זה משמין?

אין אחת שלא בטוחה שנטילת גלולות ואמצעי מניעה הורמונאליים אחרים עלולה לגרום לעלייה במשקל. אבל האם זה נכון?

אני חושבת שלא הייתה אישה אחת בסביבתי שהחלה להשתמש בגלולות ולא קיטרה על זה שהיא פתאום נפוחה. "הגלולות משמינות אותי!", שמעתי כל כך הרבה פעמים כאילו מדובר בג'ינס שהן מודדות. אבל האם המוניטין הבעייתי הזה אכן מבוסס או שמא מדובר בעוד אגדה אורבנית?

סבלנות, זה יעבור

"הגלולות המשולבות מכילות את ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון", מסביר ד"ר יאיר דניאל, רופא מומחה בכיר ברפואת נשים. "לאסטרוגן יש נטייה לגרום לגוף לצבור נוזלים וזו הסיבה לתחושת הנפיחות שנשים מתלוננות עליה", אז כן, יש משהו בטענה הזו, אולם לדבריו של ד"ר דניאל, במחקרים שנעשו לגבי הקשר בין שימוש בגלולות לשינויים במשקל נמצא שלאורך כל זמן השימוש מדובר על עלייה שבין 0 ל-1 ק"ג. כלומר, מדובר בשינוי מינורי בלבד.

מכיוון שבגוף קיימים מנגנונים שתפקידם לווסת את צבירת הנוזלים, בסופו של דבר הוא מצליח להיפטר מהם, כמו גם מהעודפים ומתחושת הכבודות המלווה צבירה זו כמו גודש בשדיים.

ד"ר דניאל: "כאשר מתחילים ליטול גלולות יש לעתים גם תחושה של נפיחות במעיים וזה קורה, באופן מאד דומה לתחושות שמלוות נשים בתחילת הריון, שהורמון הפרוגסטרון גורם להרפיית פעילות המעיים. ברגע שהגוף מסתגל לשני ההורמונים האלו, הוא חוזר למצב הקודם".

תלונות על תיאבון מוגבר

למרות שנשים רבות סבורות שהגלולות הן אלו האחראיות על תיאבון מוגבר שפיתחו כנראה שמדובר שמחשבה שאין לה ביסוס מדעי. "הכיתוב על חפיסת הגלולות אומר שהן מכילות אפס קלוריות, כלומר לא הן שאחראיות על התיאבון המוגבר ועל העלייה במשקל", אומר בחיוך ד"ר דניאל.

הוא סבור שמדובר באלמנט פסיכולוגי המשפיע על הדרך בה האישה חושבת. שהרי אם היא מתחילה ליטול גלולות לאחר שחברה אמרה לה שהיא עלתה במשקל בעקבות השימוש, ברור לה שגם היא עתידה להשמין. מין נבואה שמגשימה את עצמה, כולנו היינו בסרט הזה. באופן דומה, לא מעט נשים מבוגרות חוששות מפני השימוש בהורמונים המיועדים ספציפית לטפל בסימפטומים טורדניים המאפיינים את גיל המעבר כי שמעו שהן עלולות לעלות במשקל בעקבות זאת. בדרך כלל התוצאה היא בכלל הפוכה וההורמונים יסייעו להן לשמור על משקלן ולא לעלות.

"יש נשים הטוענות בתוקף שאחרי שהפסיקו להשתמש גלולות הו ירדו במשקל. קשה להתווכח עם עובדות, אך סביר שאותה אישה עשתה במקביל שינוי תזונתי ומדובר בצירוף מקרים ותו לא".

לפעמים גם מאבדים את התיאבון

כל אמצעי המניעה האחרים המכילים הורמונים כמו מדבקה, טבעת וגינאלית (הנובה רינג) או זריקה, גורמים לגוף להגיב בצורה דומה. רופא הנשים אמור ליידע אותך טרם התחלת השימוש בהם שבמשך כ-3 חודשים תחווי גודש בשדיים, תפיחות, כאבי בטן ויתכן שאף דימומים קלים והופעת פצעונים. אבל אלה כולן תופעות לוואי לא נדירות שעוברות מאליהן.

מסתבר שגם בתחילת השימוש במירנה, ההתקן התוך רחמי המבוסס על הורמונים, יתכנו תחושות דומות. למרות שהוא נמצא ברחם, מופרש ממנו פרוגסטרון לדם וחלק ממנו נספג בגוף. "חשוב להכין נשים לכך שבתקופה שההתקן נמצא ברחמן הן עלולות לא לקבל וסת במשך תקופה ארוכה. לעתים אפילו בכל חמש השנים בהן הוא שם. לעתים קרובות אותן נשים מדווחות שהן מרגישות תפוחות ולא נקיות. שוב, מדובר על אפקט פסיכולוגי המושפע מכך שאותו דבר טבעי שהיה יוצא מגופן בכל חודש, פסולת כביכול, לא יוצא והן כבר לא מיטהרות כמו בעבר".

ואם דאגתן שמא עלולה להיות עלייה בתיאבון בעקבות ההורמונים דעו שיש גם תלונות על תופעה הפוכה; יש המדווחות לעתים גם על אובדן תיאבון. תופעה זו קשורה לעליה בכמות האסטרוגן בגוף, שכמו בתחילת ההיריון גורמת לרבות מאיתנו להרגיש בחילות. ברגע שהגוף מסתגל גם אליו, התופעה חולפת והתיאבון חוזר לקדמותו, אל דאגה.

צילומים:

Thinkstock