הפרחים לאינטרנט

אנחנו רגילים להאשים את הרשת במגוון תופעות קשות וייחודיות ובהפצת מידע כוזב, אבל לאינטרנט יש גם לא מעט צדדים חיוביים. אלה התופעות החדשות שהרשת הביאה לכל מסך בעולם

צילום: F8\SHUTTERSTOCK

עם השנים אבדה התמימות, והיום אנחנו יודעים שהאינטרנט היא קרקע פורייה למיליוני אתרים גזעניים, אלימים, אתרי פורנו ומין אלים ואף גרוע מזה. מקובל לחשוב שכל תופעה מטרידה או שערורייה שנחשפת היא תוצר לוואי של תרבות האינטרנט והמסכים ששינתה את פני האנושות. ואכן, הרשת בהחלט אחראית להבליט לא מעט תחלואים אנושיים ולהקצין אותם לכדי טרגדיות. אבל יחד עם כל ההשפעות השליליות, צמחו גם לא מעט השפעות חיוביות ולפעמים כאלה שמשנות את העולם ואת כל הסדר החברתי. קבלו את כל הדברים הטובים והשווים בעולם החדש.

כל אחד יכול להיות מנכ"ל

אם פעם המסלול לראש החברה היה מתחיל בעבודה קשה ולאורך שנים, היום מאיישים את כיסא הבוס גם תלמידי תיכון בני 17. ניקי דה ג'אגר המוכרת בשם היוטיוב שלה "ניקי טוטוריאל", עם מליוני עוקבים ועשרות מליוני צפיות בחודש הונה מוערך בכמה מליוני דולרים, וכל זה עד גיל 24. האנשים שצמחו ברשת מוכיחים שלא תמיד צריך להתחיל בדרכים המקובלות. ברשת דווקא הדרך האישית והיצירתית, מבליטה את הכישרון ומגדילה את הסיכויים להצליח.

מחאות שמשנות את העולם

צילום: Mihai surdu\shutterstock

הרשת הציפה את האמת. החל ממסמכי וויקליקס ועד לווידויים חושפניים בטוויטר, הרשת היא השומרת הנאמנה של האמת. בשנים האחרונות אנחנו חלק ממהפכה ולא פחות מכך, ששיאה מתקיים ממש עכשיו עם קמפיין #metoo החשוב. עם התפוצצות פרשת הארי ווינשטיין, גל של ווידויים שטף נשים וגברים בכל רחבי העולם שחשפו את הגברים שפגעו בהן מינית לאורך השנים. לא פעם היו אלה גברים מפורסמים וחזקים כמו קווין ספייסי, לואי סי קיי, ורבים אחרים. לקמפיין #metoo נוספו קמפיינים נוספים כמו #למה_לא_סיפרתי ו- #מאמינה_לך, שגם הם מיועדים לתמיכה בנפגעות ונפגעי תקיפה מינית ושינוי יסודי של הנורמות המקובלות. השינוי ההיסטורי הזה מתאפשר הודות ליכולת להפיץ רעיונות ולהגיע למליונים, את האפשרות להיחשף ולדעת שעוד מיליונים כמוך מזדהות. את התוצאות הסופיות של הקמפיין נוכל להבין אולי בעוד עשור, אבל מה שבטוח, העולם נמצא בצעדי ענק בדרך למהפך.

מידע מעולם לא היה נגיש כל כך

לא צריך להרחיק יותר מדי שנים אחורה כדי להיזכר שפעם כדי לדעת משהו היינו צריכים לפשפש בספרי האינציקלופדיה המאובקת ולקוות שהמידע עדיין רלוונטי. היום, בלחיצת כפתור אנחנו יכולים לקבל מידע מקיף על כל נושא תוך שניות. הילדים שלנו גדלים בעולם שבו כל מידע עומד לרשותם והם יכולים להעשיר את עצמם בקלות יותר מכל תקופה אחרת בהיסטוריה.

להגיש עזרה ולפתוח את הלב

העיקרון הויראלי, שלא תמיד מביא לתוצאות חיוביות, יכול גם להציף סיפורים כואבים ולהביא לשינוי חיובי ומרגש בעלילה. החל מאירועים ללא אורחים שהפכו למסיבות המוניות של זרים שרק הגיעו לשמח את חתני האירוע, דרך אתרים לגיוס כסף מההמון לטובת קידום אישי או טיפול רפואי יקר ועד האפשרות לחשוף עוולות ולגרוף תמיכה מההמון. בזכות הרשת אנחנו, כנראה, הופכים להיות קצת יותר ישרים והגונים.

לחשוף את הכישרון מהסלון

צילום: jacob lund\shutterstock

הרשת ובעיקר הרגע שבו הרשתות החברתיות והתיעוד העצמי כבשו אותה, אפשרו לאנשים להציג את הכישרון שלהם ולהגיע לקהל הרחב כשהם יושבים בסלון. דוגמאות מפורסמות הן הסופרת מרסל מוסרי שהחלה לכתוב סיפורים בפייסבוק וכמו סטטיק ובן אל שהתפוצצו ברשת עם קליפים ושירים ייחודיים לפני שהגיעו לכל בית בישראל. יותר ויותר שחקנים, זמרים, סטנדאפיסטים ועוד כבר לא מחכים לפריצה הגדולה ומגיעים בעצמם להמונים בזכות הרשת.