העיקר הבריאות: נלחמים במחלות החורף

עונת השפעות ומחלות החורף בשיאה וכמעט כולנו מכירים מקרוב לפחות אדם אחד שנפל לשבוע של צמרמורות, חום וכאבים. איך להימנע מהשפעת וכיצד תוכלו להבריא הכי מהר שניתן

צילום: new africa\shutterstock

כולם מכירים את הרגע הזה שבו אתם כלואים בחלל אחד סגור עם אנשים שמשתעלים ומקנחים את האף ללא הרף. בין אם זה קורה באוטובוס, במשרד ואפילו בבית, כשאחד מבני המשפחה נופל למשכב ומפיץ את הנגיפים שבתוכו לכל עבר, זה מלחיץ. ראשית, תנו לנו להרגיע אתכם – ההיסטריה מובנת. בחורף אנחנו בהחלט נוטים לחלות יותר, בייחוד בגלל התנהגויות אופייניות לעונה הקרה לצד תנאים אופטימלים להתפתחות והפצת חיידקים ונגיפים מחוללי מחלה.

נגיף קטן, בלגן גדול

את המחלה הנפוצה בעולם מחולל נגיף האינפלואנזה, התוקף את דרכי הנשימה וגורם לשפעת. ישנם נגיפים נוספים אופייניים לחורף כמו נגיף הקורונה הגורם להצטננות, רובם ככולם מחוללים מחלות בדרכי הנשימה ובגרון. התסמינים למחלות החורף כוללים חום, כאבי שרירים ושלד, עייפות ותשישות, כאבי גרון וגודש בלוע וצינון. לרוב המחלות האלה מסתיימות בתוך כשבוע אך ישנם סיבוכים, בעיקר התפתחות של דלקת ריאות, לכן חשוב לנקוט אמצעים למניעת הדבקה וטיפול יסודי בזמן המחלה. הנגיפים האלה אולי זעירים ובלתי נראים כלל, אבל בהחלט גורמים לא מעט כאב ראש לרופאות וחוקרות. בכל שנה מתפתחים זני שפעת חדשים חזקים ועמידים יותר לטיפולים והתכשירים הקיימים ומשום כך, למרות שהשפעת אמנם נחשבת מחלה קלה שחולפת מהר, יש לה היסטוריה קטלנית. ב-1918 למשל, כ-100 מליון בני אדם מתו כתוצאה מזן אלים וחזק במיוחד של שפעת שהכה בעולם, הרוגי המגפה עלו בהרבה על מספר ההרוגים במלחמת העולם הראשונה שהייתה אז בימיה האחרונים. עוד מקרה מפורסם של הדבקה המונית התרחש ב-1975, כאשר מספר רב של אנשים שהשתתפו בכנס של הליגיון האמריקאי, חלו בדלקת ריאות נדירה. לאחר בדיקה לאיתור מוקד ההדבקה התגלה פרט דוחה משהו, מערכת המיזוג של המלון בו התרחש הכנס הכילה מושבות גדולות של חיידקי הליגיונלה שהופצו לאוויר חללי המלון.

1. מחטאים את הסביבה

צילום: victor maschek\shutterstock

גם לכם עוברת צמרמורת בגב כשאתם רואים את הטף מורח נזלת לאורך כל הדובי האהוב עליו? שלא לדבר על המיטה המשותפת, שבימי השפעת של בן הזוג הופכת לכלוב של נגיפים. אין ספק שהתחושה שבוערת בכם לניקוי יסודי של הבית מובנת. אלא שחומרי הניקוי מכילים לרוב חומר להמסת שומנים ולפירוק וריכוך כתמים שונים אבל הם אינם מחטאים, כלומר משמידים את החיידקים. מה זה אומר? שהספה שהחצי השני שרוע עליה כרגע, משתעל לתוך הכריות, הפכה למרבץ הנגיפים החדש בבית. חיטוי הגון של צעצועים רכים וספוגי נזלת, ניקוי של המזרון שקולט לתוכו בכל יום מליוני תאים מתים וחיידקים שמתים לאכול אותם, וכמובן חיטוי הספות הם תנאי הכרחי להפחתת הנגיפים והחיידקים מסביבת המחייה שלכם. דטול ספריי הוא המוצר האידיאלי לפעולה הזאת. הוא מחטא ומשמיד 99.9% מהחיידקים בלי לפגוע בטיב הבד או במרקמו ולכן מותאם באופן מושלם למשטחים רכים והוא כמובן מחטא גם משטחים קשים כמו השיש במטבח, חדר האמבטיה ושולחנות.

