והרי העדשות

החלטתם לשלב שימוש בעדשות מגע ומשקפי ראיה? חשוב שתדעו איך להתאים את העדשות לצרכים שלכם, איך להרכיב אותן, איך לשמור עליהן, ומתי לוותר עליהן לטובת משקפיים

והרי העדשות (צילום: shutterstock By Rido )
והרי העדשות (צילום: shutterstock By Rido )

בניגוד לבחירה ולשימוש משקפיים שדורשים לא יותר מבדיקת אופטומטריסט והתאמת מסגרת לפנים, לשיער ולמצב הרוח, השימוש בעדשות מגע דורש מאיתנו תשומת לב רבה יותר בכל הקשור להתאמת העדשות, להרכבה שלהן ולתחזוקתן. איתן הלימי, אופטומטריסט סופר-פארם, עזר לנו להכין את המדריך השלם לעדשות המגע.

והרי העדשות (צילום: shutterstock By Rido )

להתאים, להשתמש ולשמור על עדשות המגע

1.  התאמה נכונה של חומר ומבנה העדשה לעין

מה אתם עושים כל היום

 לפני הכל, חשוב לדעת מה סדר היום שלכם, ולברר מה צפוי להיות משך זמן הרכבת העדשות, כמה ימים בשבוע אתם שוקלים להשתמש בעדשות, האם אתם עובדים בסביבה ממוזגת, או לא, והאם אתם עובדים שעות רבות מול מחשב. עדשות LIFE Extra 1DAY מבית סופר-פארם למשל, עשויות מסיליקון הידרוג'ל שמאפשר מעבר חמצן מיטבי לעין וניתן להרכיבן למשך כל היום.

התאמת קימור וקוטר העדשה 

כדי שהעדשה תשב בצורה נכונה על קימור העין, תאפשר מעבר תקין של דמעות על הקרנית חייבים להתאים בצורה מיטבית את קמירות וקוטר העדשה לקמירות הקרנית ומפתח העפעפיים.

מה מצב הדמעות?

והאם יש רגישות, או אלרגיה. אלו שאלות שחייבות להישאל לפני התאמת עדשות המגע ובהתאם לתשובה לבחור את סוג העדשות.

מרשם מדויק

של אופטומטריסט, יתאים את התיקון שאתם צריכים לראיה. איתן מציין שחשוב לבצע בדיקת ראיה לפני התאמת עדשות מגע ולא להסתמך רק על מרשם המשקפיים שהשתמשתם בהם, משום שהמרשם בעדשות יכול להיות שונה מהמרשם במשקפיים.

.

2.  איך להרכיב עדשות מגע

ניקיון לפני הכל

חשוב לשטוף ולנקות ידיים במים וסבון וליבש אותן במגבת נקיה לפני הרכבת העדשות, אל תשאירו ברז פתוח כשאתם מרכיבים או מסירים עדשות, ולא רק בגלל שישראל מתייבשת, אלא משום שנתזים של מים יכולים לשאת נבגים של פטריות מהסוג שאתם לא רוצים שיתפתח לכם בעיניים.

שמאל ימין שמאל

השתדלו לשמור על סדר קבוע בהרכבת העדשות, התחילו תמיד מאותה עין, וכך לא תטעו בהתאמת העדשה לעין הנכונה.

איך עושים את זה?

קחו עדשה, והניחו אותה עם הצד הקמור על האצבע. עם היד השניה פתחו את העפעפיים העליון והתחתונים, והרימו את המבט כלפי מעלה. עכשיו קרבו את העדשה לעין והצמידו אותה בנגיעונת קטנה. אם תעצמו את העין לשתי שניות תאפשרו לעדשה להתמקם היטב על הקרנית .

.

3. מה עושות העדשות בלילות

תמיסות ומחסניות

את העדשות מאחסנים במחסנית קשיחה שנועדה לכך, ומשרים בתמיסת ניקוי והשרייה. ישנן תמיסות נפרדות לניקוי ולהשריה, וישנן תמיסות שממלאות את שתי הפונקציות.

חשוב להתאים את התמיסה לסוג העדשה ולמצב לחות העין.

