הסוד הגלוי של ויקטוריה סיקרט: עוד מאותו הדבר

בתצוגת האופנה המסורתית והמגה נצפית בעולם, של אימפריית ההלבשה התחתונה "ויקטוריה סיקרט", שוב הוצג מודל גוף אחיד ומפוסל ולמרות הביקורת הקשה המופנית כלפי המותג הוא נשאר בשלו

אין הרבה אירועים שלוכדים את תשומת לב העולם כמו תצוגת האופנה המסורתית של מותג ההלבשה התחתונה, ויקטוריה סיקרט. מיליוני צופים בעולם מחכים בדריכות לדוגמניות-העל שיצעדו על עקבי סטילטו בגובה 10 ס"מ ויפריחו נשיקות לאוויר, כאשר על גופן לא הרבה, כמה פיסות תחרה שזורות זו בזו ועל גבן כנפיים ענקיות של מלאכיות. ג'יזל, אלסנדרה אמברוסיו, מירנדה קר ואדריאנה לימה, שתלתה את כנפיה אחרי 19 שנה, הן חלק מהשמות שעשו הון לא מבוטל ותיחזקו קריירה משגשגת משיתוף הפעולה עם המותג.

השמיים הם הגבול לכל מי שנבחרה לאורך השנים לייצג את ויקטוריה סיקרט וכשהן לא קורעות את התחת במכון כושר, הן סופרות את מיליוני הדולרים שמועברים לחשבון הבנק שלהן. ילדות צעירות, מטושטשות מהתהילה המובטחת, חולמות לצעוד עבור החברה הפופולארית ומפנטזות על קמפיינים יוקרתיים ושמנים שיגיעו אליהן בעקבות הפרסום. מי שתצליח וגם מי שלא, תוכל אולי להתנחם בין זרועותיו של ליאונרדו דיקפריו, שיצא כבר עם לא מעט מלאכיות. בעידן האינסטגרם הרדוד של היום, זה מספיק כדי להיחשב כ"חלום".

ויקטוריה סיקרט צילום:  Dimitrios Kambouris/Getty Images for Victoria's Secret

השנה התקיימה התצוגה המדוברת בניו יורק וצעדו בה 60 דוגמניות וביניהן כוכבות האינסטנט קנדל גנ'ר, ג'יג'י ובלה חדיד לצד ותיקות כגון אלזה הוסט ובהטי פרינסלו, אשתו של סולן "מארון 5", אדם לוין, שחזרה לדגמן אחרי שתי לידות. רגע השיא נרשם כאשר לימה, 37, הדוגמנית הברזילאית והלוהטת שהכי זוהתה עם המותג, צעדה כולה בוכיה בתחתונים וחזייה והודתה לקהל המריע, שעמד ומחא לה כפיים כאילו מצאה פתרון לסרטן. רגע שיא אחר נרשם כאשר ויני הארלו, הדוגמנית שמתמודדת עם מחלת הוויטילגו, צעדה בגאווה על המסלול המנצנץ. ספק כגימיק וספק כבשורה לעתיד פתוח יותר לקבלת האחר. למרות ליהוקה המפתיע והמבורך, התצוגה המשיכה כמיטב המסורת והציגה בחורות עם מבנה גוף דומה, כלומר, חטוב עד אימה, ארוך, מפוסל ורזה ורצוי עם ציצי שופע.

קנדל ג'נר. צילום: Dimitrios Kambouris/Getty Images for Victoria's Secret

קשה להבחין בין בלונדינית מחייכת אחת לשנייה ולמרות הביקורת הקשה המופנית כלפי המותג כבר שנים רבות, שהמותג עושה עוול לנשים, אין הרבה חדש תחת אור הזרקורים. מפיקי התצוגה מסרבים לשנות את תמהיל המלאכיות למרות הטענות החוזרות. "הגולשים שטוענים ש'לנשים אמיתיות יש קימורים הם פשוט הייטרים שעושים סקיני שיימינג'", התפייט מנהל השיווק של המותג בתקשורת. "לפני עשרים שנה הדוגמניות שלנו נחשבו 'גדולות' מדי והיום הן חטובות יותר. אנחנו לא ביקשנו מהן לעשות את זה". אמנם תראו גיוון בצבעי עור הדוגמניות אבל בכל מה שקשור למשקלן: המותג מעדיף אותן עם אותו משקל יעד והן מציגות גוף חטוב הבנוי לתלפיות כאשר הן מבלות בממוצע שעתיים כל יום באימונים מפרכים ומגוונים כאשר לפני התצוגה הן מתאמנות אפילו יותר ואוכלות מעט ובריא. דוגמניות סגולה אלו מעלות לאינסטה תמונות וסרטונים שלהן מתאמנות ומזיעות כאילו גוייסו לנחתים.

