המדריך להסרת כתמים מבגדים

כתמים כמו אנשים, לכל אחד אופי אחר, האחד חביב ונפרד מהבגד בלי למצמץ, והאחר לעומתו נאחז בבד ומסרב להיעלם. קבלו את המדריך לטיפול בכל סוגי הכתמים

המדריך להסרת כתמים ( By Aleutie shutterstock )

הגישה לבגד עם כתם נחלקת בגדול לשניים, אלו שטוענים שכתם קטן לא גורע מערכו של בגד גדול, ושאר האנשים שעבורם כתם הוא כתם ומדובר בתקלה שיש לתקן. אספנו עבורכם את המדריך לטיפול בכתמים.

מה עושים עם הכתמים (צילום: By Andrey_Popov shutterstock )

מה עושים ומה לא

אל תכניסו לכביסה בגד מוכתם, טפלו בכתם לפני הכביסה, יבשו ורק אז שלחו אותו למכונת הכביסה.

למה? מפני שסוגי כתמים מסוימים ייצמדו עוד יותר לבגד במהלך הכביסה ע"י המים החמים.

אל תשתמשו באקונומיקה להסרת כתמים מבגד לבן למרות שבשניות הראשונות הכתם יעלם והחולצה תראה כאילו מעולם לא הוכתמה. לאחר חשיפת החולצה הלבנה שטופלה באקונומיקה לשמש, יהפוך האזור המטופל לצהבהב והחלצה הנקייה תראה מוכתמת ועייפה.

לפני שימוש במוצרים להסרת כתמים חשוב לבדוק בפינה נסתרת של הבגד את הראקציה של הבד לחומר. אם התוצאה תקינה צאו לדרך וסלקו את הכתם.

אל תשתמשו במגבונים שאינם מיועדים לטיפול בכתמים, כדי להסיר כתמים. חלק מהמגבונים עשירים בלחות, שומן, בושם ושאר חומר שהם עצמם עלולים להכתים.

דעו לכן/ם המכורות/ם לריח מרככי הכביסה, שימוש בכמות גדולה מהמומלץ במרכך כביסה, תשאיר על הבגדים כתמים אפרפרים שומניים שדורשים טיפול כשלעצמם.

ועצה מכובסת וותיקה: מיינו את הכביסה תמיד לשלוש קבוצות, לבנה, צבעונית וצהובה.

איך זה קשור לכתמים? מניסיונה של מי שכיבסה דורות של כביסה בקיבוץ, הצבע הצהוב נוטה להכתים יותר מכל צבע אחר את הכביסה.

המדריך להסרת כתמים מבגדים

1.  כתמי פירות וירקות

לפני הכל דאגו שיהיו לכם תמיד בתיק וברכב מגבונים להסרת כתמים. זה נכון לכל עונות השנה ולקיץ בפרט. אם ניתז על הבגד רסס של פרי, הספיגו אותו מיד עם מגבון שנועד לטיפול בכתמים. השאירו אותו להתייבש והמשיכו את הטיפול בבית בהתאם להוראות. כבסו את הכביסה המוכתמת בחומר לכביסה שנועד לטיפול בכתמים.

פירות מסוימים משאירים כתמים עיקשים במיוחד. כתם של שזיף הוא אחד מהם, ואם הוא עומד בגאון מול אבקת הכביסה ומסיר הכתמים, נסו את שיטת הסבתות, הרתיחו מעט חלב ושפכו אותו על הכתם. תנו לו להתייבש ולאחר מכן שטפו במים קרים.

כתמי עגבניות גם הם לא ממהרים להיעלם בעזרת מסירי כתמים, אבל הטיפ הבא עובד גם עליהם יפה.

מגבונים להסרת כתמים של sunday (צילום: יח"ץ סופר-פארם)

 2.   כתמי שמן

בין אם הכתם נוצר כשלא הייתם בבית, ובין אם הוא נוצר בבית, הדרך הטובה להיפתר מכתמים של שמן היא דווקא באמצעות נוזל כלים.

איך זה יכול להיות? נוזלי הכלים נועדו לנקות לכלוך שומני ביסודיות ולמוסס אותו, את אותה פעולה הם עושים על סיבי הבד שהוכתם בשמן.

