המילון מעודכן להורה המותש: הפרעת קשב

בין המחשב, הסמארטפון, הטלוויזיה והממתקים גדלים להם ילדי הפרעת הקשב

המילון המעודכן להורה המותש - הפרעת קשב

פעם, כשילד התקשה להתרכז ואהב להשתולל, האשימו את ההורים שלו בחינוך לקוי. כיום אנחנו חברה מודרנית ומתקדמת ולכן אנחנו מפילים את האשמה על מכשירים עם מסך. קוראים לה הפרעת קשב, והיא קיימת מאז שחר האנושות ואף לפני כן, אבל רק בשנות התשעים נכנסה לחיינו בסערה והפכה למקובלת בחבר'ה. נדמה היה שכולם לוקים בה, סתם כדי שלא להיות ילדים רגילים וחסרי מעוף.

דוגמאות נפוצות לתופעה בקרב ילדים: להגיד מאתיים מילים בדקה, לרדת, לטפס שוב, לא לעשות שיעורי בית, לרדת, לטפס שוב, לא להקשיב למכבי האש שבאו להוריד אותם וחוזר חלילה.

דוגמאות נפוצות לתופעה בקרב מבוגרים: נענוע הרגל, תיפוף באצבע על השולחן, לא להקשיב למכבי אש שבאים להוריד אותם מהעץ. וחוזר חלילה.

איור: שרית עציץ

דבר המומחה – עינת ששון M.Sc, יועצת מדעית, ניאופרם

העולם המהיר שאנחנו חיים בו ולתוכו גדלים הילדים שלנו, הוא נפלא ומחייב את המוח שלנו להתמודד עם הרבה יותר גירויים ובמידה רבה גם מרגיל אותו להשתעמם מהר. אנחנו חיים בקצב אחר כשהכול ללא הפסקה וגירוי רודף גירוי. משערים כי אחד הגורמים להפרעה זו הוא גנטי/תורשתי ויכולים להיות מעורבים גם הפרעות בוויסות החושי, לקויות למידה, ולעיתים אף הפחתה בפעילות גופנית מסודרת או תזונה לקויה. ניתן לשקול מתן תוספת מולטיויטמין, העשוי לתרום להשלמת החוסרים בעקבות התזונה הלקויה, בייחוד כשמדובר בילדים שזקוקים להם לגדילה והתפתחות תקינים.