איך מוציאים את העדשה מהעין?

בשלב הראשון חשוב לנקות, ליבש, לסגור ברז, בדיוק כמו בסעיף 2 והכינו את מחסנית העדשות פתוחה, ומלאה בתמיסת הניקוי.

עם יד אחת, פתחו את העפעפיים העליונים והתחתונים, ועם האצבע והאגודל של היד השניה "לקטו" בעדינות את העדשה מהעין.

עכשיו הכניסו את העדשה לצד המתאים במחסנית, ומלאו אותה בתמיסה.

חשוב להכניס את העדשה לתמיסת הניקוי והשריה מיד לאחר שהוצאתם אותה מהעין, כדי למנוע ממנה להתייבש ולהתקשות.

חשוב להחליף את המחסנית במחסנית חדשה עם כל פתיחת תמיסה חדשה.

גם אם עכשיו משימת ההרכבה וההורדה של העדשות נראית לכם בלתי אפשרית, סביר להניח שתוך מספר ימים תרכשו מיומנות ותעשו את זה בלי למצמץ, תרתי משמע.

כשהמחסנית ריקה, חשוב לשמור אותה נקייה ויבשה. אחרי שהוצאתם ממנה את העדשות, שטפו אותה במעט מים, ולאחר מכן בנוזל ניקוי לעדשות, והניחו אותה הפוכה על גבי מגבת נקייה שנועדה רק לכך.

.

4. טיפות VS דמעות

עיניים נוטות להתייבש יותר כשהקרנית מכוסה בעדשות, במיוחד אם אתם עובדים מול מחשב, ונמצאים בחדר ממוזג. הקפידו לשתות מים, ולהשתמש בטיפות עיניים שנועדו לשמירה על לחות העין, ומתפקדות כמו דמעות מלאכותיות.

חשוב לבדוק שהטיפות מתאימות לשימוש עם עדשות מגע, ולהקפיד להשתמש מדי פעם במגבונים סטריליים שנועדו לאזור העיניים ולא במגבונים שנועדו למטרה אחרת.

טיפות לשמירה על לחות העיניים, מחסנית לאחסון עדשות מגע ומגבונים סטריליים לעיניים של לייף ( צילום: יח"ץ סופר-פארם)

5. להתייחס ברצינות לתאריך תפוגה ותנאי אחסון.

וזה נכון גם לגבי העדשות וגם לגבי התמיסות. אם אתם משתמשים בעדשות חודשיות או שבועיות, רשמו לעצמכם תזכורת ביומן כדי שתדעו מתי הגיע הזמן להיפרד מהן ולהחליף אותן בזוג עדשות חדשות.

שמרו את תמיסות העדשות, וגם את העדשות כשהן במחסנית, בהתאם לתנאי האיחסון המומלצים על ידי היצרן.

.

6. ים, בריכה, מקלחת

לגבי שלושת ממצבי המים האלו החוק זהה: לא נכנסים לים ולבריכה עם עדשות מגע. ולא מתקלחים כשהן בעיניים, כדי למנוע כניסה של לכלוך, חיידקים, ופטריות בין הקרנית לעדשה.

נוזל לניקוי עדשות מגע של אופטיפרי, עדשות מגע יומיות, ותמיסה לניקוי עדשות והסרת חלבונים של לייף (צילום: יח"ץ סופר-פארם)

7. פק"ל תיק

גם אם התרגלתם לעדשות כאילו מאז ומעולם הרכבתם אותן, חשוב שתמיד יהיו אתכם, משקפי הראיה שלכם, מחסנית, ותמיסה למקרה שתרצו או תאלצו להוציא את העדשות מהעיניים.

לחו"ל קחו אתכם תמיד לפחות זוג עדשות אחד נוסף בתיק היד שלכם. וגם בקבוק תמיסה קטן, ומחסנית, למקרה שאתם תנחתו בפאריז והטרולי שלכם יחליט לבקר בברלין. אם עדשות המגע שלכם הן עדשות מולטיפוקל שמותאמות לראיה לרחוק וגם לקריאה, אל תשכחו לקחת איתכם גם משקפי ראיה וגם משקפי קריאה.

.

.