טיילור היל צילום: Dimitrios Kambouris/Getty Images for Victoria's Secret)

מה סוד הצלחתה של ויקטוריה? בשנים האחרונות היא סובלת מירידה במכירות של עשרות אחוזים אבל בכל מה שקשור להד תקשורתי, לא ניתן היה להימלט מהסיקור העצום שקיבלה התצוגה בכל מקום על פני הגלובוס. נראה כי למרות היעדר הגיוון, נשים עדיין נמשכות למותג כמו למגנט. לאורך השנים בנו למותג מוניטין של מועדון אקסקלוסיבי סגור. מדובר בשואו ססגוני וגרנדיוזי שמארח אמנים מהשורה הראשונה. מספיק לראות את 40 אלף התגובות החמות שקיבלה לימה בפוסט הסיכום שלה כמלאכית, אותו העלתה לרשת כדי להבין שלא רק גברים מריירים נמשכים לפסטיבל הסקסיזם הזה. נשים רבות פרגנו ללימה, הודו לה על תרומתה למותג, כתבו שלא הייתה ולא תהיה כמוה והחמיאו לה מכל הלב. יש ביטוי ידוע, "If you can't beat them, join them" והוא תקף גם כאן.

אדריאנה לימה צילום: Thomas Concordia/Getty Images for Swarovski

נשים בכל הגילאים מעדיפות לקחת חלק, אפילו פאסיבי, באיוונט החגיגי מאשר לא להיות בעניינים או להצטייר כקנאיות ולא מפרגנות ברשת. בשבילן, הדוגמניות הן לא פחות מאלילות עם טונות של סקס אפיל, לא בנות תמותה רגילות שהיו יכולות לעמוד בסטנדרט אנושי אלא יצורים נשגבים מפלנטה אחרת. לא ברור כמה נשים מחמיאות ללימה ולקולגות שלה ודקה אחר כך מביטות על עצמן מול המראה ומרגישות רע. מה שבטוח, נשים מוכנות לפרגן אבל לא רוצות שיקניטו אותן או שיזלזלו באינטליגנציה שלהן. אחד האתרים העלה תמונה מהתצוגה של בהטי פרינסלו שכאמור, חזרה לגזרה  הרזה אחרי שתי לידות ולצד התצלום הוסיף משפט אחד שעורר מהומה: "We need more girls like you" (כמו שם הלהיט של בעלה). גולשות רבות ענו בכעס: "כן, בטח. אם היו לי מיליוני דולרים בבנק, נני, מאמן פרטי ושף, גם אני הייתי נראית כמוה", "לא, אנחנו לא צריכות עוד נשים כמוה. רובנו עובדות שמונה שעות ביום, חוזרות לבשל ומשכיבות את ילדינו לישון".

בהטי פרינסלו צילום Dimitrios Kambouris/Getty Images for Victoria's Secret

ב-2018, למרות שמותגים שמלהקים נשים מלאות זוכים להד חיובי, המותג ויקטוריה סיקרט בעצם אומר: אנחנו לא פה בשביל לייצג מציאות אלא פנטזיה. כל עוד נשים נמשכות לפנטזיה הזאת, לא יופעל מספיק לחץ לשינוי. הדרך לשינוי, תיקון וגיוון לא יכולה להתקיים כל עוד מארגני התצוגות הגדולות לא מאמינים בו, וכל עוד עורכות מגזינים חשובות, כגון אנה וינטור מ"ווג" לא מרימות את הכפפה ובוחרות נשים במידות גוף שונות להפקות במגזינים. עושה רושם שמשפיענים בתעשיית האופנה מדברים הרבה על להיפתח ולאמץ את השונה אבל בפועל, ממשיכים לייצר את אותו שטאנץ. תהיו בטוחים, בתצוגה של ויקטוריה סיקרט 2019 אתם תקבלו יותר מאותו הדבר. אולי, כשהחברה תפסיד יותר מדי כסף, היא תשקול לפתוח את שערי השמיים למלאכיות במידות שונות. בכל זאת, השיקול המרכזי של העולם התחתון, כמו בכל גוף מסחרי אחר, הוא תמיד היה ויהיה כסף.