הזמנה לפאנל מיוחד בתערוכה לזכרה של רונית אלקבץ

בארוע לציון שנתיים לפטירתה של רונית אלקבץ, יתקיימו הרצאה של אוצרת התערוכה יערה קידר ופאנל בהנחיית עורכת "סלונה", רונית הבר, שיעסוק במורשתה ובעיצוב הזהות הנשית. אנחנו מחלקות כרטיסים שכוללים גם כניסה לתערוכה, אז אל תפספסו!

נשים והבגדים שלהן, הקשר הבלתי נפרד הזה, תמיד מזמין תגובה ולעולם לא עובר בשקט. הוא כרוך  גם באיזושהי עמדה. בין אם זו עמדת הלובשת, עמדת המתבונן הגברי או המתבוננת הנשית. עמדת הלובשת לא תמיד מודעת אבל כשהיא כזו יכולה להיות בה אמירה, מטרה, לעיתים פשרה או תסכול, לעיתים התרסה ולכל הפחות היא מבטאת את היחסים של נשים  עם עצמן או שיקוף של מצב רוח. עמדת המתבונן מעמיסה על הלובשת משמעויות חברתיות-תרבותיות ולעיתים גם אישיות נוספות. הכל תלוי קודים. משמעויות אלו יכולות להיות חיוביות, לגרור מחמאות והתפעלות ומנגד, פעמים רבות הן ביקורתיות, סקסיטיות. נשים מואשמות פעמים רבות בפרובוקטיביות. המבט הגברי מייחס ללבוש חושפני הזמנה להטרדה מינית, המבט הדתי בכלל מתקשה להתמודד עם הסוגיה. כך גם מבט שנובע מקודים תרבותיים-עדתיים מסוימים.

סוגיות אלו ואחרות עולות בדרך זו או אחרת מהתערוכה המופתית המוצגת בימים אלו במוזיאון העיצוב בחולון, "ז'ה טם רונית אלקבץ". רונית אלקבץ הייתה גם אייקון אופנה. אוטוריטה בלתי מעורערת שדמותה הילכה קסם, מושא הערצה ומוזה לאמנים ויוצרים. סיפורה של אלקבץ נפרש בין באר שבע, קריית ים, תל אביב, פריז ומוגדור שבמרוקו. יכולתה הבלתי נשכחת לעצב חלומות, זהות ועוצמה דרך הבד, הייתה ועודנה השראה ומקור כוח לנשים באשר הן ולנשים מזרחיות בפרט. בין אם על המסך, הבמה או השטיח האדום, האירה אלקבץ באור נגוהות את האחרת, השונה ואת השוליים.

רוצות להגיע לתערוכה ולפאנל המרתק העוסק בלבוש בעיצוב הזהות הנשית? מלאו את הטופס למטה ואולי תהיו בין הזוכות!

רונית אלקסץ צילום גבריאל בהרליה

לרגל שנתיים למותה של רונית אלקבץ יערך ביום שישי הקרוב, ב-23.3 במוזיאון העיצוב חולון מפגש מיוחד הכולל הרצאה של יערה קידר, אוצרת התערוכה על מהפכות חברתיות דרך לבוש ופאנל נשים על תפקיד הלבוש בעיצוב הזהות הנשית, בהנחיית רונית הבר, עורכת סלונה.

הפאנל, בהשתתפות האוצרת יערה קידר, אשת הדרקונים, מבקרת האופנה והסטייליסטית דורין אטיאס, הבמאית ותסריטאית מייסלון חמוד (לא פה, לא שם) והסופרת והעיתונאית ענת לב-אדלר (שעיצבה לאחרונה את קולקציית הקפסולה "תלבשי מה שאת חושבת" עבור רשת גולף) – יציף שאלות כמו: כיצד הלבוש מגדיר את זהותנו כנשים ואת תפיסת האחר אותנו? האם נשים עושות שימוש בהון אירוטי דרך אופנה? האם קיים קוד לבוש נשי לא כתוב וכיצד הוא מושפע מתחום העיסוק או מהשיוך העדתי? מה אחריותו של עולם הפרסום? ואם הזכרנו את המושג השגור "פרובוקטיביות", שווה לבדוק גם אותו –  מה זה בכלל "פרובוקטיבי" ובעיני מי?

רונית אלקבץ באדום צילום עדי קפלן

״ארון הבגדים של רונית אלקבץ משמש בתערוכה דוגמה מופתית לאופן בו שימש הלבוש בידיה של אלקבץ כחומר ביד היוצרת, ופותח בפנינו צוהר נוסף להבנת תהליכי המחשבה היצירתיים העוצמתיים שאפיינו את יצירתה, לא רק מאחורי הקלעים ועל המסך, אלא במקום הפרטי ביותר", אומרת יערה קידר.  "ארון הבגדים הוא יותר מקפסולת זמן שנחשפת בפני הקהל. זוהי הזמנה לגילוי של נרטיב, של מסר שהוא צוואה רוחנית. הלבוש בתערוכה הוא מארג מורכב המספר סיפור".

רונית אלקבץ צילום: גיל חיון

מיה דבש, האוצרת הראשית במוזיאון העיצוב חולון רואה באלקבץ מקור של כוח ועוצמה ומוסיפה כי "לראשונה בתערוכה זו אנו עוסקים בעיצוב מנקודת מבטו של המשתמש – זה הלובש את הבגד וטוען אותו במשמעויות נוספות."

שלומי אלקבץ, אחיה של רונית והמנהל האמנותי של התערוכה מספר כי דרך המיקוד בלבוש העניקה רונית משנה תוקף לשוֹנוּת, והפכה אותה ממעמד שיש להכחיש ולהעלים, לתואר שיש לטפחו ולהדרו. "היא הייתה רחוקה מעולם האופנה, ובו זמנית בלבו", מוסיף אלקבץ, "תחת ידיה הפך הלבוש לפעולה חיה, פרפורמנס הממזג את האופן בו אנו נצפים, לדרך בה אנו צופים בעצמנו״.

הארוע בחסות רשת גולף.

לרכישת כרטיסים לחצו כאן

רוצות להגיע לפאנל על לבוש/אופנה בעיצוב הזהות הנשית בהנחיית עורכת סלונה, רונית הבר ובהשתתפות דורין אטיאס, מייסלון חמוד, ענת לב-אדלר ויערה קידר?

מלאו את הטופס ואולי תהיו בין הזוכות בכרטיס זוגי לארוע שמקנה גם כניסה לתערוכה עצמה