2. התעטשתם? שטפו ידיים

אתם מנומסים ומודעים חברתית ולכן שמים יד על הפה כשאתם משתעלים או מתעטשים? ברכותינו, כרגע עברו לגור על ידיכם טריליון נגיפי שפעת לפחות, שמשם יעברו לידיות הדלתות, למקלדת או לסמרטפון שלכם. כדי להבטיח ידיים נקיות באמת חשוב להקפיד על שטיפת ידיים לעיתים קרובות, בייחוד בזמן צינון ושפעת. שטיפה יסודית תימשך לפחות 15 שניות, בשילוב סבון, מים חמימים ושפשוף נמרץ ולא, לשטוף במים קרים בלבד זה לא נחשב.

3. סבתא לא טועה

Aimee M Lee\Shutterstock

מחלות החורף לרוב לא יעברו בעזרת אנטיביוטיקה,  משום שרובן נגרמות מנגיפים. אבל זה לא אומר שלא תוכלו לעזור לגוף להבריא מהר יותר בעזרת תזונה מתאימה. למשל, מרק עוף.  מחקר שבדק את יעילות תרופת הסבתא הותיקה, מצא כי בעת הבישול משתחררת מהעוף חומצת האמינו ציסטאין שנמצאת גם בתכשירים ותרופות להקלה על שיעול וגודש בריאות (ברונכיטיס). המינרל אבץ ידוע כמקל ומזרז את ההחלמה מהצטננות, וכמובן ויטמין סי שמחזק את מערכת החיסון. ואפרופו סבתות, גם לתה השחור יש תכונו מבריאות, שתיה מרובה של תה (שלושה ספלים ביום) מעודדת את ייצור האינטרפרונים, חומר מונע זיהומים בדם.

4. אל תיקחו סוודר

בניגוד למיתוס הישן שמאשים את הקור בתחלואי החורף הנפוצים, את המחלות מחוללים נגיפים וחיידקים, אם כי הקור לא חף מפשע לחלוטין. בחורף אנו נוטים להסתגר בחללים סגורים ומחוממים, בהם אין התחדשות וחמצן טרי, ולכן הם הופכים לאידיאליים לשגשוג נגיפים ושאר טיפוסים מפוקפקים בגודל מיליונית המילימטר. בנוסף, האוויר הקר מאט את זרימת הדם ובשילוב ירידה בתדירות הפעילות הגופנית והשהייה באוויר הפתוח יעילות מערכת החיסון פוחתת ומכאן הדרך להדבקה קצרה. אז בפעם הבאה שהנוסע מאחור לא מפסיק להשתעל (כמה חבל שאי אפשר לנקות את האוטובוס בדטול), אולי כדאי שתרדו כמה תחנות מוקדם יותר להליכה מהירה באוויר הקר, גם בלי סוודר.

5. חולים? נשארים בבית

השפעת מדבקת במיוחד בזכות נגיף חזק שמסוגל לחיות באוויר ונפוץ לכל עבר ברסיסי הרוק שניתזים לאוויר עם כל אפצ'י. זה אולי נראה כאילו אתם עובדים טובים ומסורים שמגיעים חולים לעבודה, אבל אם בעקבותיכם ידבק חצי משרד, המסירות כבר פחות תתקבל כחיובית. בקיצור, חליתם? הישארו בבית, שתו תה חם ומרק עוף ותתכוננו לבינג' של הבית של פיסטוק, כמו בימים הטובים.