מה עושים? מורחים מעט סבון נוזלי על כל אזור הכתם, כולל השוליים, ושולחים את הבגד להתייבש בשמש. אחרי שהבגד, ושכבת הסבון יבשים, הכניסו אותו למכונת הכביסה.

לא רק לכלים, נוזל לשטיפת כלים של סאנדיי, סנו, ופיירי (צילום: יח"ץ)

 3.   כתמי דם

כתם של דם חדש או ישן, ירד מהבגד לאחר השריה ארוכה במים קרים. המדקדקים מוסיפים למים כפית מלח גס.  לאחר שהדם התמוסס ונפרד מסיביי הבד, כבסו אותו במכונת כביסה בתכנית של כביסה עדינה.

4.   צבעי גואש

הכי כייף שהילדים חוזרים עם ציור מהגן, פחות כייף ששולי הציור העניקו לחולצה שלהם עיצוב מחדש. כתמים של צבע גואש הם אתגר ולא תמיד ניתן להסיר אותם לגמרי.

אם האומן הצעיר יצר את הציור בבית וראיתם את ה'תקלה' מתרחשת בזמן אמת, הטוב ביותר יהיה לשטוף את הצבע מיד במים פושרים, לאחר מכן לשפשף על הכתם נוזל כביסה שמכיל חמצן פעיל בעזרת מברשת ציפורניים לאחר שהכתם נעלם, חשוב לייבש את הבגד ורק אז לכבס במכונת כביסה.

בעבר, לפני עידן נוזלי הכביסה החמים, השרו בגד שהוכתם בגואש במים פושרים עם אבקת סודה לשתיה (ונשאו תפילה לאלוהי הכביסה שהכתם יעלם).

 OXY ספריי מסיר כתמים של סאנדי, קצף להסתר כתמים של וניש קליה, וג'ל כביסה חכם של מקסימה ( צילום: יח"ץ)

 5.   כתמי בוץ

פחות מאיימים מכפי שהם נראים, גם כשמדובר בבוץ של אדמת חמרה.

את הבגד המוכתם בבוץ יבשו בשמש עד ייבוש מוחלט. לאחר מכן גרדו את הבוץ בעזרת מברשת יבשה, ושתפו במים פושרים, ולסיום השרו את הבגד במים עם נוזל כביסה שמכיל מסיר כתמים.

6.   שוקולד

הכי טעים, והכי קל לנקות מבגד, וזה נכון גם כשמדובר בגלידת שוקולד, רוטב שוקולד וממרחי שוקולד. מגרדים בעדינות עם סכין לא חדה את האזור המוכתם, משרים במים עם אבקת כביסה או נוזל כביסה המכילים אנזימים מפרקי חלבון, לאחר שהכתם נעלם, כבסו רגיל במכונת כביסה.

אבקת להסרת כתמים קשים של סאנדי, קולון להסרת 101 כתמים, טבליות של אריאל לכביסה עם כתמים. (צילום: יח"צ)

 7.   כתם של קפה

אם מיד אחרי שקראתם את הסעיף הראשון מיהרתם להצטייד במגבונים להסרת כתמים, ניגוב מהיר של הכתם בעזרת המגבון יעלים אותו. אם עבר זמן מאז שנוצר הכתם, תערובת של כוס חומץ לבן וכף מלח דק יעשו את העבודה ויעלימו את הכתם. לאחר שהבגד התייבש, כבסו אותו רגיל.

 8.  מייקאפ, שפתון, קטשופ חרדל

.מצד אחד, הטכנולוגיה פינקה אותנו במוצרי איפור עמידים לשעות רבות וחסכה מאיתו טאצ'אפים במהלך היום. מצד שני, גם הכתמים שהם מייצרים עמידים לשעות רבות.

במקרה כזה, רססו את האזור המוכתם בקצף גילוח. המתינו מספר דקות, ושפשפו בעזרת ספוג רך תחת זרם מים פושרים. אם הכתם לא לגמרי נעלם, חזרו על הפעולה שוב עד שיכנע. באותה שיטה תוכלו להעלים כתמים שנוצרו מחרדל וקטשופ.

/