הקטנצ'יק פולט? כך תקלי עליו

עשית הכל לפי הספר ואז ברגע אחד – כתם! מה עומד מאחורי תופעת הפליטות? והאם יש מה לעשות? כל התשובות בפנים

5 עובדות על תינוקות פולטים

נראה שאותם זה לא מטריד יותר מדי (צילום: שאטרסטוק)

את יודעת שהקפדת להאכיל אותו בסבלנות, להרים אותו לגרפס כשצריך, ובדיוק ברגע שבו את נושמת לרווחה, תוך שניות, החולצה שלך מוכתמת.

פליטות הם עניין מתסכל שעלול לעורר שאלות וחששות. אבל החדשות הטובות הן שברוב המקרים אין לכך השלכות בריאותיות, ובעיקר – שיש מה לעשות. קבלו 5 עובדות, שיעלימו את כל סימני השאלה:

1. מדובר בתופעה פיזיולוגית

ברוב המקרים, התינוק פולט בשל עליה לא רצונית של חלב במעלה הוושט ויציאתו החוצה כתוצאה מאי בשלות תפקודית של הסוגר שבין הושט לקיבה. התופעה מתרחשת במרבית המקרים מיד לאחר הארוחה ועד כשעתיים לאחריה.

2. לרוב זה מסתיים בגיל חצי שנה

התופעה מגיעה לשיא לרוב בגיל 3 חודשים. בין גיל חצי שנה עד גיל שנה, כאשר התינוק לומד לשבת ולהחזיק את עצמו באופן יציב וגם מתחיל לאכול מזונות נוספים במרקם מוצק, לרוב התופעה תחלוף מאליה.

3. כמחצית מהתינוקות פולטים

ניתן לומר בגדול שאין אמא או אבא שלא מכירים את התופעה– בסקר שנערך בקרב הורים לתינוקות דיווחו כמחצית מהם כי תינוקם פולט. אולם יש כאלו שפולטים יותר, ולא באופן אקראי פה ושם: כ-20% מהתינוקות פולטים בתדירות שבין 2-4 פעמים ביום ויותר, למשך 3 שבועות רצופים ויותר, כאשר התינוק ממשיך לגדול ולהתפתח באופן תקין. באנגלית נהוג לכנותם Happy Spitters, שכן התופעה אינה כרוכה בסבל או כאב.

רגע אחד הכל בסדר, ורגע אחד אחרי הכל יכול להראות לגמרי אחרת (צילום: שאטרסטוק)

4. יש הבדל בין פליטה להקאה

פליטה, במרבית המקרים, זה עניין של אי נוחות בלבד. הצורך בהחלפה תדירה של בגדי התינוק, של בגדי ההורה ולעיתים גם של בני משפחה או חברים, שרק ביקשו לפגוש מקרוב לכמה רגעים את יורש העצר, יכולה להעיק ולייצר תסכול, אך לא מדובר במצוקה של התינוק. יחד עם זאת כאשר מדובר בפליטות מרובות יכולה להתפתח אצל התינוק תחושה של אי נוחות סביב הארוחה ולעיתים אף החרפה של המצב לכדי מחלה ולכן במקרים של פליטות מרובות או תופעות נוספות כמו הקאות, שאיפת מזון וחוסר עליה במשקל יש להתייעץ עם רופא.

5. יש מה לעשות!

מחד, חשוב להבין שברוב המקרים מדובר על תופעה פיסיולוגית חולפת, המתרחשת אצל תינוק שבימים כתיקונם בריא, מתפתח ועולה במשקל בהתאם לקצב הנדרש. מאידך, אם את חשה כי התופעה תכופה (מספר פעמים ביום) וחוזרת על עצמה (למשך 3 שבועות לפחות) או שהתינוק מצוי באי נוחות כלשהי, היוועצי ברופא הילדים .

ראשית, האכלה במנות קטנות וכשהתינוק במנח זקוף יכולה להקל מאוד על התופעה. שנית, זכרי, שלא כל בכי מעיד על רעב וזה אינו פתרון אוטומטי ולכן עדיף להמנע מהאכלת יתר שרק תגביר את התופעה. לתינוק שניזון מתחליף חלב, ניתן להחליף לתמ"ל ייעודי להפחתת תדירות פליטות. קיימים היום בשוק מספר פתרונות בנושא, כאשר החידוש האחרון בתחום הוא תמ"ל ייעודי המכיל פרוביוטיקה ייחודית שהוכחה מחקרית להפחתת תדירות הפליטות, בנוסף לכל רכיבי התזונה שהתינוק זקוק להם לגדילה והתפתחות.