הנפילה של קווין ספייסי

הציבור מצביע ברגליים: סרטו החדש של קווין ספייסי, שהואשם באוקטובר האחרון בתקיפה מינית של שחקן צעיר, שבר שיאים שליליים של הכנסות בסוף השבוע

**עדכון 19.08.18**

הקהל הצביע ברגליים, או בארנק: סרטו החדש של קווין ספייסי, שבאוקטובר האחרון הואשם בתקיפה מינית של שחקן, שבר שיא שלילי של הכנסות והכניס בערב יציאתו לאקרנים בארה"ב 126 דולר בלבד.

נראה נראה שמפיצי הסרט לא תלו בו תקוות רבות שכן הוא נפתח בשקט יחסי ב-10 ערים בלבד בארה"ב, אחרי השקה שקטה ב- VOD ביולי. בערים החשובות ניו יורק ולוס אנג'לס, הוא לא הופץ כלל לבתי הקולנוע, ועדיין, הכנסה ממוצעת של פחות ממחיר שני כרטיסים בכל אחד מ-10 הערים היא שיא שלילי חסר תקדים. ההשוואה הבלתי נמנעת לסרטו הקודם, בייבי דרייבר, שיצא ב-2017 וגרף יותר מ-20 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו, זועקת לשמיים ועולה ממנה מסר אחד ברור – קווין ספייסי הוא עדיין שחקן נפלא, אבל בעידן ה-#metoo, הקהל לא מוכן לשתף פעולה עם עברייני מין, מוכשרים ככל שיהיו.

כאשר נחשפו ההאשמות נגד ספייסי באוקטובר האחרון, מיהרו בנטפליקס לפטרו מתפקידו בסדרה הפופולרית "בית הקלפים" שבה כיכב, מה שהצביע על הלך הרוחות בתעשיית הבידור, כישלון סרטו החדש ממחיש יותר מתמיד שגם הציבור הפנים את המסר.

הכתבה התפרסמה במקור ב-30.10.2017

*****

פרשת הארווי ויינשטיין לא יורדת מהכותרות ובימים האחרונים אנחנו עדים ליותר ויותר סיפורים של נשים שהותקפו על ידי גברים חזקים בתעשיית הבידור. נדמה שיותר מתמיד, הלך הרוח בעולם מעודד שיח על תקיפות מיניות ונשים חוששות פחות לדבר, בניגוד לעבר. תגובת הוליווד לפרשה – סילוק ויינשטיין מהחברה שלו ומהמעגל החברתי והאקדמי בה שלט ביד רמה, משדרת את המסר החד שזה יותר מבסדר לבוא לקדמת הבמה ולהתוודות וכי הגברים שניצלו את כוחם יענשו בחומרה. בישראל אגב, אני בספק אם זה היה קורה.

מה ששמענו הרבה פחות עד אחרונה, היו וידויים של גברים שהותקפו מינית, אבל גם זה מתחיל להשתנות ואחת הדוגמאות לכך היא עדותו של שחקן הקולנוע האמריקאי, אנתוני ראפ, לפיה קווין ספייסי, אחד השחקנים המוערכים בעולם וכוכב הסדרה "בית הקלפים", פגע בו מינית לפני 31 שנה, כאשר ראפ היה בן 14. בתגובה, ספייסי טען שאינו זוכר את האירוע אך מינף את ההזדמנות להצהיר שהוא ניהל בעבר יחסים הן עם גברים והן עם נשים וכיום הוא גיי.

קווין ספייסי

בראיון לאתר "באזפיד" סיפר ראפ, שהחל את קריירת הבמה שלו בברודווי כבר בגיל 9 (כיכב בין היתר בסדרה "מסע בין כוכבים: דיסקברי"), את שעבר כאשר היה בן 14 וספייסי היה בן 26. ראפ חשף שבאותם ימים הוא התיידד עם ספייסי (לאחר ששיחקו ביחד בהצגה בברודווי) שהזמין אותו למסיבה בדירתו. לדבריו, הוא הלך אל חדר השינה ונרדם אבל כאשר התעורר, מצא את ספייסי שוכב עליו ומבצע בו מעשים מיניים.

במשך שנים, ראפ, 46, לא גילה לאיש את מה שקרה לכאורה באותו לילה והוא אף לא שוחח על כך עם ספייסי. אבל עם השנים ספייסי הפך לכוכב גדול שהופיע בסרטים מצליחים וזכה בפרסים, כולל שני פרסי אוסקר, בעוד שראפ נשאר מדשדש מאחור ותסכולו הלך וגבר. "הבטן שלי מתהפכת", אמר ראפ. "עד היום זה מבלבל אותי".

אנתוני ראפ

נציגי ספייסי לא הגיבו לפניות אך הכוכב צייץ בטוויטר כי הוא לא זוכר את המפגש עם ראפ אך מיהר להתנצל:

"אם התנהגתי אז כפי שהוא מתאר, אני חייב לו את התנצלותי הכנה על מה התנהגות בלתי ראויה כלל שמקורה בשכרות". בהמשך הפוסט ספייסי חשף את נטיותיו המיניות. "הסיפור הזה עודד אותי לדבר על דברים אחרים שקשורים לחיי. אני יודע שיש עוד סיפורים אחרים עליי המונעים על ידי העובדה שאני כל כך מגונן על הפרטיות שלי. עכשיו אני בוחר לחיות כגבר הומו".

החשיפה של ראפ היא אולי סנונית ראשונה שמבשרת תלונות מצד גברים שהותקפו מינית והחשיפה האמיצה שלו תעודד עוד ועוד גברים להיפתח. השיח הפתוח בנושא מבורך גם כאשר אינו מוביל לענישה ככלי הרתעה וכתזכורת לכך שלמילים יש כוח רב, במיוחד ברשת החברתית. אנחנו בעיצומה של תקופת תיקון לאחר שבמשך שנים הונחלה בהוליווד מסורת של השתקה. נשים וגברים העדיפו לבלוע את הגלולה המרה ולהמשיך הלאה, מחשש לפגיעה בקריירה עתידית.

רבים הרגישו שסביב הגברים הפוגעים קיימת "טבעת אבטחה", שכללה עורכי דין, מפיקים, סוכנים, שחקנים ועוזרים, ששמרה על הסוד ומנעה מכל אחד אחר לבוא ולהתלונן. למשל, בן אפלק ששמע בזמנו על התקיפות המיניות של ויינשטיין מגווינת' פאלטרו ורוז מק'גוואן אך בחר לשתוק ולשתף פעולה עם ויינשטיין. ספק אם ספייסי היה מתוודה על העדפותיו המיניות אלמלא האשמותיו של ראפ ואולי זה חלק מהסכם פשרה ביניהם אבל לפחות אנחנו מתעוררים למציאות שמגלה חוסר סובלנות לתקיפות ולוקחת ברצינות עדויות כאלה. היו ימים שראפ לא היה מקבל אפילו כותרת והיום הסיפור פורסם בכל העולם. זאת, גבירותי ורבותי, התקדמות.

קווין ספייסי