המחיר הכלכלי שנשים משלמות על "איזון" חיי משפחה וקריירה

סטנדרט כפול מועבר אלינו הנשים מגיל צעיר: תהיי מוצלחת במה שאת עושה, תצליחי ותשאפי גבוה אבל כאשר תהפכי לאמא ורצוי מוקדם, מצופה ממך להיות אמא הכי טובה

מאת: ירדן נוי, מנכ"לית BNI

"ישבתי בכל כך הרבה פאנלים שבהם שאלו אותי איך אני מאזנת בין משפחה ליזמות, עד שבסוף עניתי באחד מהם – 'אני לא, אני לא מצליחה לאזן'", אמרה רנדי צוקרברג, מנכ"לית ומייסדת צוקרברג מדיה ואחותו של מייסד פייסבוק מארק צוקרברג, שאף כתבה לאחרונה ספר בנושא.

מחקר שנעשה בארה"ב בשנים 2004 – 2009 מצא כי 89% מהנשים שנשארו 5 שנים בבית כדי לגדל את ילדיהן רצו לחזור לשוק העבודה. רק 40% מהן הצליחו לחזור למעגל העבודה ומשכורתן ירדה ב-16%.

סטנדרט כפול מועבר אלינו הנשים מגיל צעיר: תהיי מוצלחת במה שאת עושה, תצליחי ותשאפי גבוה אבל כאשר תהפכי לאמא ורצוי מוקדם, מצופה ממך להיות אמא הכי טובה. את רוצה קריירה? תדעי שזה יבוא על חשבון הילדים. המסר הכפול יוצר לחץ וקושי חברתי ונשים מתייסרות בשאלה "האם אני רוצה שאחרים יגדלו את הילד שלי?"

אשת קריירה ואימא (צילום: שאטרסטוק / YAKOBCHUK VIACHESLAV)

ההחלטה אם להישאר בבית או לצאת לעבוד לרוב מונעת ממצב כלכלי. יש נשים שעושות חישוב פשוט ששכירת מטפלת, תשלום למעון או שילוב של גן וצהרון יעלו יותר ממשכורתן ולכן מחליטות שעדיף שהן יהיו מי שיגדלו את הילדים. מצד שני יש מי שבן הזוג מרוויח מספיק כדי להחזיק את עלויות המשפחה לבד ויש להן יכולת לותר על המשכורת השניה גם אם הן מצליחות במיוחד.

לעצמאיות המלכוד מורכב יותר. כל עצירה בעסק שהן בנו משמעותה סגירת העסק. איזה לקוחות ישמרו אמונים למי שאין ביכולתה לספק את השירות למספר שנים?

יש רבות המפליגות בשבח מציאת האיזון בין הורות קריירה אולם לדעתי, אין דבר כזה איזון ולעולם לא יהיה איזון. לכל החלטה שאשה לוקחת יש משמעות ותוצאות.

כאשר נשים מחליטות להיות אלו הנשארות בבית לגדל את הילדים, הן צריכות להכיר במחירים של ההחלטה:

1. אובדן הכנסה אשר מביא לירידה ברמת החיים

2. אובדן חסכון פנסיוני

3. אי ודאות כלכלית – לא תמיד המפרנס העיקרי יכול לעמוד במחויבויות, ואם הוא מצליח, הרי שנוצרת בהכרח תלות כלכלית בבן הזוג היכול להשליך על מערך הכוחות בבית

4. ייסורי מצפון האם הן עושות את הדבר הנכון

5. העולם מתקדם ונשים הנשארות בבית לא מתקדמות באותו הקצב ולכן נוצר קושי כשהן כבר רוצות לחזור למעגל העבודה. עם חזרתן יקבלו משכורת נמוכה יותר.

עצמאות כלכלית היא חירות. היכולת להיות בלתי תלויה בגורם  חיצוני היא זו שתשחרר את הנשים מלחצים חברתיים ותאפשר לכל אחת לקבל החלטה המתאימה לה.

ירדן נוי צילום תמי שחם

הפתרון לטעמי יכול להגיע רק מכיוון הנשים עצמן וב-4 זוויות:

זווית ראשונה: אם נשים יאמינו שמגיע להן ולא יוותרו לבני זוגם על חלוקה שיוויונית בגידול הילדים ולא יוותרו על הקריירה יוכלו למצוא יחד את כל הפתרונות ההכרחיים כדי לממש עצמן בדיוק כפי שבן זוגם מממש את עצמו.

זווית שניה: ככל שיותר נשים חזקות מפורסמות וידועות ידברו בפומבי על כך שעם כל ייסורי המצפון (נכון, כמעט ואי אפשר להיפטר מהם), הן חיות עם יסורי המצפון ומשלימות עם כך שהן נהנות לא פחות מהקריירה, אם לא יותר וזה לא הופך אותן לאימהות פחות טובות.

 זווית שלישית: אם נשים לא יבקרו אחת את השניה, לא יסתכלו בעין לא יפה על מי שבוחרת בקריירה ולא יסמנו למי ששונה מהן שהיא לא בסדר יקל על כולן לקבל את ההחלטה הנכונה עבורן. רנדי צוקרברג אומרת באומץ דברים שאחרות חוששות לומר בקול. ככל שיתייצבו נשים מצליחות בחזית ויאמרו את הדברים  הן יתנו יותר השראה וכוח למי שלא מסכימה לותר על המימוש העצמי שלה

 זווית רביעית: אם כל אשה תחדל לחפש את פתרון הקסם, "הגביע הקדוש" להתלבטויות ותזרוק מהחלון את  רעיון "האיזון המושלם" ותאמר שלום "לנקודת ההשלמה" . הנקודה שבה היא מקבלת את המקום שבו היא נמצאת באהבה.

 איזון היא מילה יפה ומכובסת לנטל שמוטל, כמעט תמיד, רק על כתפי האישה במשפחה. בפועל, אין מנוס מהעובדה שמי שחפצה בילדים ובפיתוח הקריירה במקביל, תמצא עצמה מרוויחה פחות, מתקדמת יותר לאט בעבודה ולצד זה תעמיס על עצמה שק כבד של רגשי אשמה ותחושת כישלון הורי. והפתרון? אין באמת כזה בנמצא… כנראה שכל אחת מאתנו תמצא את דרך ההתמודדות שלה ובינתיים, כדאי שנמצא את הדרך להשלים עם המצב כדי שלפחות נזכה לחירות מיסורי המצפון.

** הכותבת,ירדן נוי היא מנכ"לית BNI ארגון הנטוורקינג הבינלאומי לעצמאים