים האלה, חשוב לתכנן מפגש שבועי שאתם מכניסים ליומן- מפגש של שיחה, דייט מחוץ לבית ואפילו מפגש מיני- הכניסו אותם ליומן כמו כל פגישה חשובה על מנת שלא תשכחו אותם. הם חשובים ובמפגש הסופי שתפו זה את זו מה היה לכם והקשיבו ליומו של השני. מדובר במספר דקות של זמן איכות חשובות ביותר.

סמס התקשורת הוירטואלית היא אחד מהדרכים לתקשר היום. הודעה אוהבת באמצע היום, צילום מסך של משהו שמעניין את בן הזוג או משפט שאתן יודעות שיצחיק אותו או יעניין אותו. הלכתן לקניות וראיתן חולצה שבן הזוג יאהב? צלמו לו! הוא ישמח לדעת שחשבת עליו. עובר עלייך יום גרוע במשרד- שליחת פרצוף עצוב לבן הזוג כבר משפרת את ההרגשה שאת יודעת שיש לך מישהו בצד השני שמכיל ומקשיב ושם בשבילך. גם הודעות קוליות הולכות- כדאי לשמור על יצירתיות!

הענקה הכנת רשימה מראש לבן או בת הזוג, כל מה שאני יכולה להעניק לך רק בגלל שביקשת. זה יכול להיות הדבר הכי קטן, להכין מראש את מברשת השיניים עם משחת השיניים, לסדר את המיטה מראש כמו שהוא אוהב כשהוא חוזר, לקנות לה את היוגורט שהיא אוהבת בסופר ולשים לה עם פתק במקרר. אולי את הרשימה ההתחלתית יהיה קשה להתחיל אבל תראו שעם הזמן היא תתמלא ותתעדכן. נסו להתחיל בדבר אחד ביום שאתן יכולות לעשות עבורו שהוא רוצה ועשו זאת.

אז איך היתה החמס"ה שלכם השבוע?

** הכותבים הם נוגה ואריאל טמיר – מינטימיות בשיח ובמגע – טיפול זוגי.